יום שישי, 7 בדצמבר 2018

היכן הנכבדים בסדרה?

היום (יום שישי ה-7 בדצמבר 2018) התקיימה תחרות סימולטנית ארצית. זוהי תחרות המתקיימת בכל המועדונים בארץ עם אותן חלוקות קלפים. 

ההתאגדות הישראלית לברידג' ראויה לשבחים על המהירות בה עיבדה את התוצאות. 
התוצאות עובדו והופיעו באתר ההתאגדות תוך שעתיים. הרבה יותר מהר מאשר בפעמים הקודמות.
אני עוד זוכר את שנים בהן חיכינו יום יומיים עד לפרסום התוצאות. וותיקים ממני זוכרים שבוע. 

שותפי רן בן אפרים ואני סיימנו במקום התשיעי מתוך 642 זוגות. 
לתוצאות המלאות לחצו כאן.

זאת הפעם הרביעית שאני נמצא בין עשרת הראשונים בתחרות. זאת תהיה גם הפעם הראשונה שאני עושה את זה כשהשותף שלי אינו הבן שלי ניר.
על שלוש הפעמים הקודמות קראו את הפוסט שכתבתי בנובמבר 2015: מקום ראשון בסימולטנית ארצית.

בתחרות היום ירדנו בשתי הידיים האחרונות ששיחקנו בהן עשינו תוצאות הקרובות ל-0%. 
באחת מהן אעסוק בפוסט זה ביחד עם יד אחרת מתחרות ביום רביעי.


תחרות ראשונה בחיים


לא כל אחד בנוי כמוני. אני לא התרגשתי ואפילו חשבתי שאני יכול לצאת במקום הראשון בתחרות הראשונה בה שיחקנו בני ניר ואני. 
טעיתי. סיימנו במקום השני. 
שלא תהיה אי הבנה: לא ידענו כלום בברידג'.

כל תלמיד שלי זכאי לשחק איתי פעם אחת בתחרות במועדון בלי שזה ייחשב שיעור פרטי עליו הוא משלם לי.
עם ילדים או נערים שלמדו אצלי מספר הפעמים שהם משחקים איתי ללא תשלום אינו מוגבל. להיפך, אני גם משלם על השתתפות בתחרות שבחיים לא הייתי משתתף בה משום שהרמה נמוכה מדי עבורי. 
עם ילד מוכשר במיוחד, שלמד אצלי, שיחקתי גם בתחרות ארצית.

התלמידה, ששיחקה איתי, שיחקה בפעם הראשונה בתחרות בחייה התרגשה מאוד. מותר להתרגש ומותר לעשות טעויות. 

ביד מספר 1 פתחתי 2NT במערב עם 20 נקודות אחרי שלוש הכרזות Pass.


התלמידה התבלבלה ועם 10 נקודות רצתה להזמין אותי לסלאם. אני מלמד מתחילים להזמין לסלאם רק כאשר יכולות להיות לנו ביחד 33 נקודות.
במקרה זה גם מול 22 נקודות יהיו רק 32 נקודות. 
היא זכרה שלצורך הזמנה לסלאם צריכים להכריז NT בגובה הגבוה מ-3NT אבל בחרה ב-5NT במקום ב-4NT.

בנוסף לטעות הספירה היו שתי טעויות:

1. כששחקן ברמה טובה מכריז 5NT הוא מראה משהו כמו 15 נקודות ומזמין לסלאם גדול. עם מקסימום של 22 נקודות נענים להזמנה ומכריזים 7NT. עם פחות נקודות מסתפקים ב-6NT. 

2. עם ארבעה קלפים ב-. צריך להשתמש בקונבנציית סטיימן (התלמידים מכירים בשלב זה רק את הסטיימן הבסיסי). 
יכול להיות שיש לי חמישה קלפים ב- ואז 11 נקודות מול 21 נקודות יהפכו ל-33 נקודות בזכות נקודת האורך ואפשר יהיה להגיע לסלאם בסדרה זו. 
ביד הזאת זה אינו פותר את הבעיה משום שיש לי רק שלושה קלפים בסדרת ה-.

ההסבר ב-Bullet השני מותאם לשחקנים מתחילים כמו אותה תלמידה. 

לא כתבתי את הפוסט הזה על מנת להתייחס לטעות ההכרזה. עם 30 נקודות נפלתי ארבע פעמים. ההובלה הייתה ב-. ההגנה לא גרמה לחסימה והמגנים זכו ב-6 לקיחות בסדרה.

הלקח 

גם מספר גדול של נקודות לא בהכרח מבטיח עוצר או כוח בסדרה כלשהי.
נכון ההסתברות לכך שלא תהיה לנו הגנה ב- עם 30 נקודות היא נמוכה מאוד וצריך להיות בחוזה ללא שליט, אבל גם אירועים בהסתברות נמוכה עלולים או עשויים להתרחש.


היד הלפני אחרונה בתחרות הסימולטנית


מדובר ביד 11 בה הייתי הכרוז בדרום.  




גם ביד הזו פתחתי 2NT. יש לי אמנם 22 נקודות אבל ההכרזה שלי עם קלף יחיד של K שנויה במחלוקת.

יש שחקנים שנוהגים לפתוח ב-NT עם A או K שהוא קלף יחיד. 
כשיובילו רביעי מלמעלה מתחת ל-A זוכים ב-K. יהיו מצבים שלשותף יהיה עוצר בסדרה ויהיו מצבים שמוצאים התאמה בסדרה אחרת.
אני לא נוהג לעשות את זה בדרך כלל, אבל לעיתים נדירות קורה שאני חורג מהשיטה ומכריז עם קלף יחיד. 

בניתוח של היד בחוברת ישראל ידלין מציע לפתוח 1. 
אני מניח שישראל צודק ואני כנראה טעיתי.

השותף שלי עם שבעה קלפים ב- וללא נקודות חשב הרבה זמן ובחר בהכרזה לא מוצלחת: 5.


מדוע זו הכרזה לא מוצלחת?


1. כפי שראיתם ביד הקודמת בה לא הייתה הגנה ב- עם 30 נקודות. ביד הזו בהחלט ייתכן שעם 20 נקודות שלי (הוא אינו יודע שיש לי 22 נקודות) לא יהיה לי כוח בסדרת ה-. 
תשימו אצלי 2 קלפים קטנים בסדרה ואצל אחד היריבים שלושה קלפים והחוזה נועד לכישלון. קרוב לוודאי שגם יכפילו.

2.  הכרזה בברידג' היא Partnership bidding. ההכרזה הזו אינה חלק מהשיטה ואני לא הבנתי אותה
הבנתי רק שני דברים: לשותף יש 7 קלפים ב- והוא מחזיק גם ב-A וב-Q בסדרה זו.
ידעתי שמניסיון קודם השותף צריך לדעת שאני מצפה ממנו לא רק לאורך בסדרה אלא גם לכוח בסדרה. 
בדיוק כפי שאני מצפה לכוח בסדרות הארוכות בקונבנציות המראות 5-5 כמו Michaels.

תסריטים אפשריים:

א. השותף רוצה סלאם ב- ויש לו גם Aאו במקרה הגרוע חוסר בסדרה. 
אז מדוע הוא לא עבר דרך 3 ואחרי זה 4? אולי טעה או שכח?

ב. השותף רוצה סלאם ב- אבל מה שחסר לו זה נכבד בסדרה? 
משהו כמו המצב בו אחרי שמוצאים התאמה ב- למשל ומדלגים על 4NT ומכריזים 5. הכרזה כזו אומרת שמה שחסר לסלאם זה אחד משלושת הקלפים הבכירים בסדרת השליט. 

ג. השותף רוצה לשחק 5. 
אז מדוע לא 3NT כשיש לו שבעה קלפים בסדרה עם A ו-Q?

3. העדפת סדרת מייג'ור
לא שללתי חמישייה בסדרת ה-. אנחנו משחקים Puppet Stayman פשוט. יש לי דרך להראות חמישייה ב- אחרי הכרזת  3.
במקרה זה אני מכריז 3 והשותף קורא Pass. הגענו לאותו חוזה אליו הגיע ישראל ידלין.

את ההכרזה הזו מצא השותף אחרי התחרות.
לו הייתה לי חמישייה ב- הייתי מכריז 3. השותף היה קורא Pass והיינו משחקים בהתאמה של 5-2. 
לו הייתה לי רביעייה במייג'ור הוא היה מכריז Pass על 3. חוזה לא רע בכלל.
גם לו הייתי מכריז 3NT היה מכריז Pass. זהו חוזה יותר בעייתי.

4. אפשר גם Pass 
לא בטוח שאפול בחוזה של 2NT גם אם לא יהיה לי מעבר לדומם. אם כן, זה עשוי להיות הרע במיעוטו.


המשך המכרז


כנראה שהייתי צריך להכריז Pass אבל כאמור לא הבנתי מה רוצה השותף? 
גם אני חשבתי זמן ארוך ובחרתי בהכרזה של 5NT. זוהי הכרזת signoff שאומרת יש לי כוח בכל הסדרות האחרות פרט ל-

הנחתי שאם לשותף תהיה כניסה בסדרה אחרת ו-A ו-Q אבצע את החוזה.

השותף ניסה ל"הציל את המולדת" וברח ל-6.
למזלנו, מערב לא הכפיל. גם ככה זו הייתה תוצאה גרועה במיוחד. 

הלקח 

1. כמעט תמיד צריך לא רק אורך, אלא גם כוח בסדרה ארוכה שמוכרזת. 

2. כשמדובר בגובה הכרזה גבוה נכבדים בסדרה הם הכרח.

3. המקרה החריג שבו אפשר להכריז גם בלי כוח הוא כשאתם במצב ירוק (היריבים פגיעים ואתם לא פגיעים) ביד שלישית, אחרי Pass של השותף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...