יום שני, 26 באפריל 2021

פסטיבל הברידג' המקוון: סטיימן לא מחייב רביעייה בסדרת מייג'ור

 

מיום חמישי (23.4.2021) מתקיים פסטיבל הברידג' המקוון הבינלאומי של ההתאגדות הישראלית לברידג'. התחליף בימי קורונה לפסטיבל הברידג' הבינלאומי של תל אביב, שהתקיים לפני תחילת הקורונה ב"היכל שלמה" בתל אביב. 

זוהי שנה שנייה לפסטיבל הבינלאומי המקוון. מהזווית האישית שלי מדובר בינתיים בפסטיבל לא מוצלח. ברוב התחרויות אני לפעמים מאבד ריכוז ועושה שגיאות קשות, שברור ששחקן ברמה שלי לא צריך לעשות. 

אקדיש פוסט ייעודי לבעיות של תחרויות מקוונות מזווית הראייה שלי.

ממחר אני צפוי לשחק עם השותף הקבוע שלי. עד עכשיו שיחקתי בכל תחרות עם שותף או שותפה אחר/ת. מדובר בשותפים שלא שיחקתי איתם הרבה זמן. באופן טבעי יש אי-הבנות.

התחרות הטובה ביותר מבחינתי הייתה תחרות הזוגות המעורבים אתמול. 
אחד הגורמים לתוצאה המאוד בינונית של שותפתי ושלי היה גורם בלתי צפוי שאינו קשור לברידג'. החיבור שלי ל-BBO נקטע. ניסיתי להתחבר באמצעות הטלפון, אבל גם הטלפון לא התחבר. במקום להתעסק בברידג' ניסיתי לאתר מדוע זה קורה? הניסיון של 40 שנה במחשבים עזר לי להבין שה-WI FI לא עובד משום מה וגם הטלפון שלי מחובר אליו. 
לאחר שהצלחתי להתחבר, היו שוב נפילות עד שהמערכת חזרה לתפקד. בינתיים שיחקתי רע מאוד בשלוש ידיים. 

הפוסט הזה והפוסט שאחריו עוסקים באי-הבנות שקרו ויש לכלל שחקני הברידג' עניין במצבים האלה. 


הערכת יד של משיב עם 8 נקודות אחרי 1NT


אחת הדילמות של שחקן שהשותף שלו פתח 1NT והוא יושב עם 8 נקודות האם לנסות לבחון את האפשרות למשחק מלא?

יש שחקנים שיכריזו Pass. כמובן שנקודות הן לא הכל בברידג'. שחקנים שיש להם יכולת לבצע הערכת יד סבירה או טובה ישקלו זאת על פי איכות היד. 

באופן אישי, כשיש לי רביעייה בסדרת מייג'ור אני מעריך ששווה לבדוק האם יש משחק מלא. 

כמובן שאני לא מתכוון ליד של 4-3-3-3 ללא קלפי T,9,8 כשהרביעייה במייג'ור היא 5432. 

אם הרביעייה היא משהו כמו AJ32, זה כבר סיפור אחר לגמרי. אני משתמש בקונבנציית סטיימן. אולי לשותף יש רביעייה או אפילו חמישייה בסדרת המייג'ור ופספסנו חוזה טוב יותר מאשר ללא שליט.


סטיימן רגיל


אני מדבר על המצב שבו המשיב משתמש במוסכמת סטיימן והפותח מכריז 2. הפותח לא שלל יד של 4-4-3-2, שהרביעייה השנייה היא ב-

המשיב מכריז 2NT עם 8-9 נקודות או 3NT עם 10 נקודות או יותר. 

הפותח שיש לו גם רביעייה ב- שואל את עצמו: מדוע המשיב השתמש במוסכמת סטיימן ללא רביעייה ב-? התשובה היא כמובן שיש לו רביעייה ב-. הפותח מתקן את הכרזת ה-3NT ל-4. 

ההחלטה אחרי 2NT תלויה בכוחו של הפותח: עם 17 נקודות או עם 16 נקודות וחמישייה ב- הוא מכריז 4. עם רוב הידיים הפחות טובות הוא יכריז 3.


סטיימן לא מחייב

 
מדוע יש כאלה המשתמשים בסטיימן לא מחייב? הסיבה לכך היא שהם עושים טרנספר ל- באמצעות הכרזת 2NT. 
היתרונות הם שניתן לשבור טרנספר ל- ושהכרזת 3 מתפנה לצורך אחר. 
בהכרזת 3 משתמשים ל-Puppet Stayman או למוסכמה דומה אחרת. 

יש גם חיסרון: מכריזים 2 גם עם ידיים עם 8-9 נקודות ללא רביעייה בסדרת מייג'ור משום שמשתמשים בהכרזת 2NT לצורך אחר.

איך הפותח שיש לו יד מאוזנת עם שתי רביעיות במייג'ור ידע שלמשיב שאין רביעייה ב- יש רביעייה ב-?
אם המשיב יכריז 2NT בהכרזה השנייה, הפותח לא יכול לדעת את זה. 

במאמר ישן בירחון הברידג' הישראלי הציע אלדד גינוסר פתרון לבעיה: משיב עם רביעייה ב- מכריז  2. פותח שאין לו רביעייה גם ב- יכריז 2NT או 3NT לפי חוזק ידו. פותח עם רביעייה ב- יכריז 3 או 4  לפי חוזק ידו.

החיסרון הוא שהיד החלשה היא הכרוז. אנחנו מכירים את החיסרון הזה גם בשבירת טרנספר בסדרת מיינור.


יד 22 בתחרות בוקר




זאת בדיוק יד שבה הכרזתי בהכרזה שנייה כמשיב 2
תוכלו לראות שאיכות היד עונה על קריטריון ההערכה שלי על פיו אני מחליט האם להכריז 2. הרביעייה ב- אינה רעה. אין נקודות מבוזבזות בסדרה קצרה ויש שני קלפי T ושני קלפי 9.

לתומי חשבתי שהשותפה שלי מכירה את ההכרזה השנייה של 2.
הסתבר שהיא הבינה את ההכרזה כהכרזה המראה יותר כוח ובחרה להכריז 3NT.

הכרזת ה-2 אינה מבטיחה יותר כוח. היא מבטיחה רק רביעייה ב-.
 
השותפה בחרה להכריז 3NT ונכשלה בביצוע החוזה. 
היות שהיו לה 16 נקודות, אי אפשר להאשים אותה. זה שיקול דעת. היא הייתה יכולה למצוא אותי גם עם 9 נקודות או 10 נקודות ואולי לבצע את החוזה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...