יום שישי, 16 באוגוסט 2013

כולם ספרו עד 6


הבלוג שלי נקרא: "ברידג' שלא הכרתם". מסופקני עם מרבית הקוראים (כולל קוראים  ותיקים ומנוסים) מכירים משהו דומה למה שקרה בשולחן בו שיחקתי ביד הבאה.

האם לדעתכם טעיתי כשפתחתי 1 עם 6 נקודות בלבד? האם אתם חושבים שיצאתי מדעתי כשעשיתי את זה במצב פגיע? האם היה לי מזל? או אולי אתם חושבים שצדקתי בהכרזה? מעניין אותי לקרוא את דעתכם, בדף התגובות של פוסט זה. אשמח גם להתייחס לתגובות.

מתנצל מראש על איכות הצגת הקלפים ביד הבאה מאליפות מועדון ירושלים 2012, אבל היא מספיק מעניינת על מנת להציג אותה בכל זאת.

מחלק: מערב      כולם פגיעים

  
כל השחקנים במערב ספרו עד 6: שישה קלפים ב  ו 6 נקודות. הם   פתחו  2. זו פתיחה של Weak two, המתארת יד של 6-10 נקודות עם שישה קלפים בסדרה. לאחר ה Big Double של צפון, מזרח הכריז 4 לפי חוק סך הלקיחות.
דרום לא התקשה להבין שליריבים יש 10 קלפים ב  ומעט נקודות. 
הוא הכריז 5. זה היה החוזה ששוחק ובוצע בכל השולחנות.

גם אני ספרתי פעמיים עד 6 בדיוק כמו כולם, אבל ... הנחתי שאם אנחנו נשחק בחוזה כלשהו, זה יהיה חוזה שהשליט בו הוא .
על בסיס הנחה זו ספרתי מפסידים. 
תתפלאו, אבל גם הפעם ספרתי עד 6:
מפסיד 1 ב 
0 מפסידים ב 
שני מפסידים ב 
ושלושה מפסידים ב 

פתחתי 1. בחוזה ב  היד שלי יותר טובה מיד ממוצעת של פתיחה עם 12-14 נקודות. ביד ממוצעת כזו יש 7 מפסידים. כמעט כל שחקן יפתח בגובה 1, בכל יד ממוצעת עם 12-14 נקודות.

גם אצלנו הכריז צפון DBL, אבל שותפי הכריז 3. הכרזה זו היא חלק מהקונבנציה Bergen Raises. משמעות ההכרזה: מול 12 הנקודות לפחות שהראתי בהכרזת הפתיחה (במקרים של חלוקות מיוחדות 10 נקודות או 11 נקודות לפחות) ו 5 קלפים ב  יש לו 9-11 נקודות וארבעה קלפים ב ♠.  
דרום התערב ב 3. מיהרתי להכריז 4. צפון הכריז DBL מעניש.

על פי מהלך ההכרזה לי יש כנראה 12 נקודות לפחות. לשותפי 9-11 נקודות. מהזווית של צפון למזרח-מערב יש מעט יותר נקודות מאשר לו ולשותפו. כשלו יש 18 נקודות לשותפו כנראה כמעט ואין נקודות. 
הסיכויים לבצע 5 נראים קלושים. 
לעומת זאת הסיכוי להפיל חוזה מוכפל של 4 כשהיריבים פגיעים, נראה גבוה.
שלושה אסים בידו ו KQ בסדרה הרביעית בה תמך שותפו, צריכים להבטיח לפחות 4 לקיחות. 

הייתי הכרוז בחוזה מוכפל של 4 עם 15 נקודות בשתי הידיים.

נסכם את מהלך ההכרזה בשולחן שלי:

West   North   East   South
1♠      DBL    3(1)    3
        4      DBL    Pass    Pass        
 Pass                                

(1) - ברגן. 9-11 נקודות וארבעה קלפים ב 

מהלך המשחק
צפון הוביל ב K. זכיתי ב A בדומם והשלכתי מידי ♠ ל K  בידי וצפון זכה ב A. הוא משך את ה A♦ והמשיך ל K של שותפו. חתכתי  ב ♠ בידי ומשכתי את השליט האחרון של המגינים. 

כל מה שנותר לי זה לנחש שה A נמצא ביד החזקה שבצפון, להיכנס ליד בחיתוכים של  ולשחק  עד שה A יזכה בלקיחה.
ביצוע החוזה המוכפל, שבוצע לאחר שההגנה זכתה רק בשלוש לקיחות בשלושה קלפי A, הניב תוצאה של 100% על היד. 

גם בחלומותיי הוורודים ביותר, לא תיארתי לעצמי, שאבצע את החוזה.
לעומת זאת הערכתי, שיש לי סיכוי גבוה לפול בביצוע פעמיים או פעם אחת. 
היות שהיריבים פגיעים על ביצוע חוזה של 5 הם מקבלים 650 נקודות. אם אני נופל פעמיים בחוזה מוכפל של 4 הם מקבלים רק 500 נקודות. גם במקרה זה היינו מקבלים 100% על היד.

שימו לב שלמרות שבדרך כלל הכרזות Weak Two הן נשקו של החלש, כלומר: מפריעות לצד החזק להגיע לחוזה אופטימלי, ביד הזאת דווקא הכרזה של 1 מפריעה יותר מהכרזת Weak Two של 2.

ספירת מפסידים (Losing Tricks Count)
ספירת מפסידים היא טכניקה פשוטה יחסית, שאינה מצריכה תיאום מוקדם עם השותף או השותפה. היא מאפשרת בחלק מהמקרים בהם החוזה הוא עם שליט, להגיע לחוזה מדויק יותר, מאשר באמצעות ספירת נקודות.

הכוונה היא לאו דווקא להכרזת הפתיחה השנויה במחלוקת שלי ביד זו, אלא למצבים שבאמצעות ספירת מפסידים, אפשר למשל להגיע ל Slam, שההסתברות לבצע אותו גבוהה. מי שיספור נקודות, יעצור כנראה במשחק מלא.

אם אתם מעוניינים לקרוא יותר, קראו מאמר של אלדד גינוסר בירחון ספטמבר 2012 העוסק בנושא.
רוצים להעמיק עוד יותר בנושא? קראו את ספרו של Ron Klinger:
The Modern Losing Trick Count


8 תגובות:

  1. יש רק בעיה אחת, הכרזה בגובה 1 בסדרה עם יד המכילה 6 נקודות (HCP) אינה חוקית ונחשבת ל-HUM שאסור לשחק בתחרויות,ראו את תקנון השימוש בשיטות של WBF : http://www.worldbridge.org/Data/Sites/1/media/documents/official-documents/Policies/WBFSystemsPolicy.pdf
    לפי סעיף 2.2. C) מותר לפתוח בגובה 1 רק בידיים שמכילות 8 HCP או יותר.
    אילן שזיפי

    השבמחק
  2. אילן, תודה
    לא ידעתי. לו הייתי יודע לא הייתי עוזה זאת. כמו במקרים אחרים, בהם אינני מכיר מספיק טוב את החוק, אני שמח להיעזר בידע הרחב והמעמיק שלך בשיפוט וללמוד, כדי לא לבצע את אותה עבירה על חוקי המשחק פעם נוספת.

    השבמחק
  3. עשית לי חשק ללמוד ברידג'!!!

    השבמחק
  4. לאנונימי, תדוה. אם אתה גר באזור ירושלים, אני מתחיל בקרוב ללמד קורסי ברידג'. לפרטים צור איתי קשר.

    אם אתה גר באזור אחר ומעוניין ללמוד, אתה יכול לייצור איתי קשר ואמליץ לך על מורים טובים בהתאם לאזור מגוריך.

    השבמחק
  5. פתיחת 1 ספייד היא לדעתי טעות שבטווח הארוך תביא לממוצע תוצאות שלילי. אני הייתי פותח 2/3 ספייד.
    לגבי חוקי אום, אני בטוח שזו לא היתה כוונת המשורר להגביל פתיחה עם טובות, הכוונה היתה לא לאפשר שיטות שבהם פותחים בגובה 1 ידיים לא טובות. למרות זאת יש את הכתוב, וגם הוא לא ברור ב100% ונתון לפרשנות. אני חושב שייטב לועדות הברידג' העולמיות לשנות את ניסוח החוק הזה כך שיהביר שאין הכוונה למה שאילן תיאר.

    השבמחק
  6. שרון, תודה על הערותיך. לא התיימרתי לטעון שפתיחה של 1 ספייד נכונה. כולם חוץ ממני פתחו 2 ספייד (ספק אם זה נכון כשיש לך גם חמישה קלפים בקלאב ייתכן שצריך להכריז Pass). גם לפי כללי ה Losing tricks Count, עושים זאת רק לאחר שנקבעה סדרת שליט. בהחלט יש פה חשיבה מחוץ לקופסה והתרחשות נדירה ומעניינת.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לך רק 5 לקיחות עם מובילים בשליט

      מחק
  7. יאיר, תודה על תגובתך.
    לא לגמרי הבנתי אותה. הובלה בשליט פירושה הובלה של צפון ב-A ספייד. אם ימשיך אחרי זה בהארט יקרה מה שקרה במשחק. אם ימשוך מיד את ה-A דיאמונד אפול פעם אחת. זו עדיין תהיה תוצאה מצוינת כשמרבית ה-FIELD מבצע משחק מלא בהארט.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...