יום שלישי, 12 ביולי 2022

הובלות בהגנה נגד סלאם בסדרת שליט

 

בתחרות הקבוצות בשיטת חישוב BAM הגיע אחד מהיריבים שלנו לחוזה של סלאם. 
כשהשותף שלי הוביל קלף, היריב שאל אותי: מה משמעות ההובלה בישטת ההכרזה שלנו? 
עניתי לו שנגד חוזים של סלאם ההובלה שלנו לא בהכרח מתאימה לשיטת ההובלה. הוא התעקש לשמוע מהי שיטת ההובלה? הסברתי לו. 

נדמה לי, שגם אצל זוגות אחרים הההובלה נגד סלאמים בכלל ונגד סלאמים בשיטת חישוב IMP בפרט לא תואמת בהכרח את כללי ההובלה הרגילים שמסכמים שותפים.
אסביר בהמשך מדוע. 

הובלה מתחת ל-K בחוזים עם שליט 


את התלמידים שלי אני משכנע שלא לשחק מתחת ל-K או מתחת ל-A בחוזים עם שליט
אני מציג להם ככלל שנדיר להפר אותו ולא לכל אחד מותר להפר אותו.  

תלמידים מתחילים שלמדו להוביל ברביעי מלמעלה מתחת לתמונה בחוזים עם שליט, נוהגים להוביל באותו דפוס גם נגד חוזה עם שליט.

אני מסביר להם שבהובלה כזו יכול להיות שהכרוז יזכה בקלף שלא היה זוכה בלקיחה. אחרי כן ימשוך שליטים וייתכן שאחרי זה כבר יחתכו את ה-A או את ה-K שלכם. 

הסברתי להם שלשחקנים ברמה גבוהה יותר מותר לשחק מתחת ל-A או ל-K במקרים נדירים. הם יכולים לעשות זאת. 
בסרטון שכותרתו הובלה מתחת ל-A או ל-K בחוזה עם שליט. למי מותר? אני מביא שתי דוגמאות לכרוז ששיחק מתחת ל-K.
 
הכרוז בדוגמה הראשונה הוא ג'ורג'ו בלאדונה אחד מגדולי השחקנים בכל הזמנים. הוא שיחק בחוזה של 4. הוא הוביל מתחת ל-K מהדומם כשליריבים יש A  ו-Q. זוהי הדרך היחידה לביצוע החוזה!!! 

להבדיל אלף אלפי הבדלות, אני הכרוז הדוגמה השנייה. בתחרות סימולטנית ארצית טעיתי בהכרזה. הגעתי לחוזה של 6 במקום לחוזה של 4. הובלתי ב- מתחת ל-A. היו לי רק AX בסדרה זו. בין הקלפים בסדרה זו בדומם הייתה Q
ה-K הוא הלקיחה שמפילה את החוזה. היריב שישב אחריי עיכב את ה-K כי "שני משחק נמוך". 
 
הדוגמה השנייה מובילה אותנו בדיוק לנושא של פוסט זה. הובלות נגד חוזי סלאם בסדרת שליט. 

ההבדל בין חוזים שאינם חוזי סלאם לחוזים אחרים


הכרוז בחוזים של משחק מלא או משחק חלקי יכול להמר על הפסד של לקיחה שאולי יגרום ללקיחות עודפות. בחוזה של סלאם כל לקיחה היא משמעותית. מספיק שהפסדת ככרוז לקיחה ולהגנה יש A או חיתוך, כדי שתיכשל בביצוע החוזה.  

ברוב המקרים המגנים לא יכולים לבנות תמונת ידיים מלאה שתזהה באופן אנליטי את המקור ללקיחה מפילה אפשרית, אם בכלל. 

לא פעם זו שאלה של ניחוש הובלה מצד המגנים ו/או  מצד הכרוז אחרי שזכה בלקיחה. 
 
כבר ראיתי משחקים של שחקנים מובילים ברמה עולמית, שבהן המגנים החזיקו שני קלפי A והסלאם בוצע. 
 
כבר התנסיתי בתחרות מקומית במועדון בה ביצעתי חוזה של  7 בלי שני קלפי מפתח!!! 
המגן שהוביל לא החזיק ב-A החסר. את ה-K, שהיה קלף יחיד ניחשתי כשהורדתי את ה-A.

חוזי סלאם בשיטת חישוב IMP 


בחוזה סלאם בשיטת חישוב של IMP אפשר לקחת יותר סיכונים בהשוואה לשיטת חישוב של Match Points
אם הכרוז יבצע נגדכם לקיחה עודפת בחוזה של סלאם קטן עם סדרת שליט, כנראה שלא תפסידו הרבה. 
ניהול סיכונים נכון מצביע על ניסיון להפיל את החוזה גם במחיר של לקיחה עודפת שהכרוז יבצע ואחרים לא יבצעו. 

בשיטת חישוב של Match Points זה יותר מורכב. במשחק יצירתי נגד ה-Field צריך לקחת בחשבון את האפשרות שאתם תקבלו תוצאה גרועה משום שרק נגדכם יבצעו לקיחה עודפת. 

התוצאה היא שתראו יותר יצירתיות של שחקנים בחוזי סלאם בשיטת חישוב של IMP.

חזרה לתחרות הקבוצות הפתוחה בפסטיבל


בפוסט על תחרות זו סיפרתי על יד בה שוחק נגדי ונגד שותפי חוזה מועד להפלה של 6. מההכרזה ברור שחסר להם A באחת הסדרות או ה-K. ההסתברות שזה A בסדרה אחרת הרבה יותר גבוהה.

האם השותף שלי היה צריך להוביל מתחת ל-K כש-A היה אצלי? 
הוא אינו יכול לדעת שאני מחזיק ב-A משום שלא הכפלתי על מנת לבקש הובלה בסדרה זו. גם לא הכרזתי סדרה זו או סדרה אחרת במהלך המכרז. 
הוא יודע שאני מחזיק באחד מחמשת קלפי המפתח.

מצד שני, לא צריך לפסול אוטומטית הובלה מתחת ל-K משום משום שמדובר בחוזה של סלאם בשיטת חישוב של IMP. 

השיקולים בהובלה מתחת ל-K במקרה זה


כמובן שאין כאן מערכת שיקולים מדויקת, כשכל המידע החלקי על הידיים, בא ממהלך ההכרזה.
השותף שלי ישב במערב. דרום פתח בהכרזת 1. נראה שהוא היד החזקה יותר.
אם זיכרוני אינו מטעה אותי, הוא היה גם היד שהראתה יותר קלפי שליט, על אף שלשניהם היה אורך בסדרה.

1. האם יש דרך אחרת עם סיכוי טוב יותר להפיל את החוזה?
אם כן, אל תובילו מתחת ל-K.

2. מה הסיכוי שה-A בדומם בצפון אחריכם?
אם ההסתברות לכך גבוהה, למשל אם הוא הראה Control בסדרה זו, כדאי לנסות. הוא עשוי לקפוץ ב-A.

2. מה הסיכוי שה-A וה-Q בצפון?
אם הוא גבוה ממילא, העקיפה נגד ה-K שלכם תצליח ולכן זה תומך בהובלה מתחת ל-K.

3. מה הסיכוי שבמזרח יושב ה-A?
ככל שהסתברות לכך גדולה יותר, זה מעודד הובלה מתחת ל-K. השותף צריך לחזור כמעט אוטומטית בסדרה בה הובלתם.

4. מה הסיכוי שבמזרח יושבת ה-Q?
אם ה-A אצל הכרוז או בדומם, גם Q אצל השותף עשויה להבטיח לקיחה בסדרה זו, להפלת החוזה. 


השורה התחתונה


אין לי דרך להציג דיון ממצה יותר משום שאפילו את מהלך ההכרזה אינני זוכר במלואו. 
גם לו הייתי זוכר, רב הנסתר על הגלוי. אין דרך לקבוע האם טעה השותף או לא בהובלה שלו.

הנקודה המהותית היא שההובלות נגד חוזי סלאם פחות תואמות שיטת הגנה. הכל יכול לקרות בהובלה נגד סלאם.
ברוב המקרים אין לכרוז ואין למגנים מספיק מידע על הידים. בסלאם כל לקיחה עשויה להיות קריטית. 

המשמעות היא שפחות נצמדים לשיטת ההובלה בה משתמשים נגד חוזים אחרים.
פחות מובילים באופן אוטומטי.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...