יום שני, 7 ביולי 2014

מדוע אני מלמד רק ♦2 חלש?


הכרזת הפתיחה שאני מכיר לה הכי הרבה משמעויות היא 2. כשאני מלמד ברידג', אני מלמד רק משמעות אחת: Weak two עם שישה קלפים בסדרת ה-. בפוסט זה אסביר מדוע. בפוסט אתאר משמעויות שונות של הכרזה זו, שאת רובן אני משחק או שיחקתי בעבר. בכל משמעות כזו אסביר גם מדוע אני לא מלמד אותה.

2 חזק
הכרזה כזו מתארת יד לא מאוזנת עם 20-22 נקודות או עם 8 לקיחות בטוחות. אני משחק אותה עם אחד השותפים שלי. לא מעט שחקנים מתחילים משתמשים בה. בירושלים יש גם הרבה שחקנים ברמה גבוהה יותר, שמשתמשים בה. מהמעט שראיתי, שחקנים טובים יותר במקומות אחרים, ממעטים להשתמש בה.  

מדוע אני לא מלמד אותה?

1. עדיף לתלמידים ללמוד הכרזות טבעיות.
לתלמידים עם היגיון קל יותר להבין הכרזה טבעית. לפעמים בהיגיון בריא הם גם יכולים למצוא את המענה הנכון להכרזה (במיוחד אם זו הכרזת Limit bid). תלמיד ייהנה למצוא הכרזה נכונה בלי שלימדו אותו. 

2. אלה שמשתמשים בה לא מכירים אותה עד הסוף.
צריך גם סדרה ארוכה עם לפחות 5 קלפים (רצוי שישה) בשביל להכריז הכרזה כזו. רוב אלה שמשתמשים בה לא יודעים את זה.

3. למה ללמד תלמיד משהו שמאד ייתכן שבעוד שנה שנתיים ישנה אותו?
בפתיח ציינתי, שמרבית השחקנים הטובים אינם משתמשים בקונבנציה זו.

4. אישית אני חושב שזו קונבנציה לא מוצלחת

מה מפסידים?

1. התלמידים לא יודעים מה להכריז כשיש להם יד לא מאוזנת עם 22 נקודות
היות שאני מלמד אותם שפתיחה בגובה 1 בסדרה מראה 12-21 נקודות, ופתיחה של 2 מראה 23 נקודות לפחות, הם לא יודעים מה לעשות עם 22 נקודות ביד לא מאוזנת. בינתיים אף אחד לא שאל: מה מכריזים עם יד כזו?
זו לא בעיה כל כך גדולה. לא קורה הרבה שמקבלים יד עם 22 נקודות. 

מה שכן קורה הרבה, שמקבלים יד מאוזנת עם 15-17 נקודות. הכרזת ה-2NT של השותף מראה 8-9 נקודות. תתפלאו אבל אם יש להם 16 נקודות, הם לא יודעים מה לעשות. אין להם כמעט יכולת לבצע הערכת יד כבסיס לקבלת ההחלטה. היות שהם צפויים להרבה כישלונות בביצוע חוזים בתחילת דרכם, אני מלמד אותם להכריז עם 16 נקודות כמו עם 15 נקודות ולפעמים להצליח בביצוע של חוזה של 2NT.  

2 Multi
 זו קונבנציה שלהכרזה זו עשויה להיות אחת המשמעויות הבאות:
1. יד חלשה עם אורך (6 קלפים) בסדרת מייג'ור
2. יד חזקה עם אורך בסדרת מיינור
3. יד מאוזנת עם 19-21 נקודות או 20-22 נקודות

שיחקתי אותה בעבר. היום אני לא משחק אותה.
רוצים ללמוד עליה יותר? לחצו כאן

מדוע אני לא מלמד אותה?

1. זו לא הכרזה טבעית

2. היא מורכבת ומסובכת מדי לתלמידים

3. איך אסביר להם שכמה שיעורים אחרי שלימדתי אותם שהכרזת  2NT מראה יד מאוזנת עם 20-22 נקודות, גם הכרזה אחרת מראה משהו דומה? 

4. לטעמי היא לא טובה
יש בה שתי בעיות יסודיות:

א. במקרים בהם לפותח יד חזקה בסדרת מיינור הקונבנציה תחייב אתכם בחלק מהמקרים לעבור את הגובה של 3NT. אם אין לכם Slam, זה רע כי כל מי שיבצע 3NT עם לקיחה עודפת, יקבל תוצאה יותר טובה מכם. אם שיטת החישוב היא IMPs זה רע. אם שיטת החישוב היא Top-Bottom, מאד ייתכן שקיבלתם תוצאה של למטה מ-10%. 

ב. קונבנציה היא חלק משיטה. מה נעשה עם פתיחות של 2 ו-2  כשאנחנו משחקים Multi 2? ובכן הן כבר לא יהיו Weak two (שלימדתי את התלמידים כמה שיעורים לפני כן). הן יתארו ידיים חזקות עם 19-21 נקודות.
הכרזה כזו בידיים חזקות מנוגדת לתפיסה של הברידג' המודרני: תראה את הכוח בגובה נמוך ואחרי זה אתה והשותף תכריזו לאט ותתארו באופן מדויק ככל האפשר את הידיים שלכם.
מרחב הכרזה קטן נותר לנו אחרי הכרזת פתיחה חזקה בגובה 2 במייג'ור.

2 המתאר יד חזקה עם מספר משמעויות
זוהי שיטה ישנה ולפעמים אפקטיבית. אני משחק אותה רק עם שותפה אחת.

ההכרזה מתארת אחד מהמצבים הבאים:
1. יד של 18-22 נקודות עם 4-4-4-1
2. יד חזקה (18-22 נקודות) עם אורך בסדרה כלשהי
3. יד מאוזנת עם 20-22 נקודות

בהמשך ההכרזה מוצא המשיב באמצעות הקונבנציה, באיזה משלושת המצבים נמצא הפותח, ומקבל החלטה באיזה חוזה לשחק.
אתם יכולים לראות שיש דימיון בינה לבין הכרזת Multi 2. לדעתי הן צמחו מאותו מקור. אם תקראו על Multi 2, תראו שבעבר היו משחקים אותה במצב נוסף על אלה שתיארתי: יד חזקה עם חלוקה של 4-4-4-1.

מדוע אני לא מלמד אותה?

1. זו לא הכרזה טבעית

2. היא מורכבת ומסובכת מדי לתלמידים

3. איך אסביר להם שכמה שיעורים אחרי שלימדתי אותם שהכרזת  2NT מראה יד מאוזנת עם 20-22 נקודות, הכרזה אחרת והכרזה שנייה מראה את זה? 
בשיטה זו פתיחה של 2NT מראה יד עם פחות מפתיחה ולפחות 5-5 בשתי סדרות המיינור.

פתיחות בינוניות
בשבת זכה הזוג חיים טמס-יובל שחר במקום השלישי באליפות ישראל. לתוצאות לחצו כאן. הזוג הזה משחק שיטה זו. ניר ואני למדנו אותה מחיים ואנחנו משחקים אותה.

בשיטה זו פותחים 2 אם מתקיימים התנאים הבאים:
1. לפותח 9-11 נקודות. אם הפותח פותח אחרי 3 הכרזות Pass, יש לו 12-14 נקודות.  
2. יש לו 5 או 6 קלפים בסדרת ה-.
3. אם הפותח הוא המחלק או השחקן שאחריו אין לו Void.

מדוע אני לא מלמד אותה?

1.היא מורכבת ומסובכת מדי לתלמידים
היא מורכבת ומסובכת מדי גם עבור מרבית שחקני התחרויות מהשורה.

2. אם משתמשים בה מוותרים על הכרזות Weak two
בשביל מה ללמד Weak two אם כמה שיעורים אחרים מלמדים משהו שונה?

3. היא דורשת יותר הבנה בברידג' משיטות אחרות
כך למשל, בשיטה זו כל הכרזת Double היא מענישה. לא תמיד פשוט להבין האם כדאי להכריז Double?

מה מפסידים?

1. אפשרות לתאר באמצעות הקונבנציה מבנה מדויק וכוח מדויק של ידו של הפותח
בנוסף למספר הקלפים בכל סדרה, אפשר גם לגלות את מספר קלפי ה-K שלו בגובה נמוך יחסית.

2. היריבים לא תמיד יודעים להתגונן בפני פתיחה כזו. לפעמים Double מעניש הוא קטלני.

יד חלשה באחת מסדרות המייג'ור
בפעם היחידה שיצא לי לשחק נגדה שיחקתי, מול יריבים שמשחקים כך הם היו זוג שחקני ליגה לאומית (אני עם שחקנית ליגה ב' שאיני מתואם איתה) בתחרות קבוצות בפסטיבל הים האדום.

במאמר מוסגר למרות שאני הייתי המצטיין ביד הזו, הקבוצה שלי היא הפסידה כמה IMPS.
שתי שחקניות בליגה נמוכה בשולחן השני פתחו Weak two ב-.
ביד החלוקתית כשלזוג אחד יש 11 קלפים ב- ולזוג שני 11 קלפים ב-, נתנו השחקניות מהקבוצה שלי לזוג השני מליגה לאומית לשחק בחוזה לא מוכפל של 4. שחקן הליגה הלאומית נפל פעם אחת.
היריבים שלי הכריזו 4 והכפילו 5. נפלתי פעם אחת.

נדמה לי שפעם אחת עשיתי ניסוי לשחק את זה עם שחקן מנבחרת ישראל עד גיל 21, בתחרות מקומית חלשה.

משמעות ההכרזה היא יד חלשה עם 6 קלפים בסדרת מייג'ור. לרוב מכריז המשיב 2 והפותח Pass or Correct.

מדוע אני לא מלמד אותה?

1. היא לא נפוצה
אלה שמשחקים אותה הם לרוב שחקנים ברמה גבוהה.

2. היא מתנגשת עם השיטה הטבעית של Weak two




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...