יום חמישי, 7 באוגוסט 2014

דילמת ההכרזה הראשונה: Weak Jump או Overcall

כשאני מלמד מתחילים כיצד מכריזים בברידג', אני מלמד אותם שלהכריז זה פשוט והגיוני. כך למשל, אם השותף פתח 1NT ולכם יד מאוזנת עם 8-9 נקודות תזמינו אותו למשחק מלא. עם 10 נקודות או יותר (ולא מספיק נקודות על מנת להזמין ל-Slam או להכריז Slam) מכריזים משחק מלא. 

אם אין מדובר בצעירים מוכשרים במיוחד, גם את הדברים הפשוטים וההגיוניים לוקח לתלמידים זמן להפנים. היתרון בדברים פשוטים והגיוניים, שלא תמיד צריך לזכור: לפעמים אפשר להכריז נכון אם מבינים. 

כמובן שהמציאות הרבה יותר מורכבת ולא הכל פשוט. לפעמים יש מצבים שבהם אין החלטה פשוטה, הגיונית וחד-משמעית. יש דילמה של בחירה בין אפשרויות.

היות שכמעט ואין לתלמידים יכולת להשתמש בכלים של הערכת יד (אתם מוזמנים לקרוא את הערך הערכת יד שכתבתי בויקיפדיה העברית, על מנת להכיר כמה מהכלים בהם משתמשים שחקני תחרויות), אני משתדל לא להביא אותם למצבים בהם אין הכרזה אחת ברורה.

הטכניקה להימנע מדילמות פשוטה: הם משחקים ידיים מוכנות מראש, שנבנו כך שההכרזות הנכונות ברורות וחד-משמעיות.
בסוף מגיע השלב שבו הם מערבבים ומחלקים קלפים ואז נתקלים בדילמות.

בקורסים שלי השלב הזה הוא אחרי שאני מלמד שני שיעורים על אוברקול: הראשון נקרא "אוברקול שכבר היכרתם". השני נקרא: "אוברקול ללא קפיצה".
בשיעור הראשון שהתלמידים שלי שיחקו ידיים לא מוכנות מראש, נתקלה אחת התלמידות שלי בפעם הראשונה במצב בו היד שהחזיקה, התאימה לכאורה לשתי הכרזות אפשריות שלימדתי: אוברקול של 1 או Weak Jump של 2

הדילמה
היריב שלפניה פתח 1. התלמידה החזיקה את היד המתוארת כאן רק באופן סכמטי:

AQTxxx
xx
Axx
xx

בשיעור הנקרא "אוברקול שכבר היכרתם" היא למדה שכשפותחים Weak two, זה לא שולל את האפשרות שהשחקן שיושב לפניה ולא הכריז (כי טרם הגיע תורו להכריז) מחזיק פתיחה (12 נקודות או יותר) ולכן זה שמישהו פתח לפניה לא מונע ממנה להכריז Weak two. 

הכללים אותם כללים ההבדל היחיד הוא בשם: Weak Jump במקום Weak two (זה לא הזמן להיכנס לדקויות כמו מה עושים אחרי שיריב פתח 1 ואתם מחזיקים שישה קלפי  וארבעה קלפי ).

להכרזת Weak Jump של 2 היא צריכה שישה קלפים בסדרה עם שני נכבדים ו-6 עד 10 נקודות. 
יש לה את זה.

בשיעור הנקרא "אוברקול ללא קפיצה" היא למדה שעל מנת להכריז אוברקול של 1 היא צריכה לפחות חמישה קלפים וסדרה איכותית (רצוי שני נכבדים) ו-9 עד 16 נקודות.
יש לה גם את זה.

אז מה מכריזים? 

פתרון הדילמה
טוב שיש דילמות. מזה לומדים שבברידג', כמו בחיים, צריך לפעמים לקבל החלטות בתנאי אי-וודאות. מזה אפשר גם להתחיל ללמוד מה השיקולים הברידג'יסטיים שינחו אותנו בקבלת ההחלטה.

ההנחיה שלי בדילמה ספציפית זו, לתלמידים שאין להם עדיין יכולות וכלים לבצע הערכת יד מושכלת, היא פשוטה וחד-משמעית:

בידיים עם 10-9 נקודות ושישה קלפים בהן אפשר להכריז אוברקול או Weak Jump הכריזו אוברקול בגובה 1. במקרה ספציפי זה: 1


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...