יום שני, 22 בדצמבר 2014

פאול לוקאץ' ו Belladonna coup


יש רק שחקן ישראלי אחד שנאמר עליו שהוא השחקן הברידג' הטוב ביותר בעולם. זהו המתמטיקאי המנוח פאול לוקאץ'  (1915-1982). מי שהגדיר אותו ככזה, היה כותב ספרי הברידג' הנודע ויקטור מולו (Victor Mollo). ציטטתי רק חלק ממה שמולו אמר. האמרה המלאה: "שחקן הברידג' הטוב ביותר בעולם שלא ליד שולחן הברידג'".


היות שכולנו שחקני ברידג' ליד שולחן הברידג' או ליד שולחן הברידג' הוירטואלי ב-BBO (שבוודאי ויקטור מולו לא דיבר עליו), נדרש הסבר על מנת שנבין למה התכוון ויקטור מולו  כאשר דיבר על "שלא ליד שולחן הברידג'".

בעיות ברידג'
בברידג' קיים תחום נוסף על תחרויות: חיבור בעיות ברידג'. מחבר הבעיות יושב לבדו ובונה ידיים כראות עיניו.
שלא כמו מורה הברידג', הבונה ידיים פשוטות, שבדומות יתקלו תלמידיו בכל תחרות, מחבר הבעיות בונה ידיים שיש בהן ייחוד: קושי בביצוע החוזה, אסתטיקה ויופי, מהלכים לא שגרתיים ולא צפויים שהם הדרך היחידה לביצוע החוזה. 
על מנת להיות מחבר בעיות טוב נדרשת יצירתיות, בנוסף להבנה מעמיקה בברידג'.

השוני ממשחק ברידג' ליד השולחן הוא, שבבעיה אף פעם לא קורה, שאתה הכרוז וקלף אחד קטן, שבהסתברות גבוהה צריך להיות אצל אחד היריבים, נמצא דווקא אצל שותפו. קלף זה מפיל את החוזה ומקלקל את תוכנית המשחק הגאונית שלך.   
פתרון בעיה הוא תמיד מדויק. אין שיקולים של לשחק עם ה-Field וויתור על לקיחה עודפת כי מבצעים סלאם והניקוד הוא ב- IMP. 

ניתן לחלק את הבעיות לשני סוגים:

1. בעיות דמיוניות
בעיות המתארות מצבים שלא יכולים להתרחש בתחרות ברידג'. בעיות כאלה הן למשל בעיות של Double Dummy. אני מניח, שרובנו לא שיחקו הרבה עם שתי ידיים פתוחות, כפי שקורה בבעיות כאלה. 

2. בעיות ריאליות 
בעיות כאלה מתארות מצבים אפשריים ליד שולחן הברידג'. כאלה הן בעיות של Single Dummy . בכל תחרות אנחנו משחקים ככרוז כמה ידיים מול יד פתוחה של שותף, שהיא ה-Dummy.

פאול לוקאץ' היה מחבר בעיות שהתמחה בבעיות של Single Dummy. הוא אף כתב מספר ספרים העוסקים בבעיות ברידג' ומאמרים בעיתון The Bridge World. 
ספר בעיות הברידג' הראשון, שנכתב אחרי מלחמת העולם השנייה: Spotlight on Card Play - a New Approach to the Practical analysis of Bridge Hands נכתב על ידו ביחד עם רוברט דרבס ( Robert Darvas), מתייחס לתהליך החשיבה של מומחי ברידג'.

מה בעצם אמר ויקטור מולו?

עכשיו אחרי  שאנו  יודעים מעט על בעיות ברידג' ועל הקשר של פאול לוקאץ' לנושא, אפשר לנסות להבין מה אמר ויקטור מולו.
ויקטור מולו אמר בעצם, שפאול לוקאץ' הוא גדול מחברי הבעיות הריאליות בכל הזמנים.

קצת על פאול לוקאץ'

פאול לוקאץ' שנולד וחי בהונגריה היה בין הבולטים בשחקני הברידג'  במדינה זו.
בשנות ה-30 של המאה הקודמת הייתה נבחרת אוסטריה הנבחרת החזקה בעולם. היא זכתה באליפויות עולם בשנים 1932, 1933
ו-1937 ובאליפויות עולם לנשים ב-1935, 1936 וב-1937. מתחרתה הבולטת באירופה הייתה נבחרת הונגריה. שחקנים רבים בשתי הנבחרות היו יהודים.

עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה והידוק הקשרים בין אוסטריה לגרמניה, ברי המזל מבין שחקני הברידג' היהודים הצליחו לברוח לארצות אחרות. ריקסי מרקוס, אלופת העולם הידועה ופאול שטרן הבולט בשחקני נבחרת אוסטריה, ברחו לאנגליה. פאול לוקאץ' ברח מהונגריה לתל-אביב בשנת 1939 ושם חי עד יום מותו. 

האם ג'ורג'ו בלאדונה היה הראשון שהשתמש ב-Belladonna Coup?

הפוסט: Belladonna Coup  עסק בטכניקת משחק הקרויה על שמו של השחקן האיטלקי האגדי ג'ורגו בלאדונה (1923-1995), שיש החושבים שהוא שחקן הברידג' הטוב ביותר בכל הזמנים. Belladonna Coup הוא משחק בקלף נמוך מתחת לקלף גבוה כמו A או K. מקובל לחשוב שבלאדונה השתמש בטכניקת משחק זו בפעם הראשונה באליפות הקהילייה האירופית באוסטנדה שבבלגיה  באמצע שנות ה-80 . 

מסתבר שבספרו של ויקטור מולו The Bridge Immortals, משנת 1968 מופיעה היד הבאה, שגם בה היה בלאדונה הכרוז בדרום בחוזה של 4.




מערב הוביל ב-. בלאדונה זכה ב-A. שיחק  ל-A בדומם. ואחרי כן את ה-4. מזרח לא יכול לכסות עם ה-A הכרוז שיחק את ה-J מידו, ומערב שזכה ב Q לא יכול לשחק . גם כאן בדיוק כמו ביד הקודמת, הספיק בלאדונה לחתוך את ה- השלישי.


האם שחקן ישראלי השתמש בטכניקה זו קודם לכן? הרעיון כבר הופיע עוד לפני כן בבעיית ברידג' שחיבר פאול לוקאץ'. 

מסתבר שיד דומה ליד המופיעה בתרשים לעיל, כבר הופיעה בבעיה שחיבר פאול לוקאץ'. כששם ישבו בצפון AQJx בסדרת ה-. לעקיפה ב-  יש 50% סיכוי להתבצע. כשהיא נכשלת חוזר מזרח בשליט והכרוז לא מספיק לחתוך את ה- השלישי. פתרון הבעיה של לוקאץ' הוא Belladonna Coup (שאז טרם כונה בשם זה) באמצעות  קטן מתחת ל-K.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...