יום שני, 2 במרץ 2015

פתרון שאלת ההכרזה עם שישה קלפים בכל אחת מהסדרות האדומות


בפוסט קודם שאלתי כיצד הייתם מכריזים?. השאלה נשאלה על יד בתחרות הקבוצות בפסטיבל הברידג' הבינלאומי בתל-אביב בה היו לי שישה קלפים בכל אחת מהסדרות האדומות. הכרזתי אותה לא נכון ונכשלתי בביצוע החוזה. הזכרתי ששיטת ההכרזה שלי ושל שותפתי הייתה 2 על 1 מחייבת למשחק מלא.

מבין הקוראים שהגיבו, שרון גיא נתן את התשובה הנכונה או היה קרוב אליה. התשובה הנכונה היא רצף של הכרזות ולא רק ההכרזה הראשונה מהמצב לאחר הכרזת ה-Rebid של שותפתי.

להזכירכם החזקתי את היד הבאה:

                -  


 AQJT95  


  KQJ974 

                 9 

התשובה אינה טריביאלית
לא במקרה ציינתי ששיטת ההכרזה היא 2 על 1 מחייבת למשחק מלא. יש לזה משמעות שאציג בהמשך.

במסדרונות בגני התערוכה וגם בהמשך, שאלתי כמה שחקנים, ביניהם שחקנים בכירים, כיצד להכריז את היד? קיבלתי תשובות שונות. לאחר שחשבתי על התשובות, הגעתי למסקנה שאת התשובה הנכונה נתן לי רק שחקן אחד: רון פכטמן. כשהגעתי הביתה, קיבלתי שוב את אותה תשובה מהבן שלי, שלא השתתף בתחרות הזוגות הפתוחה.

מהלך ההכרזה ומשמעותו

השותפה שלי פתחה 1 - ההכרזה מראה 12 נקודות או יותר ולפחות חמישה קלפים ב-.


הכרזתי 2 - מחייב למשחק מלא. לפחות חמישה קלפים ב-


השותפה הכריזה 3 - Reverse bid.  

שימו לב לכך ש Reverse bid בשיטת ההכרזה 2 על 1 מחייבת למשחק מלא, מבטיח לפחות 15 נקודות. בשיטות הכרזה אחרות הוא היה מבטיח 18 נקודות לפחות כשהכרזה השנייה היא בגובה 3. ההבדל הוא שכשעושים Reverse bid אחרי הכרזה המחייבת משחק מלא (מבטיחה 12 נקודות) אין חשש להגיע לגובה 3 ולכן אפשר להסתפק ב-15 נקודות ל-Reverse bid.  

טווח החוזים האפשריים
אם לשותפה יש את 15 הנקודות הבאות לא תרצו להגיע לחוזה מעל לגובה של 4:

KQJ   


K שהוא קלף יחיד בסדרה.


KQJ


לעומת זאת אם 15 הנקודות שלו הן:

A

Kx

Ax

A

תרצו להגיע לSlam גדול באחת הסדרות האדומות. 

כשמכריזים צריך להביא בחשבון את שתי האפשרויות האלה: לא לעלות גבוה מדי ולא להחמיץ Slam גדול אם הוא אפשרי.

מה הייתי צריך להכריז ומדוע לא הכרזתי כך?
ההכרזה הנכונה שלי היא 3. לא הכרזתי כך משום שכמכריזים צבע רביעי ב-2 על 1 מחייבת למשחק מלא, מראים חולשה בצבע ומבקשים תמיכה בסדרה מהשותף, לרוב על מנת לבצע 3NT.

בשונה משיטות הכרזה אחרות אין לנו צורך בצבע רביעי מחייב (FSF), משום שכשהכרזנו בפעם הראשונה בגובה 2 התחייבנו למשחק מלא.

האם יש לי חולשה ב-? כמובן שלא. 

לכן התשובה לשאלה כיצד תכריזו אינה נגמרת ב-3. שאלתי את פכטמן את השאלה הזו. התשובה שלו: תמשיך להכריז ♦ כל הזמן.  

תשובות אפשרויות אחרי הכרזת 3

3NT
ההכרזה הזו מבטיחה את ה-A ולפחות עוד קלף בסדרה. כשתכריזו השותפה כנראה תבין שאתם מחפשים Slam והיא צריכה לבחור באיזו מהסדרות האדומות לנסות להגיע ל-Slam. ביד שלה עם Void ב- היא הייתה מנסה להגיע ל Slam ב-. לאחר 4NT, השואל על קלפי מפתח על פי RKCB, שומעים ממני 5. יש לי כנראה KQ ו-Aחסר קלף מפתח אחד. השותפה מכריזה 6.

3
ההכרזה הזו שוללת את ה-A ולפחות עוד קלף בסדרה. מכריזים ומקווים שהשותף לא יבין את זה כ-Control ב- בדרך ל-Slam ב-♠ ויכריז Pass.

§4
ההכרזה הזו שוללת את ה-A ולפחות עוד קלף בסדרה.
כשתכריזו השותפה כנראה תבין שאתם מחפשים Slam והיא צריכה לבחור באיזו מהסדרות האדומות לנסות להגיע ל-Slam או להחליט לעצור בגובה 4 ב- או בגובה 5 ב-.

מה קרה במשחק?
נחתתי בחוזה של 6. לאחר הובלה ב-  ראיתי בדומם מספיק נקודות להכרזת Reverse bid. הקלפים המשמעותיים בדומם:

AK ועוד 4 קלפים בסדרה

Void ב-

AT

KQ ועוד 3 קלפים בסדרה

שמחתי שקיבלתי הובלה ידידותית ומשכתי את ה-K. עליו זרקתי את ה- היחיד מידי.  

עכשיו חתכתי § ושמרתי לי כניסה לדומם באמצעות ה-A. המשכתי ב-A ואחריו ב-Q.

שבעת קלפי ה- התחלקו 6-1 בין היריבים ונכשלתי בביצוע החוזה.


אילו לקחים תוכלו אתם להפיק מהטעויות שלי?

הלקח הראשון: שיטות הכרזה לא בנויות להכרזות עם 6-6 בשתי סדרות.

הן בנויות לחלוקות שכיחות יותר. כשיש לכם 6-6 בשתי סדרות מותר לכם לחרוג משיטת ההכרזה. במקרה הנדון, אני הייתי צריך לחרוג מהשיטה ולהכריז ולהתעלם מזה שעל פי שיטת ההכרזה זה מראה חולשה בסדרה. 

הלקח השני: אף פעם אל תהיו שאננים. כשזה נראה טוב מדי הביאו בחשבון חלוקות לא ידידותיות
כל כך הייתי בטוח שתהיה חלוקה של 4-3 או אפילו 5-2, שבהן אין לי בעיה לבצע את החוזה. בכלל לא חשבתי על חלוקה של 6-1.

הפתעה
בעודי כותב פוסט זה קיבלתי הצעה חדשה, בעילום שם, משחקן ברמה גבוהה מאד. ההצעה שונה מכל ההצעות שהציעו לי.

השחקן מציע לי להכריז 4 ולא 3. עכשיו אני כבר לא בטוח שיש תשובה נכונה

האם אתם מבינים את הכרזת ה-4 כהכרזה טבעית בסדרה או כ-Control בדרך לSlam אפשרי ב-§?

אם אתם מחזיקים את היד של השותפה שלי והבנתם את זה כהכרזה טבעית אתם תגיעו בקלות לחוזה הנכון של 6.

אם תבינו את זה כ-Control בדרך לSlam אפשרי ב- , תראו כנראה את ה-Control הבא באמצעות הכרזת 4 (יש לכם Void בסדרה).

מי שיושב במקום שלי צריך להמשיך להכריז את ה- ויכריז 5. צריך להימנע מהכרזת ה-Control ב-

אם השותף יבין את זה כהכרזה טבעית יכריז 6. אחרת יכריז 5. 
תכריזו 6.

עכשיו יש כנראה שלוש אפשרויות:

1. השותף מבין ומכריז Pass

2. לשותף יש Kx♥ והוא מתקן ל-6. זה  לא מה שקורה ביד הזאת.

3. השותף מכריז משהו אחר ואתם צריכים להתחיל לחפש שותף חדש.






תגובה 1:

  1. מומחה לשיטת ההכרזה 2 על 1 מחייבת למשחק מלא, אומר לי שבגלל שצבע רביעי מראה חולשה בצבע, קפיצה בצבע רביעי תמיד טבעית. במקרה שלנו הכרזת 4 דיאמונדס היא טבעית.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...