יום ראשון, 6 במרץ 2016

במעבדה פרטית ולא שיטתית: Modified DONT


 פוסט זה הוא הראשון בסדרת פוסטים נושאי התוית והכותרת "מעבדה פרטית ולא שיטתית".
המושג "מעבדה פרטית ולא שיטתית" אינו מוכר לקוראים, אולי משום שעכשיו המצאתי אותו (אין לי זכויות יוצרים על המושג. אם תגלו שמישהו כבר חשב עליו ללא ידיעתי, כל מה שאגיד זה שאני לא ידעתי.)

מה זה "מעבדה פרטית ולא שיטתית"?

מחקר מדעי במעבדה הוא לרוב שיטתי. באמצעות המחקר השיטתי מנסים לאשש או להפריך תיאוריות המגלות חוקיות.
במעבדה הפרטית שלי אני עוקב אחרי האופן בו יריבים ושותפים מזדמנים, ולפעמים גם שותפים קבועים, מכריזים ומשחקים ומנסה למצוא דפוסי התנהלות של שחקנים שאינם מומחים.

אזהרה: המדגמים במעבדה הפרטית שלי הם קטנים ולכן ההתרשמות שלי עלולה להיות לא נכונה. בגלל מגבלה זו התייחסו בעירבון מוגבל למסקנות שלי.

עירו של Cappelletti

בפוסטים קודמים: ירושלים עיר מיוחדת גם בשיטת ההכרזה ושיעור פרטי לירושלמים: איך לא להכריז Slam?, תיארתי כמה שיטות הכרזה נפוצות בירושלים, שאינן נפוצות במקומות אחרים.

אם בדקו, עד לא מזמן, את הכרזות ההתערבות הלא טבעיות, אחרי פתיחה של 1NT, בירושלים מצאו שכמעט כולם השתמשו בקונבנצית Cappelletti.

שלושה צעירים, אני ובעקבותיי גם כמה מהשותפים שלי, משתמשים בקונבנצית Multi Landy.
כמה שחקנים ותיקים משתמשים ב-DONT הקלאסי. שחקן אחד ברמה גבוהה, ביחד עם שותף לא ירושלמי, השתמש ב-Suction.

יום אחד זה השתנה. יניב זק, שחקן נבחרת ישראל, העביר קורס לשחקני תחרויות במועדון ירושלים. הוא לימד Modified DONT. מעדות שמיעה, אעיד גם שיניב אמר שלדעתו Cappelletti היא קונבנציה לא מוצלחת.

פתאום צריך לשאול שחקנים בירושלים, מה המשמעות של הכרזת ה-Double שלהם אחרי שהשותף או השותפה שלי פתחו 1NT?
הרבה שחקנים ירושלמים אימצו את מה שלימד שחקן הנבחרת והתחילו להשתמש ב-Modified DONT.

בפוסט זה אציג תוצאות לא מדויקות של המעבדה הפרטית והלא שיטתית שלי לשימוש בקונבנציה על ידי אותם שחקנים.
חשוב לציין כי התנסיתי בעצמי בקונבנציה, אחרי שלמדתי את מה שיניב לימד בקורס. איני משתתף בקורס אבל בעקבות בקשה של שותפים שלמדו בקורס לשחק את הקונבנציה, שיחקתי אותה איתם.
בינתים לא טעיתי כשהשתמשתי בה או כששותף השתמש בה.

מה הבעיה בקונבנצית Cappelletti?

לבעיה העיקרית של קונבנציית Cappelletti יש שם: 2.
הכרזת 2 מתארת יד עם שישייה כלשהי.
השותף של המתערב מכריז אוטומטית 2. בהכרזה הבאה מכריז המתערב את הסדרה האמיתית שלו.

הבעיות העיקריות הן:

1. לשותפו של הפותח 1NT יש מרחב הכרזה להתערב.
למשל: Double. הוא סטיימן המראה רביעייה בסדרת מייג'ור או רביעיות בשתי סדרות מייג'ור (המונח המקצועי להכרזה כזו הוא: Stolen bid. ה-Double מחליף את ההכרזה שהיריב "גנב").
דוגמה נוספת: הכרזת 2 ו-2 הן הכרזות טרנספר. 

2. כשהשישייה היא בסדרת ה- צריך להכריז אותה בגובה 3.
אל תשכחו שברוב המקרים לפותח ולשותפו יותר נקודות מאשר למתערבים.

ההבדל המהותי בין Cappelletti ל-Modified DONT

ההבדל המהותי בין שתי הקונבנציות הוא במצבים בהם יש למתערב שישייה.

המשמעות של הכרזת 2 או הכרזת 2 ב-Modified DONT היא שישייה בסדרה שהוכרזה. 
בשונה מ-Cappelletti אין לפותח ולשותפו מרחב הכרזה בגובה 2. כך למשל אחרי הכרזת 2 (ראו הערה מתודולוגית) כמעט כל הכרזה תהיה בגובה 3, מה שמקשה על הפותח ושותפו למצוא התאמה.

שישייה בסדרת מיינור מראים באמצעות הכרזת Double, אבל להכרזת Double עשויה להיות משמעות אחרת: לפחות 5-4 בסדרות המייג'ור.
שותפו של המתערב צריך להכריז 2. בהכרזה הבאה יראה הפותח את סדרת המיינור שלו באמצעות Pass או Correct. אם יש לו 5-4 בסדרות המייג'ור יכריז 2.

בודאי שמתם לב שגם הבעיה השנייה של Cappelletti נפתרה: את השישייה ב- מראים בגובה 2.



תוצאות המעבדה

שחקנים שלמדו את הקונבנציה בקורס משתמשים באופן אפקטיבי בהכרזות ההתערבות של 2 ו-2. במקרים רבים הם גם משיגים תוצאות טובות יותר מאשר בעבר באמצעות הכרזות אלו.

קרוב לודאי, שפרט להכרזות שלי, לא שיחקתי בתחרות עם או נגד מישהו, שלמד בקורס או לא למד בקורס, והכריז נכון את רצף ההכרזות אחרי הכרזת Double.
ברוב המקרים היא גורמת נזקים לאלה המשתמשים בקונבנציה, משום שזה מסובך להם מדי והם שוכחים צריך להכריז ונענשים על הכרזה לא נכונה שלהם.

דוגמה נפוצה: אחרי הכרזת ה-Double, שותפו של המתערב מכריז  2  במקום  2. בפעמים שאני הייתי מכריז ה-Double, הנחתי שלמשיב יש אורך בשתי סדרות המייג'ור ולכן טעה.
במקרה, בכל הפעמים ה-Double שלי היה עם שישייה ב- אבל היתה לי גם רביעייה ב-. מיהרתי להכריז 2.

לפעמים התכוון המשיב (משיבים שונים) להראות לי רביעייה ב-  ולפעמים התכוון להראות לי שישייה ב-.

ברוב המקרים קיבלנו תוצאה נוראית. זה שבאחד המקרים הצלחתי לקבל תוצאה של 100%, משום שהצלחתי לבצע 2 בהתאמה של 4-2 כשליריבים יותר מ-20 נקודות, לא אומר שזה נכון להכריז כך.


הערה מתודולוגית

יש כאלה שמשחקים גרסה שונה של Cappelletti. בגרסה זו המשמעות של 2 היא שישייה ב- ולא 5-5 ולפעמים 5-4 ב- ובסדרת מיינור. 
גרסה זו פותרת את בעית מרחב ההכרזה כאשר מדובר בשישייה ב-.
היא אינה משפרת כלל את הבעיתיות כאשר השישייה היא ב-.

מסקנות


1. כנראה שיניב זק צודק כאשר הוא אומר ש-Modified DONT עדיפה על Cappelletti.

2. שחקנים מן השורה עלולים להתקשות בהכרזה נכונה לאחר Double. זה מתאים רק לשחקנים ברמה גבוהה יותר.

3. הדעה האישית שלי: שחקנים שלא יודעים את הבסיס (ראו את הפוסט: Back to Basics) לא צריכים ללמוד את זה. 
בניסוח אחר: אם אתה לא יודע או לא מבין Takeout Double ו-Negative Double, אל תלמד קונבנציות מסובכות.  

לטובת "רוצים ללמוד ברידג"

עוד הערה אחת קטנה לטובת החברים בקבוצת הפייסבוק רוצים ללמוד ברידג'

חשוב מאד שתלמדו אצל מישהו שיודע ומבין ברידג'.
חשוב מאד שתלמדו אצל מישהו שגם יודע ללמד.
לא פחות חשוב שמה שתלמדו יתאים לרמה שלכם על מנת שתוכלו להפיק ממנו תועלת.




4 תגובות:

  1. מה פירוש 2c/d ב modified don't?
    ואיך עונים

    השבמחק
  2. מה פירוש 2c/d ב modified don't?
    ואיך עונים

    השבמחק
  3. 2 קלאב או 2 דיאמונד מתאר יד עם חמישה קלפים לפחות בצבע שהוכרז ורביעייה בסדרת מייג'ור. אם יש התאמה במיינור שהוברז, אפשר להכריזי Pass. אם אין התאמה ורוצים לשחק באחד המייג'ורים. אפשר להכריז 2 הארט וזה שהכריז 2 בסדרת מיינור יכריז Pass או יתקן ל-2 ספייד.

    השבמחק
  4. 2 קלאב או 2 דיאמונד מתאר יד עם חמישה קלפים לפחות בצבע שהוכרז ורביעייה בסדרת מייג'ור. אם יש התאמה במיינור שהוברז, אפשר להכריזי Pass. אם אין התאמה ורוצים לשחק באחד המייג'ורים. אפשר להכריז 2 הארט וזה שהכריז 2 בסדרת מיינור יכריז Pass או יתקן ל-2 ספייד.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...