יום חמישי, 21 ביולי 2016

משמעותו של Cue bid









בתחרות ערב מקומית בירושלים הייתי הכרוז בחוזה של 4. ביצעתי אותו עם שלוש לקיחות עודפות. 

   

מהלך ההכרזה  


לאחר Pass של דרום פתחתי 1. צפון התערבה בהכרזת 2. השותפה שלי, ששיחקה איתי על מנת ללמוד ממני, הכריזה 3. לאחר Pass נוסף של דרום, הכרזתי 3.
היריבה, שחקנית בדרגה גבוהה, שאלה את השותפה שלי מה פשר הכרזת ה-3 שלי? השותפה ענתה שהיא אינה מבינה. כנראה שאני מחפש עוצר ב- או זו אולי הכרזה טבעית.
כשהיא הכריזה 4 והראתה יד של 6-7 נקודות, לא נותר לי אלא להכריז Pass.

קיבלתי הובלה ב-2 במטרה לחתוך החזר ב-. זכיתי ב-Q  ומשכתי שליטים. משכתי את ה-A♣. עברתי לדומם באמצעות ה-A זרקתי  על ה-K. לאחר משיכת ה-A וה-K חיתוכים צולבים השלימו 13 לקיחות. 

היד



מזרח-מערב פגיעים



מה זה Cue bid?


Cue bid היא הכרזת סדרה שהכריז היריב. במקרה של היד הזו הכרזת ה-
3 היא הכרזת Cue bid משום שהיריב הכריז 2.
כמעט תמיד הכרזה כזו אינה הכרזה טבעית.

להבין בהיגיון: מה אינה משמעות הכרזת ה-Cue bid שלי?


1. זו לא יכולה להיות הכרזה טבעית
ביד זו בשביל מה אני צריך להראות  טבעי כשמצאתי התאמה עם השותפה ב- והיריב הראה שישה קלפים ב-
כשיש לשותפה ארבעה קלפים בסדרה זה פשוט לא יתכן.

2. בשביל מה לשאול על עוצר ב-?
אין היגיון לשחק בחוזה ללא שליט כשמצאתם התאמה בסדרת מייג'ור ויריב הראה שישה קלפים בסדרת המייג'ור השנייה.
אופס אולי טעיתי!!! יש כמעט היגיון, אבל רק כששיטת הניקוד היא Match Points, כלומר: Top-Bottom (כפי שאכן היה באותה תחרות) ואתה רוצה לשחק בחוזה של סלאם. 

למה כמעט? כי במקרה כזה מחפשים A או לפחות K ולא עוצר אחר.
  
3. האם יכול להיות שהכרזתי 3 בשביל לשחק 4? 
לא הגיוני. אם אני רוצה לשחק 4, מדוע שלא אכריז מיד 4?

איזו משמעות נותרה להכרזת ה-Cue bid שלי?


לאחר ששללנו את ההסברים האחרים נותר רק הסבר אחד: יש לי יד חזקה ואני רוצה לבחון אפשרות להכרזת סלאם. 

כנראה סלאם של 6.  

אני מצפה מהשותפה להמשיך לתאר את היד שלה על מנת שנוכל לקבל ביד החלטה מושכלת ביחס להכרזת סלאם. 

רק כשיש לה יד מינימאלית ללא ערך מוסף כלשהו שהיא טרם הראתה לי, עליה לתת לי תשובה שלילית באמצעות הכרזת 4. יד כזו היא למשל יד עם 7-6 נקודות ושלושה קלפים בסדרת ה- ללא קוצר בסדרה אחרת.

האם לשותפה שלי יש ערך מוסף?


קל לראות שיש לה הרבה ערכים מוספים כאלה:


1. שני קלפי A כולל ה-A.

2. ארבעה קלפים בסדרת ה- כשהיא הבטיחה שלושה.

3. J

4. K

5. 12 נקודות

לאחר הכרזה של 4 המראה Control בסדרה, אני שואל על קלפי מפתח ולא יכול שלא להגיע לסלאם ב-.

מה הייתה צריכה השותפה שלי צריכה להכריז במקום 3?


ברור שהכרזת
 3 היא הכרזה המראה יד חלשה ממה שהחזיקה השותפה שלי. עם 13 נקודות (כולל נקודת אורך ב-) היא יכולה להכריז 4
בפוסט זה אנסה לנתח את משמעות הכרזת מצד מזרח. זו אינה בהכרח הכרזת Cue bid על אף, שגם היא כמו הכרזת Cue bid, מתארת יד חזקה יחסית ללא אורך בסדרה המוכרזת. משמעות ההכרזה תלויה במה שסיכמו השותפים מראש:

1. Splinter
זו תהיה כנראה המשמעות השכיחה ביותר. הכרזת סדרה בגובה 4 לאחר שיריב פתח מבטיחה קלף יחיד או void בסדרה המוכרזת ותמיכה של ארבעה קלפים לפחות בסדרת השותף. סדרת ה- היא יוצאת דופן בקונבנציית Splinter: אותה מכריזים בגובה 3 על מנת שלא לעבור את הגובה המינימאלי של משחק מלא. 
קראו את הפוסט: Splinter שלא היכרתם על מנת להבין שמכריזים על פי קונבנציה זו גם בסדרה בה היריב התערב.

2. שאלה על עוצר בסדרת היריב
כשהשותף רוצה שפותח יהיה הכרוז בחוזה ללא שליט, אם יש לו עוצר בסדרה בה התערב היריב. לרוב מדובר בחוזה של 3NT.

3. Cue bid
אם לא משחקים את שני דברים שהוצגו לעיל זהו Cue bid המתאר יד חזקה עם התאמה של 3 קלפים לפחות בסדרת הפותח ומבקש מהפותח להמשיך להכריז את ידו. עם היד שלי במערב מכריזים 4NT (שאלה על קלפי מפתח) או 4, אם מוסכם שמראים גם Control שני. בשני המקרים מגלים שכל קלפי המפתח (ארבעה קלפי A וה-K בסדרת השליט) בידי צפון-דרום ומגיעים לחוזה של 6.
 
 
העrת שוליים

בכל ה-Field היו רק שני זוגות שהגיעו לחוזה של 6. התוצאה שאני השגתי הושגה ברוב השולחנות. יתר שלוש התוצאות, פרט לשתי הכרזות הסלאם, היו פחות טובות מהתוצאה שהשגתי. 
בכל Field ברמה טובה כנראה כולם יכריזו 6

אולי זה יעזור לכם להבין יותר את סדרת הפוסטים שלי על ברידג' בירושלים.



תגובה 1:

  1. הסבר מצוין, רק שים לב ש 3 ספייד במקרה הזה כבר שם אותנו במשחק מלא שלא כמו דירקט קיו ביד קלאסי. 3ספייד עדיין הביד הנכון פה כמובן.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...