יום שבת, 15 בספטמבר 2018

צעדים ראשונים בהגנה: מדוע ללמד הגנה?



לאחר שסיימתי סדרה של פוסטים בנושא צעדים ראשונים בהכרזה אני מתחיל סדרה חדשה לאותו קהל יעד: אלה שלומדים  לשחק ברידג'. הם סיימו ללמוד את חוקי משחק המיני ברידג', הזהים לחוקי הברידג' בשלב המשחק ופשוטים בהרבה בשלב ההכרזה. 
היות ששלב המשחק זהה לשלב המשחק בברידג' כבר אפשר ללמד הגנה.

הגנה היא נושא שפחות מלמדים שחקנים שהתחילו לשחק ברידג'. מלמדים אותם טכניקות משחק בסיסיות ומלמדים אותם הכרזות וקונבנציות הכרזה בסיסיות. לפעמים מלמדים אותם גם הכרזות התערבות. 


מדוע מלמדים פחות הגנה?

הסיבה העיקרית היא שזה יותר מורכב ומסובך ומחייב במקרים רבים תיאום בין המגנים. 
זה עשוי להיות לא רק יותר קשה לתלמידים אלא גם למורה. גם למורה לא תמיד תהיה תשובה חד משמעית כאשר הוא נשאל: באיזה קלף להוביל? או כאשר הוא נשאל מה לשחק במצב מסוים במהלך המשחק?

דוחים את זה לשלב מאוחר יותר. אחרי שהתלמידים יתנסו וישחקו. לא תמיד השלב הזה מגיע. 

התוצאה שההגנה היא החלק החלש של הרבה שחקנים מהשורה ומרבית השחקנים המשחקים ברידג' ביתי.  


הגישה שלי

אפשר ללמד כל נושא ברמה המתאימה לרמת הידע וההתנסות של התלמידים. יש היגיון מאחורי מה שמלמדים ותלמידים צריכים לשמוע את ההיגיון הזה. חלקם, שלא לומר רובם, יפנימו אותו.

כך למשל, כבר בשיעור הראשון, כשעדיין משחקים כיחידים ולא כזוגות, אני נותן בעיה של הערכת יד. 
פיתרון הבעיה מחייב רק חשיבה בהיגיון. אותה יד (13 קלפים שמקבל שחקן) תלווה אותם במהלך הלימודים ותקבל משמעויות אחרות.

אפשר וצריך גם ללמד משהו על הגנה בשלבים הראשונים של לימוד משחק הברידג'. הלימוד הזה מעשיר את ההתנסות של התלמידים ומציג צדדים יפים ומעניינים נוספים למשחק. 

מהפוסט הבא בסדרה נצא לדרך.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...