יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

חלומות של סניורים - חלק 2: באיזו אליפות זה פחות בלתי אפשרי?

בפוסט האישי הקודם: חלומות של סניורים  ניתחתי את סיכוייו (הקלושים) של חלום הזכייה באליפות הארץ. בפוסט זה אנסה לנתח באיזה אליפות ובאילו תנאים זה פחות בלתי אפשרי. 
לצורך ההסבר מדוע הסיכויים באליפות מסויימת קלושים פחות, אשתמש בשמותיהם של שחקנים מצוינים המשחקים בנבחרת ישראל: מיכאל בראל ויניב זק.

האם יכול להיות שהשותף של יניב זק (מיכאל בראל) "ימכור" לי שתי לקיחות?
לא רק שאיני חושב על האפשרות הזו, איני חולם אפילו על האפשרות הזו. זה לא יקרה לעולם. מדובר בשחקן יותר מדי טוב מכדי שזה יקרה.
מה שכתבתי על מיכאל בראל, נכון גם לגבי יניב זק.
באליפות הארץ הפתוחה (כל אחד יכול לבחור לעצמו בן או בת זוג כראות עיניו).

חלק גדול מהזוגות המובילים תחרות כזו, דומים לזוג הזה.
ביחד עם שותף ברמתי, אני יכול לסיים במושב אחד מתוך ארבעה לפני אחד מעשרה זוגות כאלה. ביום טוב של השותף ושלי וביום שחור של זוג כזה, אולי נסיים לפניו בסיכום הכולל, אבל הסיכוי שלי לסיים עם שותף ברמתי לפני כל עשרת הזוגות המובילים, שואף לאפס.

שימו לב למינוח: לא אמרתי שאין בכלל סיכוי: ההסתברות שלי ביחד עם מישהו ברמתי, לסיים במקום ראשון בתחרות כזו, כל כך נמוכה, שהגדרתי אותה כשואפת לאפס. אבל היא אינה אפס. עדיין קיים סיכוי, זעיר ככל שיהיה, לזכות במקום הראשון.

האם יכול להיות ששותפה של יניב זק "תמכור" לי שתי לקיחות?
אני לא חולם על האפשרות הזו. זה כבר קרה. כשהייתי אמן ארד, שיחקתי במוקדמות אליפות הארץ לזוגות מעורבים (בכל זוג יש אישה וגבר ) עם שחקנית בדרגה נמוכה מדרגתי.
על הנייר - מקום אחרון. במציאות מקום 16 מתוך יותר מ 40 זוגות. עלינו לגמר. 

בגמר סיימנו במקום, שתאם את רמתנו כשחקנים מתחילים: מקום אחד לפני אחרון. 
השותפה של יניב זק "מכרה" לי שתי לקיחות. נפלתי פעם אחת בחוזה של  2 במקום לפול 3 פעמים. 

זוג זה דומה לרוב הזוגות המובילים באליפות הארץ לזוגות מעורבים: זוגות של שחקנים שיש בניהם הבדלי רמה גדולים. בדרך כלל, אבל לא בכל המקרים, הגבר הוא השחקן הטוב יותר.

מדוע הסיכויים שלי לזכות באליפות הארץ לזוגות מעורבים אינם שואפים לאפס?
ציינתי שבאליפות הארץ הפתוחה סיכויי לזכות שואפים לאפס. המצב שונה באליפות הארץ לזוגות מעורבים: סיכויי מאד נמוכים אבל אינם שואפים לאפס.

כאשר הבדלי הרמה בין שותפים גדולים, תמיד יש סיכוי לזוג שחקנים ברמה נמוכה יותר מהחזק מהשניים וברמה גבוהה יותר מהשחקן הפחות טוב, לסיים לפניהם.
גם אם הפער בינם לבין השחקן הטוב יותר הוא גדול מאד, עדיין יש להם סיכוי סביר להקדים את הזוג עם פערי רמה גדולים.

רוצים להבין מדוע? קראו את כל או חלק מהפוסטים הבאים:

שותפות בין שחקנים עם פערי רמה גדולים: הטוב, הרע והמכוער

השלם קטן מסכום חלקיו: על שותפות בין שחקנים עם פערי רמה גדולים

מה עשיתי רע ש"שילמתי" 1,100?

הסיכויים שלי להקדים זוג אחד כזה מבין הזוגות המובילים, אינם קטנים. הסיכויים להקדים עשרה זוגות כאלה, שבכל אחד מהם שחקן ברמה גבוהה בהרבה מרמתי, נמוכים.

התנאים הנדרשים על מנת שאזכה באליפות הארץ לזוגות מעורבים
התנאי ההכרחי והלא מספיק הוא שתהיה לי שותפה ברמתי שיש בינינו תיאום טוב:

1. קבענו שיטת הכרזה ושיטת משחק
שנינו מכירים ויודעים אותה היטב.

2. כל אחד מבין (ברוב המקרים) את ההכרזה והמשחק של שותפתו או שותפה.

3. מבינים את האופי והסגנון של השותפה/השותף.

בנוסף לתנאי יסודי זה יידרש צירוף של כמה אירועים המתרחשים דווקא באותה תחרות:

1. השותפה שלי תהיה ביום בו היא משחקת ברמת השיא שלה.

2. אני אהיה ביום בו אני משחק ברמת השיא שלי.

3. מזל
ברידג' אינו משחק של מזל, כאשר מתייחסים למספר גדול מאד של חלוקות שמשוחקות. כפי שכבר ראיתם בכמה פוסטים יש לפעמים מזל נקודתי. למשל בפוסט: תחרות קבוצות שיטה הוגנת ושיטה הוגנת פחות תוכלו לקרוא על מקרה כזה.

סטטיסטית כשמשחקים בחמש ידיים בתחרות תכנית, שהסיכוי להצליח בה הוא 50% (למשל: עקיפה), יהיו ימים שבהם נצליח בארבעה או חמישה מתוך חמישה מקרים. יהיו גם ימים בהם נצליח רק באחד או ניכשל בכולם (ההסתברות היותר גבוהה היא שנצליח בשניים או שלושה מקרים מתוך חמישה).
אני ושותפה ברמתי צריכים על מנת לנצח באליפות את היום של ארבעה או חמישה מקרים של הצלחה מתוך חמישה. 

4. עוד סוג של מזל 
בכל תחרות יש ידיים שהן Flat Field, כלומר: לא חשוב מה רמתך תשיג את אותה תוצאה.
בכל תחרות יש גם ידיים שידע, מיומנות וכישרון עשויים להביא תוצאה טובה (במאמר מוסגר, יש גם מעט ידיים, שדווקא ידע המוביל למשחק נכון, יביא לתוצאה גרועה. ראו דוגמה כזו בפוסט: בתחרויות חזקות: לעבור את ה 60% - בתחרויות חלשות: לא משנה התוצאה

בהקשר של אליפות זוגות מעורבים, בהחלט יכול לעזור לנו שב 60% או יותר מהידיים בהם יש יתרון לידע ומיומנות, מי שיצטרך לקבל את ההחלטה תהיה השחקנית. 
יעזור גם אם כמה שיותר משחקים של Flat Field השחקן יהיה זה שיצטרך לקבל את ההחלטה.

במאמר מוסגר, אני רחוק מאד מעמדות הדוגלות באפליה מגדרית או מזלזלות בכישוריהן של נשים. מה לעשות שבמקרה הקונקרטי בו אנו דנים, ברוב המקרים של זוגות המועמדים לזכות בתחרות כזו בארץ, האישה היא ברמת משחק נמוכה מהגבר. האמירה פה היא אמירה סטטיסטית המוגבלת לתחרות הספציפית הזו.

5. לא יזיק גם יום גרוע במיוחד של כמה מהשחקנים המובילים

סליחה
יסלחו המספר הקטן של הזוגות המועמדים לזכייה באליפויות זוגות מעורבים, בהם שני בני הזוג שחקנים מצוינים. בשביל לצאת גם לפניהם בוודאי אצטרך הרבה מזל (בנוסף לכל מה שצוין לעיל).




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...