יום שישי, 13 בספטמבר 2013

הכרזות הפרעה למי אתם מפריעים? - חלק 2

בפוסט של החלק הראשון בנושא הכרזות הפרעה. הסברתי שהכרזות הפרעה, הן נשקו של החלש. ציינתי שלפני שמפריעים חשוב לברר למי מפריעים או עשויים/עלולים להפריע: היריבים או השותף(פה). דנתי במספר פרמטרים העשויים להשפיע על ההחלטה, האם להתערב בהכרזת הפרעה או לוותר על ההתערבות. 

שניים מהפרמטרים בהם דנתי היו מיקומו של המכריז בסדר ההכרזה או במונחים אחרים: האם שותפו כבר הכריז או לא? ומספר הנקודות. ככל שמספר הנקודות גבוה יותר ומתקרב לקצה העליון (10 נקודות), גדל הסיכוי שנפריע דווקא לשותף ולעצמנו, משום שגדל הסיכוי לכך שאנחנו מחזיקים לא פחות נקודות מהיריבים.

לפעמים אי-התערבות בהכרזת הפרעה, עם מספר נקודות קרוב לקצה העליון מתנגשת עם הגישה האגרסיבית של הפרעה המקובלת בברידג' המודרני.

בעבר הדי רחוק נטיתי להכריז Pass באופן קבוע עם ידיים המתקרבות למקסימום הנקודות של פתיחת הפרעה, כאשר השותף שלי טרם הכריז.
באותה תקופה הזדמן לי לשוחח עם שניים מהטובים בשחקני ישראל (כל אחד בנפרד ובהפרש של יותר מחצי שנה בין השיחות) על הנושא.

מה אמרו לי השחקנים המומחים?
השחקן הראשון הביא דוגמה של יד בה השחקן הראשון להכריז פתח בהכרזת הפרעה עם 9 או 10 נקודות. אמרתי לו, שאני מבין שהוא שחקן טוב ממני בעשר דרגות, אבל בעניין הזה אני חולק עליו. 
שלחתי לו דוא"ל שבו הסברתי את תפיסת העולם שלי וצרפתי יד לדוגמה. 

ביד לדוגמה, הייתי הראשון להכריז עם 8 קלפים בסדרת ה  ו 8 נקודות. הכרזתי Pass. כל יתר השחקנים הכריזו 4.
כשהשותף שלי פתח והיריב שאחריו הכריז סדרה בגובה 4, הכרזתי  5. הייתי היחיד בחוזה זה, שבוצע לאחר שהכנסתי את היריב למשחק סופי  (End Play) בלקיחה הרביעית!!!

תשובתו של השחקן הבכיר הייתה: יש כאלה שמשחקים כמוני ויש כאלה שמשחקים כמוך. 

לשחקן הבכיר השני הייתה דעה נחרצת הרבה יותר: כל השחקנים המומחים מכריזים הכרזת הפרעה. גם עם היד עם שמונה קלפי (אותה יד, ששלחתי למומחה השני) כולם יכריזו 4

השורה התחתונה
מדובר בהבדלי סגנון התבטאות בין שני השחקנים הבכירים. קרוב לוודאי שיותר מ 90% מהשחקנים הטובים יכריזו הכרזת הפרעה, כמעט בכל מקרה שהם הראשונים להכריז ויש להם מספר נקודות המתקרב ל 10. 

היד שהבאתי כדוגמה
אני המחלק הלא-פגיע במזרח, בתחרות מקומית בשנת 2009. היד שאני מחזיק היא:
         
          A2 
           
            3 
         
          64 

KJT98432 ♣   

שאלתי את עצמי למי אני מפריע? חשבתי שאולי לשותף. הכרזתי Pass. דרום הכריז Pass והשותף שלי פתח 1. צפון הכריז 4 עם שבעה קלפים בסדרה.
הכרזתי 5 שהיה החוזה בו שיחקתי. שימו לב שמהלך ההכרזה חיזק את היד שלי:

1. לשותף יש פתיחה כך שאין לנו פחות נקודות מאשר ליריבים. מינימום הנקודות שלנו הוא כנראה: 20=12+8.

2. היריב הכריז סדרה בה יש לי Single Tone.

3. הסיכויים שלי למצוא A ו Q או A או Q, שיושבים בדרום הנמצא אחרי נמוכים מאד, לאחר שדרום הכריז Pass וצפון והשותף שלי הכריזו הכרזות שאינן Pass. כך שבסדרת השליט כנראה שלא יהיה לי יותר ממפסיד אחד. 

להלן היד המלאה ומהלך המשחק. 


 דרום הוביל ב-J, שלא כיסיתי בדומם. הוא המשיך ב- נוסף, ל-9 בדומם ל-Q, שנחתכה בידי. משכתי את ה-A והמשכתי ב- נוסף ל-K בדומם. כשצפון שרת, שיחקתי  מהדומם. צפון נאלץ לזכות ב-A ונקלע למשחק סופי (End Play).

את ה Q ואת ה K כמובן שאינו יכול לשחק.
אם ישחק את ה A אחתוך בקלף גבוה מה 7.
צפון שיחק את ה  האחרון מידו. זרקתי  מידי וזכיתי ב Q בדומם.
שיחקתי את ה  האחרון מהדומם וכשהופיעה ה Q מצפון, תבעתי את יתר הלקיחות. 

לאחר פתיחה של 4, מערב חייב להכריז Pass.



4 תגובות:

  1. בנוגע לכך שבעבר נהגת להכריז pass באופן קבוע עם ידיים שמתקבות למקסימום האפשרי. אני נוהג כמוך, למרות שאני יודע שמבחינה סטטיסטית טהורה זו טעות. אבל האינטואציה שלי אומרת אחרת... ואני מאמין לה

    תודה על עוד כתבה מרתקת

    יאיר (שחקן ותיק -22 שנה, שצריך ללמוד עוד המון)

    השבמחק
  2. יאיר, תודה על שאתה קורא את הפוסטים שלי ותודה על תגובתך. בעבר נהגתי כמתואר בפוסט. היום בהרבה מאד מקרים, אני "מתיישר" עם הקו של מרבית המומחים ומכריז הכרזת הפרעה (לפעמים אני מעריך את היד כחזקה יותר ולכן לא מכריז הכרזת הפרעה). לא בכל המקרים הכרזת הפרעה מצליחה ויש מקרים רבים שהיא מצליחה. אל תזלזל באינטואיציה שלך, אם היא אומרת לך במקרה מסוים לחרוג מהמקובל. לפעמים אולי אתה לא שמת לב, אבל משהו בהתנהלות של היריבים תורם לאינטואיציה.

    השבמחק
  3. אם אתה מגיע לנרווגיה.. אשמח להזמין אותך למשחק ידידותי

    יאיר

    השבמחק
  4. הי, יאיר
    לצערי אני לא מגיע כל כך מהר לנורווגיה. אני כן מגיע ל BBO ושם אני משחק עם אנשים מכל קצווי העולם. כתובת ה BBO:
    http://www.bridgebase.com/

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...