יום שבת, 2 בנובמבר 2013

כדי לא להפסיד: מפסיד על מפסיד - שני מפסידים על שני מפסידים

בפוסט קודם, הבטחתי לכתוב על כישלונות שלי. בפוסט זה אני מתחיל לקיים את ההבטחה. 

בתחילת דרכי בברידג', שיחקתי במוקדמות אליפות הארץ לזוגות מעורבים. הייתי אמן ארד. דרגתה של השותפה שלי הייתה נמוכה יותר. על הנייר מקום אחרון. במציאות מקום 16 מתוך יותר מ 40 זוגות.

בגמר זה כבר היה סיפור אחר. סיימנו במקום אחד לפני אחרון. הידע שלי בברידג' היה מועט. שיחקתי רע ובחלק מהידיים עשיתי טעויות, שגם שחקן מתחיל לא עושה. גם השותפה שלי הייתה רחוקה מלהצטיין, אבל כשאני משחק רע, אני בא בטענות רק לעצמי.

מכל השגיאות שעשיתי רק יד אחת טרדה את מנוחתי: היד בה נפלתי פעם אחת בחוזה מוכפל של 2 נגד ישראל ידלין ואורית מורן. היה לי הרושם שהחמצתי תוצאה טובה מאד (ואולי אפילו Top) נגד זוג חזק מאד. שני יריבי שיחקו בנבחרת ישראל. ישראל ידלין גם זכה באליפות אירופה לקבוצות פתוחות. 

מחלק: דרום. מזרח-מערב פגיעים


לאחר שדרום פתחה 1 הכרזתי 1. השותפה שלי הכריזה 2. ידלין (צפון) הכפיל. 

צפון (ישראל ידלין)  הוביל  ב Q. שיחקתי נמוך והוא המשיך ב J. שוב שיחקתי נמוך וחתכתי ביד. משכתי K שליט והמשכתי ב Q. דרום לא שרתה. כשעברתי לדומם עם ה A חשבתי על משחק של K עליו אזרוק . החלטתי שאין עוד כניסה לדומם ושיחקתי  ל 10 של דרום. ה J שלי כוסה על ידי ה Q. ידלין משך את ה  האחרון והמשיך ב  להפלת החוזה.

פוסט מורטום
הייתה לי תחושה, שאפשר היה לבצע את החוזה. חשבתי שצריך להפסיד עוד מפסיד על מפסיד ולא לחתוך בפעם השנייה. חשבתי על היד במוצ"ש אחרי התחרות וגם ביום ראשון ולא מצאתי, כיצד מבצעים אותו.

ביום ראשון הלכתי לקורס הראשון המסודר בו למדתי ברידג': קורס שחקני תחרויות. את הקורס לימד אלדד גינוסר, שזכה ביחד עם אילנה אס, במקום הראשון באותה אליפות הארץ לזוגות מעורבים. 

שאלתי אותו על היד שטרדה את מנוחתי. התשובה: אני ישבתי מאותו צד שאתה ישבת וביצעתי את החוזה. שלח לי הודעת דוא"ל ואסביר לך כיצד מבצעים את החוזה. 

כיצד מבצעים את החוזה? על פי אלדד גינוסר: הדרך היחידה לבצע את החוזה היא להימנע מלחתוך את 3 סיבובי ה  הראשונים - עליך להשליך  פעמיים (אכן מפסיד על מפסיד - פעמיים!) אח"כ הם ימשיכו כנראה ב  שתזכה, תיכנס לדומם ותשחק את ה  לנסיך. עכשיו אתה בשליטה!

עכשיו כשהבנתי יכולתי לישון בשקט. למדתי גם משהו בסיסי שלא ידעתי: חשוב לשמור על שליטה. כשחתכתי מוקדם מדי ולצפון היו ארבעה קלפי שליט (לא מפתיע על פי ההכרזה), איבדתי את השליטה.

מדוע טעיתי?
לשחקנים מתחילים (כפי שאני הייתי אז), קשה לראות קלף גבוה כמפסיד. הם יתקשו לראות A כמפסיד בחוזה עם שליט כשלאחד היריבים יש Void באותה סדרה. הם  יתקשו לראות ב K כמפסיד גם אם היריב שיושב אחריו מחזיק AQJ10 באותה סדרה. 

זה כמובן לא הגיוני, אבל מבחינה פסיכולוגית קשה להם לתפוס את זה. לשחקן מומחה אין בעיה כזאת: מפסיד הוא תמיד מפסיד, ללא קשר לשאלה האם הוא A או 2. 

איך מתקדמים בברידג'?
אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד ברידג' (וגם תחומים אחרים) היא באמצעות טעויות. ככל שהטעות מביאה לתוצאה כואבת יותר, כך גדל הסיכוי שתלמדו ממנה.  
זוהי הסיבה שבכל קורס ברידג' שאני מלמד, אני אומר לתלמידים בשיעור הראשון שמותר לעשות טעויות ואני מצפה מהם לטעויות. בשלב הזה אני גם מבקש מהם לא לבוא בטענות לשותף/שותפה שביצע/ ביצעה את הטעות.

האם אני למדתי מהטעות?
אני הייתי צריך לחכות חצי שנה עד שיכולתי לענות לשאלה הזו. אתם תצטרכו לחכות הרבה פחות: תצטרכו לחכות לפוסט הבא בבלוג.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...