יום ראשון, 5 בינואר 2014

להרוויח IMP אחד ביושר


ב 7-13 בפברואר יתקיים הפסטיבל הבינלאומי ה 48 בברידג' בתל אביב. אני מקווה שגם הפעם יהיה פסטיבל מרתק ומהנה, כמו במעט השנים הקודמות בהן שיחקתי בתחרויות הפסטיבל.  

באחד מהפסטיבלים הקודמים, שיחקתי בתחרות הקבוצות המעורבות (בכל זוג משחקים אישה וגבר). אני שיחקתי עם שחקנית בדרגת אמן ארד. גם הזוג השני בקבוצה לא היה יותר חזק מאיתנו. באחת הקבוצות היריבות שיחקו ארבעה שחקנים, שכולם שיחקו כבר בנבחרת ישראל. הגברים שבקבוצה שיחקו בנבחרת הבכירה של ישראל (הנבחרת הפתוחה). ניצחנו ב IMP אחד. התוצאה תורגמה לתיקו 15:15 בנקודות ניצחון (Victory Points).

במפגש נגדם לא היו סלאמים מפוקפקים או הכרזות מוזרות, שבאופן מקרי הביאו לנו רווח גדול של IMPs. אבל כפי שכבר הבנתם מפוסט קודם, כשמשחקים רק 8 ידיים או רק 6 ידיים, אין סיבה מיוחדת להיות גאה בתוצאה.


הפוסט הזה נכתב בגלל ה IMP האחד, ש"גנבתי" מהם ובזכותו הישגנו תוצאה חיובית.


מהלך ההכרזה

בשני השולחנות פתחנו 1 (אני והשחקן שישב באותו צד שאני ישבתי). השותפה הכריזה 1 עם 4 קלפים בסדרה. היריבים הכריזו רק Pass. ההכרזה השנייה שלי (ושל השחקן בקבוצה השנייה) הייתה 2. הכרזה של סדרה גבוהה מהסדרה הראשונה ברצף הכרזות  כזה, מראה בדרך כלל, יד חזקה של לפחות 17-18 נקודות. ההכרזה נקראת Reverse Bid.
השותפה הכריזה 3NT. בשולחן השני הכריזו כולם Pass וזה היה החוזה ששוחק ובוצע ללא לקיחות עודפות. לביצוע החוזה תרם גם ה-K♥ שהשותפה החזיקה בידה. 


עם יד שבה 5 קלפים ב-, ארבעה קלפים ב-, שלושה קלפים ב- וה-A, נזכרתי ב מייק לורנס ובספרו המומלץ  Complete Book on Hand Evaluation in Contract Bridge.

כמה באמת שווה ה A? שלא כמו בפוסט הקודם שבו האסים היו שווים יותר, במצב הזה הוא שווה פחות. הכרזתי 4 ונתתי לשותפה לשחק בהתאמה של 4-3 בשליט. בחוזה ב , ה A♥ שווה לקיחה בתוספת לפחות חיתוך אחד ביד הקצרה.
השותפה שלי לא התרגשה מהיריבים החזקים, שיחקה היטב וביצעה את החוזה. רווח של IMP אחד על היד.


מדוע שווה ה A פחות?

 
כש A הוא קלף יחיד בחוזה ללא שליט הוא שווה פחות. אחרי מהלך ההכרזה הנוכחי, ההובלה הטבעית היא ב . הכרוז חייב לזכות ב A בלקיחה הראשונה. בחלק מהמקרים זו גם תהיה הלקיחה היחידה שלו בסדרה זו. 

היריעה בפוסט זה קצרה מדי: איני יכול לנתח לעומק את כל המצבים. מייק לורנס מבצע ניתוחים מעמיקים בספרו. אתם מוזמנים לקרוא אותם. בחרתי להדגים מצב אחד.

ממהלך ההכרזה, ניתן להבין שלשותפה אין יותר משלושה קלפים ב . תניחו לרגע שלשותפה, שבחרה להכריז NT, יש יד יפה יחסית ב . היא מחזיקה: QT9. 
נניח חלוקה ב ♥ פחות ידידותית: גם ה K וגם ה J יושבים אחרי היד של השותפה. 
נציג רק את סדרת ה  בכל הידיים (לנוחיות ההצגה "הושבתי" את עצמי במזרח):



  KJ63 
N
QT9   W        E        A


S
      87542


לאחר הובלה ב 7, רואים את ה A כקלף יחיד בדומם. צפון משחק 3
בכל מקרה בו דרום יזכה בלקיחה בסדרה כלשהי ויחזור ב
תזכה ההגנה ב 4 לקיחות בסדרה. 

נערוך שינוי קטן ביד ונצרף ל A במזרח את ה 2 הצנוע שבדרום. עכשיו ה A שווה הרבה יותר בחוזה ללא שליט. ההובלה תהיה אותה הובלה. צפון יאלץ לכסות את ה 9 עם ה J. הכרוז יזכה תמיד בשתי לקיחות בסדרה. גם אם נשים 5 קלפים בסדרה בצפון או בדרום, זה לא ימנע ממנו לזכות בשתי לקיחות.

זה לא רק לקיחה אחת נוספת. כשה A הוא קלף יחיד, הכרוז יצטרך למצוא שלושה או ארבעה discards (קלפים בסדרות אחרות) על קלפי ה . קלפים אלה עשויים היו להיות לקיחות נוספות באחת מסדרות המיינור, לולא  נאלץ הכרוז להשליכם. 

כאשר הכרוז מחזיק גם ב 2
, הוא זוכה גם בלקיחה הראשונה ב וגם בלקיחה השלישית בסדרה. הוא צריך למצוא רק שני discards. יש לו זמן לפתח סדרת מיינור ומי שיצטרך למצוא discards, שעלולים לעלות להם בלקיחה אחת או יותר, יהיו דווקא המגנים. 









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...