יום שני, 23 במרץ 2015

הזיקית והמורה לברידג'



זיקית. מקור התמונה: ויקיפדיה

חשבתם פעם על המשותף בין זיקית למורה לברידג'? כנראה שלא. קראו את שני הסיפורים הקצרים ותחשבו שוב על השאלה.

לא מבינים
הפעם הראשונה שהרציתי על תשתיות חומרת מחשבים, בקורס ניתוח מערכות של מכללת סיון (לפני כ-35 שנים), הייתה סיפור הצלחה. לא הבנתי מדוע במחזור השני שהרצתי, התלמידים הסתכלו עלי כמו על חייזר, כשנתתי דוגמאות על מנת להסביר את מה שלימדתי. בדיעבד הבנתי: משתתפי המחזור השני עבדו בסביבת מחשוב ייחודית. הם לא הכירו את תשתיות החומרה הנפוצות, מהן היו לקוחות הדוגמאות שהבאתי.

מהכישלון הזה למדתי: אם אני לא יודע מה הרקע של התלמידים, אני נותן לכל אחד להציג את עצמו בכמה משפטים, כולל הרקע הרלוונטי. לו הייתי עושה זאת במחזור השני שלימדתי במכללת סיון, הייתי בקלות מאלתר דוגמאות מפלטפורמת החומרה המוכרת להם.

היום אני מבקש בשיעור הראשון מתלמידי ברידג' להציג את עצמם ואת הרקע שלהם. הדוגמאות והאנלוגיות שאשתמש בהם בהמשך יילקחו מעולמות המוכרים להם.  

ההרצאה הכי טובה ששמעתי בחיי
הרבה שנים אחרי זה הרציתי לקבוצה קטנה של עובדי השמת כוח אדם למחשוב. מנהל החברה הזמין בכל שנה מישהו, שיסביר להם קצת על עולם המחשוב אותו הם לא ממש הכירו.

בתום ההרצאה שלי ניגשה אלי אחת העובדות ואמרה לי שזאת ההרצאה הטובה ביותר ששמעה בימי חייה.

אני לא התרשמתי כפי שהתרשמה אותה גברת, אבל היה הבדל גדול בין ההרצאה שלי לבין ההרצאות ששמעו בשנים הקודמות, שהוא כנראה גרם לה להתפעל מההרצאה.

ההרצאות שהם שמעו בשנים הקודמות היו הרצאות טכניות על טכנולוגיות מחשוב. השומעים ההדיוטות בתחום הלכו לאיבוד.

אני הבאתי בחשבון שהפרויקט העיקרי של החברה היה השמת כוח אדם במחשוב של חברות חיצוניות באחד הבנקים.

ההרצאה ששלי התחילה בתיאור בנק ואופן עבודתו. גם מי שלא מבין דבר במחשבים ביקר בבנק. לחלק הזה הם התחברו בקלות. רק אחר כך עברתי למחשוב הנדרש לממש את הפונקציונליות של שירותי בנק, כשברקע מופיעה סכימה של בנק, אליה אפשר לקשר את הפן המחשובי. 

הזיקית והמורה לברידג'
האם כבר הבנתם את הקשר ביניהם? אם ניסיתם ולא הצלחתם הנה פתרון החידה. לאחר ההרצאה הלא מוצלחת במכללת סיון (בפסקה שכותרתה "לא מבינים") דיברתי עם איציק סיון. סיון היה הבעלים והמנכ"ל של המכללה ואחד מטובי המרצים בתחום המחשוב. הוא אמר לי שמרצה הוא כמו זיקית. כפי שהזיקית מתאימה את הצבעים שלה לסביבה, המרצה או המורה צריך להתאים את עצמו לתלמידים.

בסיפור הראשון לא עשיתי זאת ונכשלתי. בסיפור השני עשיתי זאת והצלחתי.

גם כמורה לברידג' אני מנסה להיות זיקית ולהתאים את עצמי לתלמידים. צריך ללמד באופן שונה ילדים מחוננים, ילדים רגילים ומבוגרים. עשויים להיות הבדלים גדולים גם בין קבוצות שונות של מבוגרים, שמחייבים את המורה לגלות את הזיקית שבו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...