יום שבת, 5 בדצמבר 2015

הכרזה: ספרים חדשים בעברית


בפוסט  קודם שכותרתו: לקרוא על ברידג' בעברית הזכרתי את המחסור בספרי ברידג' בעברית. יותר מאוחר כתבתי פוסט על ספר חדש בעברית שפרסם חברי לקבוצה בליגה קובי שחר: ספר חדש: ארגז הכלים של הכרוז בברידג'.

לשמחתי הרבה, פורסמו לאחרונה שני ספרים חדשים בעברית (השמחה שלי אינה עונה על צורך אישי שלי משום שרוב ספרי הברידג' שאני קורא הם באנגלית). שני הספרים עוסקים בהכרזות.

הספר הראשון הוא לקיחות ולקחים2 שכתב אפרים בריפמן. הספר השני, ישר מהמכבש, הוא ספרו של גלעד אופיר מאחורי ההיגיון - הברידג' המודרני.  

קוראים, בעיקר ירושלמים, יכולים לקנות אצלי את ספרו של גלעד אופיר

"נגעתי" קצת בספרים על מנת לתת לכם התרשמות ראשונית. אחרי שאסיים לקרוא אותם אתייחס אליהם יותר לעומק.

לקיחות ולקחים2 
אפרים בריפמן הוא שחקן ברידג' ברמה גבוהה, מורה מצוין לברידג' ואחד הכותבים הטובים ביותר בירחון הברידג' הישראלי. כפי שמעיד שם הספר הוא השני בסדרת ספרים. הספר עוסק בהכרזות. חלק מההכרזות הן הכרזות  מתקדמות, למשל: Game Try Double. 

המעט שאני מכיר מהספר הוא מאמר בירחון הברידג' הישראלי, שפרסם אפרים מתוך הספר. המאמר עוסק בנושא המוכר לי היטב: Balancing

הנושא מוכר לי היטב, משום שזה הנושא של עבודת הגמר שלי בקורס מורים לברידג', שלמדתי אצל מוטי גלברד.

כמי שמכיר את הנושא, התרשמתי לטובה גם מהצד המקצועי של כתיבת הפרק וגם מאופן ההצגה.
על בסיס ההיכרות שלי עם הכתיבה של אפרים ועם הבנתו המעמיקה בברידג', אני מנחש, ניחוש מושכל, שכדאי לקרוא את הספר. 

מאחורי ההיגיון - הברידג' המודרני
את גלעד אופיר אני מכיר מאז ששיחקתי עם הבן שלי בפעם הראשונה בפסטיבל הברידג' באילת. גלעד ראה את הבן שלי, אז בן 12, והבטיח שהוא יעזור לקדם אותו. הבטחות כאלה שומעים למכביר. לרוב ללא כיסוי. לא במקרה של גלעד, שניסה לקדם אותו (כפי שניסה לקדם גם צעירים מוכשרים רבים) במשך שנים.

גלעד הוא גם שחקן ברידג' מצוין שיש לו הבנה מעמיקה במשחק. הדבר היחיד שראיתי מהספר הוא תוכן העניינים, לפני פרסום הספר, במסגרת שיחה עם גלעד, בה הסביר לי את הגישה בספר.

הגישה היא להסביר את ההיגיון שמאחורי הדברים ולא ללמוד בעל פה. שחקן שמבין מה הוא עושה יפנים את זה ולא יצטרך כל פעם להסתמך רק על זיכרון.

אני ממש מתחבר לגישה הזו. זו בדיוק הגישה שלי לתלמידים שלי. החוברת/ספר שאני מחלק לתלמידים שלי נקראת: הכרזות למתחילים פשוט והגיוני. 
היא מיועדת לכאלה שזה עתה סיימו ללמוד את חוקי המשחק ולומדים בפעם הראשונה להכריז. הם לומדים מושגי יסוד: משחק מלא, סלאם, משחק חלקי, Limit bid, Forcing bid, הזמנה למשחק מלא וניסיון להגיע לסלאם. 
לומדים רק קונבנציות הכרחיות והיתר טבעי, אבל לומדים את ההיגיון שמאחורי ההכרזות. תלמיד שהבין את זה יכול להכריז (לפעמים) נכון גם במצבים שלא לימדתי. 

גם הספר של גלעד עוסק בהכרזות, אבל הוא מיועד לשחקנים שמשחקים ברידג' תחרותי. יש בו פרקים העוסקים גם בנושאים ייחודיים, שלא תמצאו ברוב הספרים: "ההיגיון מאחורי קצב ההכרזה" וה"קפטן של המכרז".

לספר נלווית חוברת של תרגילים ופיתרונות.

ההתרשמות המאד ראשונית שלי היא, שלשחקני ברידג' המעוניינים להתקדם כדאי לקרוא את הספר.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...