יום שבת, 30 באפריל 2016

Exclusion



לא תמיד חשוב לנו מספר קלפי המפתח. לפעמים חשוב לנו יותר איזה קלף מפתח או אילו קלפי מפתח יש לשותף.
בדיוק בשביל זה קיים Exclusion.


דוגמה מהעבר הרחוק
לפני הרבה שנים שיחקתי בתחרות בשיטת ניקוד Top-Bottom בפסטיבל הברידג' בתל-אביב עם שותפה, שכבר שנים רבות איני משחק איתה.

השותפה שלי פתחה 1 ואני הכרזתי 1. השותפה הכריזה 1. הכרזתי 2. הכרזה זו שלי היא צבע רביעי מחייב (FSF), שמשמעותה היא שלא עוצרים לפני משחק מלא.
השותפה הכריזה 2.

הכרזתי 3. הקפיצה מעידה על יד חזקה יותר ממה שהבטחתי ועל שישה קלפים לפחות בסדרה המוכרזת. 
השותפה הכריזה 3NT. ללא ספק הכרזה שגויה.

עכשיו הכרזתי 6.

הקלפים המשמעותיים והלא משמעותיים ביד השותפה

♥ קטן 
לקלף הזה יש משמעות אבל לבדו אינו קלף הכי חשוב. המשמעות שלו היא פחות סיכוי לחלוקה קיצונית של קלפים בסדרת השליט בידי היריבים.

K
אין ספק זהו הקלף החשוב ביותר בידי השותפה. המשמעות שלו היא שאפשר להכריז 7.
בטוח שאם הכרזתי 6 איני מעריך שלי ולשותפה יש 38 נקודות או יותר. אני מעריך שבכל זאת יהיו לי 12 לקיחות.
אם אין לנו 38 נקודות ה-Kx היו יכולים להיות אצל היריב שיושב אחרי. ה-K זאת הלקיחה החסרה לי לביצוע חוזה של 7.

אגב, עכשיו כבר הבנתם מדוע השותפה שלי טעתה כשהכריזה 3NT. כשיש לה שני קלפים ב- מול שישה לפחות, שהראתי בהכרזה שלי, צריך להכריז 4 או לבדוק היתכנות של Slam ב-.

K
לפי ההכרזה שלי והקלפים בידיה, ברור לשותפה שאו שיש לי void גם ב- ולא רק ב- או שה-A אצלי. אם אין לי void גם ב-, זהו אולי הקלף השני הכי חשוב ביד השותפה. 

J
המתחרה של ה-K כקלף השני בחשיבותו. לאחר ההכרזה שלי סביר להניח שיש כוח גם בסדרת ה-. אם יש לי בסדרה זו AKQx (מה שאכן היה לי בנוסף לשבעה קלפים ב-ה-J שווה לקיחה.

A
זהו כבר קלף פחות חשוב. אם הכרזתי לבד 6 בלי לשאול על קלפי מפתח, וחסרים לי שני קלפי מפתח שהשותפה מחזיקה בידה, אז ברור שה-K הוא קלף חיוני שחסר לי ואני void ב- ולכן ה-A לא מעניין אותי. 

Exclusion
היא הרחבה של RKCB המאפשרת לנו לשאול על קלפי מפתח בהתעלמות מאחד מקלפי ה-A.
היא מאפשרת לעשות זאת באופן יותר מדויק ופחות מגושם מהאופן בו הכרזתי ביד המתוארת לעיל ולמנוע אי הבנה של השותפה או השותף.
אגב, בתחרות השותפה שלי הכריזה Pass. הישגנו תוצאה רעה כשיחידי סגולה הכריזו 7NT, אבל רבים אחרים הכריזו 7 או 6NT.

מתי מכריזים Exclusion?
נכריז הכרזת Exclusion כאשר יש לנו void בסדרה. בדיוק כפי שביד שהבאתי בדוגמה בפיסקה הראשונה, היה לי void בסדרת ה-  ולכן ה-A היה קלף הרבה פחות חשוב מקלפים זוטרים ממנו בסדרות אחרות. 


כיצד מכריזים Exclusion?
בפיסקה זו נניח ששיטת ההכרזה הרגילה היא RKCB 0314. 
במקום הכרזת 4NT נשתמש בהכרזה בגובה 5 בסדרה שבה יש לנו void.  הוא היוצא מן הכלל: נכריז 4 ולא 5

כך למשל, עם השליט הוא  נכריז 4 עם void בסדרת ה-. 
נכריז עם 5 בסדרת ה-.


תשובות לשאלה על קלפי המפתח עם Exclusion c ב-

התשובות הן בדיוק כפי שעונים ל-RKCB רגיל. בדוגמה לעיל:

4NT מבטיח 0 או 3 קלפי מפתח.

5 מבטיח 1 או 4 קלפי מפתח

5 מבטיח 2 קלפי מפתח ללא ה-Q

מבטיח 2 קלפי מפתח עם ה-Q
  
בהמשך אפשר לשאול על ה-Q בסדרת השליט באמצעות הכרזת ההכרזה העוקבת לתשובה על שאלת ה-Exclusion. בדיוק כמו ב-RKCB רגיל.

Control או Exclusion
יש גם דילמות. לו השותפה שלי הייתה מכריזה נכון בדוגמה שהבאתי בפתיח של פוסט זה, הייתה נקבעת סדרת ה- כסדרת השליט.

נניח שהשותפה הייתה מכריזה 4.
האם הכרזת 4 היא או Control בסדרה?
ברור שגם Exclusion מראה Control בסדרה אבל המשמעות היא שונה: ב-Exclusion אנחנו שואלים על קלפי מפתח לעומת זאת כשמראים Control השותף יכול לבחור בין להראות Control שלו לבין לשאול על קלפי מפתח.

ברוב המקרים בהם יש לנו void בסדרה חשוב יותר להראות Controls לפני ששואלים על קלפי מפתח, אם בכלל שואלים עליהם.

זה עדיין תלוי סיכום. יש כאלה שמשחקים Exclusion רק כאשר ההכרזה היא בקפיצה. ללא קפיצה ההכרזה מראה Control בסדרה.

  





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...