יום רביעי, 7 ביוני 2017

האם מכריזים Weak two עם 2 קלפי A?


מי שקרא את הפוסט שלי: הכרזות הפרעה למי אתם מפריעים? -חלק 1 יודע שאני חושב ששני קלפי A אינם סיבה לא לפתוח Weak two. כך גם לימדתי את התלמידים שלי. את הפוסט כתבתי בשנת 2013. אחד הדברים היפים בברידג' הוא שאני כל הזמן לומד דברים חדשים. שיחה עם שניים משחקני הנבחרת הצעירה של ישראל גילתה לי שיש שחקנים בדרג הבכיר ביותר בישראל שחושבים אחרת ממני. הגיע הזמן לבדוק את עצמי ולמצוא שלא דייקתי.
ניצלתי את קיומה של קבוצת ה-Facebook מדברים ברידג', שיזם גלעד אופיר  ושאלתי את השאלה שבכותרת.
ענו לי כמה מטובי השחקנים בישראל. הקוראים מוזמנים לקרוא את מה שהם כתבו שם.
בפוסט זה אתקן את מה שכתבתי בפוסט הקודם ואסביר מדוע אמשיך ללמד לפתוח Weak two גם עם שני קלפי A.

איזה שני קלפי A?
על מנת לפתוח ב-Weak two במצבים סטנדרטיים נדרשים לפחות נכבד וחצי בסדרה הארוכה. את התלמידים שלי אני מלמד לפתוח רק עם לפחות שני נכבדים בסדרה הארוכה. נכבד הוא A, K, Q ו-JT ביחד.
בהנחה שיש שני נכבדים בסדרה הארוכה ו-A בסדרה אחרת תמיד אחד מקלפי ה-A הוא בסדרה הארוכה, אחרת יש 11 נקודות לפחות. 11 נקודות זה יותר מדי על מנת לפתוח Weak two. בודאי כשה 11 נקודת כוללות גם שני קלפי A. יש רק שני מצבים תיאורטיים בהם יש שני קלפי A ועד 10 נקודות עם שני נכבדים בסדרה הארוכה:
AQ בסדרה הארוכה ו-AJT בסדרה הארוכה. 

מדוע חלק מהמומחים לא פותחים Weak two עם שני קלפי A?

1. שיקול הגנתי
שני קלפי A שווים כמעט תמיד שתי לקיחות בהגנה. 
קראו למשל את הפוסט שפיצים מתסכלים.
חשש נוסף הוא שהשותף יקריב בסדרת המייג'ור הארוכה אם יש לו תמיכה בה, למשל בגובה 5, כשהיריבים נכשלים בביצוע משחק מלא. 

2. שיקול התקפי
ייתכן שמפספסים חוזה של משחק חלקי ואפילו חוזה של משחק מלא. 

3. בחלק מהידיים עם שני קלפי A ו-10 נקודות יש שחקנים שיפתחו בגובה 1.
כאשר מדובר ביד שלישית כמעט תמיד יפתחו בגובה 1 עם שישייה בסדרת מייג'ור ו-10 נקודות עם שני נכבדים בסדרה.
לא מעט שחקנים יעשו את זה עם 9 נקודות.

מהכותרת כבר בודאי הבנתם שאין אחידות דעות בין המומחים. יש גם כאלה שיפתחו בגובה 2 עם שני קלפי A.

ההבדל בין תלמידים למומחים
תפיסת העולם שלי כמורה לברידג' היא שתלמידים צריכים ללמוד פשוט והגיוני. זהו גם שמו של הספר שכתבתי עבור התלמידים שלי ותלמידים אחרים: הכרזות למתחילים פשוט והגיוני. זהו גם חלק משמו של הספר השני שבקרוב אגמור לכתוב ולערוך: הכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני. 

האם זה כדאי לסבך אותם בשיעור על Weak two בשאלה האם לפתוח עם שני קלפי A או לא? התשובה היא לא. גם חלק מהדברים היותר פשוטים שאני מלמד הם לא תמיד זוכרים. אני מקווה שלרוב הם לפחות מבינים את ההיגיון שבהכרזה. 

תלמידים בשלב לימוד זה בכלל לא יודעים מה זו הגנה, אז מדוע לסבך אותם עם שיקול הגנתי?
הם לא יודעים את ההבדל בין פתיחה ביד שלישית לבין פתיחה ביד ראשונה ובוודאי לא יפתחו בגובה 1 עם 10 נקודות. 
הם גם לא יודעים מה זו הקרבה ואגב ברוב המקרים טרם למדו את הנושא של פגיעות.

הנושא של שני קלפי A שווה רק הערה קטנה בחומר הכתוב שהתלמידים שלי מקבלים בדוא"ל. בהערה יהיה כתוב שיש שחקנים ברמות גבוהות יותר שלא פותחים Weak two עם שני קלפי A ובשלב זה אתם לא יכולים להבין את השיקולים שלהם.

תפיסת העולם שלי לגבי הוראת הכרזות למתחילים

1. התלמידים צריכים להבין את ההיגיון ולא לזכור בע"פ
כך למשל: כבר בשיעור הראשון על הכרזות הם לומדים את המושג Limit bid ואת המשמעויות של הכרזה של Limit bid.

2. כל הנחיה צריכה להיות ברורה
כך למשל כשפותחים 1NT והשותף מזמין באמצעות 2NT נענים להזמנה רק עם 17 נקודות.
אני מסביר להם שיכול להיות מצב בו יש 25 נקודות המספיקות למשחק מלא (9 נקודות מול 16 נקודות) אבל אף אחד מהשותפים לא יודע שיש 25 נקודות בודאות.

3. בכל מקרה של עמימות אני מלמד אותם להכריז פחות אגרסיבי
היות שממילא מתחילים מכריזים גבוה מדי וגם מתקשים לבצע חוזים אני מעדיף שיצליחו בחוזים פחות יומרניים מאשר יכשלו בחוזים יומרניים. 
כך למשל, אני מלמד לספור באופן מינימאלי נקודות חלוקה. בהקשר של הכרזת Weak two תנאי הכרחי להכרזה הוא שני נכבדים לפחות ולא אחד וחצי.
הם יסתבכו עם החצי ולא יבינו.

המשותף לשתי הנקודות האחרונות הוא שלתלמידים בשלבים האלה אין שום יכולת של הערכת יד מעבר לספירת נקודות, לספירת קוצר בסדרה אחרת בחוזה עם שליט, להתאמה של יותר משמונה קלפים בסדרת שליט והבנה שאורך וכוח בסדרה שווים לקיחות בחוזה ללא שליט.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...