יום שבת, 5 באוגוסט 2017

לקראת פרסום: הפרק הראשון בהכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני


 
 
 בפוסט קודם: הכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני כתבתי על ספר החדש ששמו כשם הפוסט שהוצאתי. הבטחתי לפרסם בבלוג זה את הפרק הראשון של הספר הנקרא: "אוברקול שאתם כבר מכירים".

לקראת הפרסום נדרש רקע שבו אפרט את הגישה שלי ואת ההבנה והידע שצברו תלמידים שלי שמתחילים ללמוד הכרזות התערבות.
הגישה הבסיסית שלי מבוססת על העקרונות הבאים:

1. נהנים לשחק ברידג'
המשמעות היא שתלמידים ישחקו במרבית השיעור. ככל שהם יהנו יותר הם גם ירצו ללמוד יותר.

2. מותר לעשות טעויות
כולם טועים. בודאי שתלמידים טועים. מותר לתלמידים שלי לטעות. גם לשותף של תלמיד שלי מותר לטעות. המשפט האחרון מבהיר זאת גם לאלה, שמרשים לעצמם לטעות אבל כשהשותף/פה טועה זה אירוע טרגי.

3. לומדים להבין וכמה שפחות בע"פ
יותר קל לזכור כשמבינים את ההיגיון. בהקשר הספציפי של הכרזות המשמעות היא שלומדים מושגים ולומדים רק את המינימום ההכרחי של קונבנציות (שבהן יש הכרזות לא טבעיות).
העקרון הזה חשוב גם בהקשר של הפרק הראשון בספר החדש: מי שמבין יכריז נכון לפעמים גם במצבים שאינו יודע איך מכריזים בהם.

מה כבר למדו תלמידים שלי שלומדים הכרזות התערבות?

הם למדו את חוקי המשחק. הם התחילו לשחק על פי החוקים שלמדו עד אותו שלב כבר החל מהשיעור הראשון. כך למשל, בשיעור הראשון בלא מעט מקרים, הם משחקים ארבעה שחקנים בשולחן כיחידים ולא בזוגות. הם טרם למדו את המושג של שותפות בברידג'. 

טכניקות משחק בסיסיות
יותר מהנה לשחק כשמצליחים. הטכניקות הבסיסיות ששזורות בלימוד חוקי המשחק תורמות לכך.
רשימת טכניקות שנלמדות עד שלב זה:
פיתוח סדרה ארוכה, שחרור חסימה, עקיפה (Finesse), התחמקות (Duck).

מושגים בהכרזה
Limit bid, יד מאוזנת, מחיב לסיבוב הכרזה אחד (Forcing one round), מחיב למשחק מלא (Forcing to Game), משחק מלא עם 25 נקודות, העדפת חוזה בסדרת מייג'ור על חוזה ללא שליט, הכרזת משחק מלא, הזמנה למשחק מלא, הכרזת סלאם, הזמנה לסלאם.

הכרזות וקונבנציות
פתיחה של 1NT עם 15-17 נקודות ויד מאוזנת, פתיחה של 2NT עם 20-22 נקודות ויד מאוזנת, הכרזות עם ידיים מאוזנות עם 12-14 נקודות ועם 18-19 נקודות, סטיימן, טרנספר לסדרת מייג'ור, הכרזה עם התאמה בסדרה, הכרזת 2 עם 23 נקודות או יותר. Weak two ו-Preemptive. 

הובלה בהגנה
מדובר בשני שיעורים בסיסיים: הראשון הובלות נגד חוזה ללא שליט והשני הובלות נגד חוזה עם שליט.
אני יודע שהובלות זה נושא לא פשוט ולא תמיד קל להבנה במיוחד לתלמידים בתחילת דרכם בברידג' ושהם יקבלו רק בסיס מינימאלי. 
יש סיבה טובה ללמד את זה בשלב הזה לפני דברים אחרים: המשחק הוא המהות. עד לשיעורים האלה התלמידים מתוסכלים כשהם משחקים בהגנה משום שאין להם מושג איך מובילים. 

מה אני לא מלמד לפני הכרזות התערבות?

אני לא מלמד הכרזות סלאם לפני הכרזות התערבות. הסיבה לכך היא שהמשחק הוא לב הענין: הרבה יותר מתסכל להכריז תמיד Pass כשיריב פתח, מאשר לנסות להגיע באופן מגושם ופרימיטיבי לסלאם. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...