יום רביעי, 4 באפריל 2018

סימולטנית ארצית: אחת מהידיים הכי קשות להכרזה ששיחקתי



אתמול שיחקתי בסימולטנית ארצית. אני ישבתי במערב. יד 18 הייתה יד קשה במיוחד להכרזה.

בפוסט זה אסביר את הבעייתיות ואנתח את ההכרזה.

צפון-דרום פגיעים. השותף שלי במזרח הכריז Pass. דרום הכריז 1NT המראה 15-17 נקודות.



יש לי 21 נקודות. זה משאיר לשותף שלי ולדומם 2-4 נקודות. 
שיטות ההכרזה לא נבנו לידיים עם חלוקה כזו קיצונית של נקודות.
שיטות שכיחות של הכרזת התערבות לאחר פתיחה של 1NT מתאימות לידיים מאוזנות של 15-18 נקודות, לידיים עם שישייה בסדרה ולידיים דו סדרתיות עד לטווח של כ-15 נקודות. 

עם יד שבה שישייה בסדרה ופחות נקודות ממה שהחזקתי אפשר להתערב בהכרזה טבעית בגובה 3. פרט לתרחיש קיצוני, השותף תמיד יכריז Pass על התערבות בגובה 3. ביד שלי יש שישייה יפה במיוחד המאפשרת הכרזה כזו.   

צריך לצפות שלא יהיו מעברים לידיים של השותף שלי ולידיים של שותפו של הפותח.

היות ששיטות ההכרזה לא נבנו לידיים כאלה, צריך לחשוב על הכרזה יצירתית המתארת את היד ולקוות שהשותף יבין אותה או לחילופין לבחור לא להכריז הכרזה כזו.


שאלת המפתח

שאלת המפתח היא: האם סביר שיש לנו משחק מלא של 4?
הבן שלי חשב שההסתברות לכך מספיק גבוהה ולכן הכריז 4. שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל, אסף יקותיאלי, שכתב את ניתוח חשב שלא והעדיף הכרזת Pass.

אם אין משחק מלא ב-♠ , נפילה של הכרוז פעמיים או אפילו שלוש במצב פגיע עשויה להביא לתוצאה טובה.

שתי הצעות אלו הן האופציות העיקריות, אבל יש גם אפשרויות נוספות, חלקן תלויות בשיטת ההגנה כנגד 1NT.

גורמים שעוזרים לבצע משחק מלא

1. הפותח מחזיק ב-Qx
במצב כזה הכרוז זוכה ב-9 לקיחות ללא תלות בנקודות של שותפו. הוא זוכה ב-6 לקיחות ב-. ב-A, ב-A ובלקיחה אחת ב-.  השותף צריך להביא לקיחה נוספת. לא סביר שהשותף יביא אותה.

2. יש כניסה ליד של שותפו ושותפו מחזיק לפחות ב-8x
הסיכויים למצוא כניסה לידו של השותף אינם גבוהים, אבל יכולה להיות לו כניסה. למשל אם יש לו Kx. במקרה זה ה-K הוא הלקיחה העשירית. 
כמעט ב-100% מהמקרים ה-Q תהיה בדרום. אם יש בדומם  8x, אפשר להיכנס לדומם עם ה-K ולהריץ את ה-8 לעקיפה.
אגב, ביד בתרשים יש כניסה באמצעות חיתוך ה- ולשותף יש 8xx.
יכולת חיתוך זו תרמה לקיחה נוספת  ועזרה לי ולאחרים לבצע 11 לקיחות.

4.  כששותפו של הכרוז מחזיק ב-A
נדיר אבל אפשרי תאורטית. כש4 הנקודות החסרות הן ה-A החסר ודווקא הוא אצל השותף.

מה צפוי בחוזה של 1NT?
ההובלה תהיה ב-A וב-K אם ה-Q תיפול או שהיא אצל השותף, ההגנה זוכה ב6 לקיחות בסדרה זו. אחרי כן תזכה גם בקלפי ה-A בסדרות המיינור וב- אחד. הכרוז נופל שלוש פעמים במצב פגיע.

אם לדרום שלושה קלפים ב- כולל ה-Q, ההגנה תזכה רק ב-6 לקיחות ב- והכרוז ייפול כנראה פעמיים.

יש גם תסריטים שהוא נופל בהם פעם אחת. הם נדירים וההגנה צריכה לשמור מספיק קלפים בסדרת ה- וה-. בתסריטים כאלה אחרי שזוכים ב-A מספיקים לזרוק את המפסידים ב- על קלפי מיינור גבוהים. 

אפשרות הכרזה אחרת כשמזרח-מערב מראים יד מאוזנת של 15-18

1. הכפלה של 1NT
האפשרות הזו ממש אינה מתארת את היד אצל אלה שלשיטתם כפל מראה 15-18 נקודות. 

אם הפותח ושותפו משחקים שיטת מילוט כלשהי, למשל: שיטת הטרנספריםTouching Escapes או MeckWell, קרוב לוודאי, שהשותף של הפותח עם 4 נקודות או פחות יברח. 
יהיו מצבים שעל שותפו של הפותח להכריז Pass. די ברור שאז שותפו של המכפיל גם כן עם 4 נקודות או פחות יברח.

החלק היצירתי של ההכרזה הזו היא הכרזת 3 של המכפיל. ספק אם שותפו יבין אותה כהזמנה למשחק מלא ב-. קרוב לוודאי שגם אם יבין את זה לא יענה להזמנה.

המקרה שלי
חשבתי על שתי האפשרויות שניתחתי בהרחבה: Pass ו-4. נטיתי לכיוון השנייה אבל חשבתי שהסיכוי לפול פעם אחת גבוה מהסיכוי לבצע.
אפשרויות נוספות שבחנתי:

Double
השותף שלי בתחרות זו ואני משחקים Modified DONT המשמעות של כפל היא שישייה בסדרת מיינור או 5-4 בסדרות המייג'ור.
גם במקרה זה כפל רחוק מלתאר את היד שלי. 
חשבתי על כפל ואחרי 2 שחייב השותף להכריז, להכריז 2 או  3.
האם השותף יבין את ההכרזה היצירתית הזו, הסוטה משיטת ההכרזה כהזמנה למשחק מלא ב-?
חשבתי שהוא לא יבין את זה ונמנעתי מהכרזה כזו.

3
מתאר יד של 7 קלפים ב-. זו אינה הזמנה למשחק מלא. הנחתי שכמעט בוודאות השותף יכריז Pass. השישייה הזאת יפה במיוחד ויש 21 נקודות ולכן זו אפשרות למרות שיש רק שישה קלפים בסדרה.

2
זו האפשרות שבחרתי לבסוף אחרי מחשבה ארוכה. לדעתי היא נחותה משתי החלופות העיקריות.
הצלחתי לבצע את החוזה עם שלוש לקיחות עודפות. לאחר הובלה ב-.

זכיתי ב-A, משכתי את ה-A ושיחקתי מיד  נוסף. חיתוך ה-  השלישי בדומם הווה כניסה לדומם ולעקיפה עם ה-8.
ההגנה עזרה לי כשמשכה את ה-A מיד אחרי שזכתה ב- השני. 

השגתי התוצאה לא רעה. בדיוק כמו אלה שהפילו חוזה של 1NT פעמיים.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...