יום ראשון, 3 במרץ 2019

לטובת מי פועלת הפסיכולוגיה של משחק נגד השחקנים הטובים ביותר?

שחקנים מכריזים ומשחקים באופן שונה כשהם משחקים נגד השחקנים הטובים ביותר. ההנחה היא ששחקנים ברמות הגבוהות ביותר אינם טועים. מייחסים להם הכרזות נכונות ומשחק מדויק.
כפי שלמדתם מפוסטים קודמים, למשל: שלוש פעמים 6, ההנחה הזאת אינה מדויקת: גם שחקנים ברמות הגבוהות ביותר טועים. 


כיצד זה משפיע?

לפעמים ההתייחסות השונה לשחקן צמרת פועלת לרעה ולפעמים לטובה. 
לפעמים דווקא התייחסות אליו כאל שחקן רגיל, בתוספת כבוד והערכה, היא זו שתביא לתוצאה טובה.
באופן אישי, אני דוגל בהתייחסות האחרונה.


אני כשחקן מתחיל מול אלוף עולם

מתיו גרנווטר היה אלוף עולם לזוגות מעורבים. כשהייתי אמן ארד שיחקתי נגדו בתחרות ברומטר, אחרי שכבר זכה באליפות העולם. ביד השלישית ששיחקתי נגדו התקבצו סביב השולחן שלנו כמעט כל משתתפי התחרות. 

ממש לא התרגשתי. רק כיבדתי אותו וחשבתי שהוא יעניש אותי על כל טעות. מצאתי באופן לוגי, ביד עם 4 נקודות, את ה-Killing Lead. אלוף העולם נכשל בביצוע חוזה שהיו אחרים שביצעו. לפרטים קראו: פחד בברידג': חלק 3 פחד במה

תוכלו לראות בפוסט הזה גם מקרים של שחקנים שמתרגשים ומפוחדים כשהם משחקים עם אלוף עולם או נגד אלוף עולם. באחד המקרים המוזכרים בפוסט שחקן מהשורה ששיחק בתחרות להתרמה למטרה חברתית, תרם מספיק על מנת לשחק עם זיא מחמוד. הוא מתאר כמה הוא התרגש ונלחץ ומספר כיצד אחרי התחרות הזו החליט לפרוש מברידג'.


זיא מחמוד וה-Partner Double


זיא מחמוד, שמוזכר בפסקה הקודמת, הוא שחקן יצירתי שזכה בכמה אליפויות עולם, זיא מנסה לנצל את ההתייחסות הפסיכולוגית השונה לשחקן בצמרת העולמית לטובתו. מדובר ב-Double מעניש כשלמעשה אין לו יכולת להעניש. הוא בונה על זה שאו שהיריבים יברחו מהחוזה משום שהם מאמינים לו או שלשותף יש יד היכולה להעניש. מהמקרה השני נגזר שמו של ה-Double.
לפרטים קראו: זיא מחמוד: The Partner Double - נגד השותף בעתיד.

בחזרה לאלוף העולם מתיו גרנווטר


לפני מספר ימים קיבלתי במתנה ספר ישן משנת 1993. שם הספר: Tops and Bottoms.
מתיו גרנווטר כתב את הספר ביחד עם אשתו פמלה. 
זהו ספר ייחודי בתוכנו. בני הזוג גרנווטר פנו לכמה מטובי השחקנים בעולם וביקשו מכל אחד מהם שתי ידיים ששיחק והן מעניינות במיוחד. 

הם קיבלו ידיים עם משחק מעולה שהסתיימו בתוצאות טובות במיוחד לשולח ולשותפו.
הם קיבלו גם ידיים שהסתיימו בקטסטרופה לזוג שחקנים מהטובים בעולם.

בני הזוג גרנווטר בחרו 52 ידיים שהביאו בספר. לאחר התיאור של מה שקרה הוסיף כל אחד מהמחברים את הניתוח שלו.
אני בהחלט ממליץ לקרוא את הספר המרתק הזה. בינתיים עברתי על 3 ידיים.

את היד השלישית שיחק Ralph Cohen בשנת 1964 באופן יצירתי במיוחד. 
הוא היה הכרוז בחוזה של 4 בהתאמה של 4-3. המפתח לביצוע החוזה היה חיתוך ב-A ביד הארוכה כשהוא יכול לחתוך גם ב-4. הוא הניח, על פי המכרז, שה-Q לא תשב בעקיפה ונתן לה לזכות בלקיחה. היד הנהדרת הזו אינה קשורה לנושא פוסט זה.


זה שהרוויח: Alan Sontang

היד הזו, מה-Bermuda Bowl בשנת 1983 במפגש בין שתי נבחרות ארה"ב, היא הוכחה שגם שחקנים מהטובים בעולם טועים. 
Sontang טעה כשהגיע לסלאם של 6 בלי להשתמש בשאלות על קלפי מפתח.

הסיבה לטעות: הוא ישב עם AQ ופחד שה-K ישב אחריו ויפיל את החוזה. לכן הכריז בהכרזה השנייה 6 על מנת שהוא יהיה הכרוז ולא השותף.
Jef Meckstroth הוביל כשהוא מחזיק בשני קלפי A. הוא משך את ה-A אבל לא המשיך ב-A, שהיה זוכה בלקיחה להפלת החוזה. 
הסיבה לכך שלא המשיך ב-A היא שהוא הניח, ששחקן ברמה גבוהה כזו לא יכריז סלאם עם שני קלפי A בלבד כשאין לו void באחת הסדרות. כשברור לגמרי שאין void בסדרת השליט ה-void מוכרח להיות ב-.  

זה שהפסיד: Charles Goren

צ'רלס גורן  (1901-1991) היה שלקן ברידג' אמריקאי מוכר בישראל. לפני שהתחלתי לשחק ברידג' למדו להכריז מספר שהוא כתב ותורגם לעברית. אז היו פותחים עם 13 נקודות לפחות ולא עם 12 נקודות לפחות כמו שפותחים היום. 

בתחילת שנות ה-40 של המאה הקודמת נחשב גורן בטעות לשחקן הטוב ביותר בארצות הברית. היה שחקן אחד טוב ממנו. קראו לו: Oswald Jacoby. ג'קובי התגייס לצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה ולכן כמעט שלא שיחק ברידג'.

גם את שמו של Jacoby מכירים בזכות שתי קונבנציות נפוצות שהגה: טרנספר ו Jacoby 2NT.

גם גורן שיחק בחוזה של 6 באחת התחרויות. הוא ביצע את החוזה וקיבל את התוצאה הכי גרועה. 

גם במקרה זה כיכב ה-A. נגד כל יתר השחקנים הובילו ב-A. הכרוז חתך. הוציא שליטים ועל ה-K וה-Q בדומם זרק שני קלפים בסדרות אחרות. כולם ביצעו את החוזה עם לקיחה עודפת.

המגן ששיחק נגד גורן חשש שכששחקן ברמה כל כך גבוהה הכריז 6, כנראה יש לו void מול ה-A שהוא מחזיק, ולכן הוביל בקלף בסדרה אחרת.  


הערת שוליים

מתיו גרנווטר הוא יהודי, שגם התגורר בארץ ואולי גם מתגורר עכשיו בארץ, סיפרו לי שמתיו גרנוווטר רשום גם בהתאגדות הישראלית לברידג'. 
הוא רשום כשחקן בדרגה נמוכה משום שבחישוב נקודות לדרגות בארץ לא מביאים בחשבון שצברו בחו"ל שלא כשחקנים ישראליים. 
נדמה לי שלגבי מי שזכה באליפות עולם צריך לנהוג אחרת: או להחליט שהוא מקבל דרגה התחלתית מסוימת ללא קשר לנקודות או לספור נקודות בינלאומיות שקיבל בתחרויות ששיחק בחו"ל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...