יום חמישי, 24 באוקטובר 2019

הכרזות לחץ (Pressure Bids)

אודה ולא אבוש מעולם לא תיאמתי ביסודיות עם שותף את הנושא של הכרזות לחץ. עכשיו כשאני קורא את הפרק העוסק בכך בספר  Partnership Bidding At Bridge שנכתב על ידי Robson ו-Segal אני מבין כמה טעיתי כשלא עשיתי את זה.   


מה זה Pressure Bid?


זוהי הכרזה אגרסיבית שמטרתה להקשות על היריבים. לפעמים היא גם חורגת משיטת ההכרזה. 
ההכרזה האופיינית ביותר שחורגת משיטת ההכרזה היא הכרזת 3 או הכרזת 3 עם שישה קלפים בסדרה המוכרזת. 

אתם יכולים לראות דוגמה להכרזה כזו שלי בפוסט: ליגה א' 2019: התחלה לא מוצלחת
היד הזו היא גם דוגמה לחשיבות של הבנה של משחק לחץ של השותף. 
במקרה זה פתחתי 3 עם שישה קלפים. השותף נמנע מחיתוך ב- משום שחשב שיחתכו מעליו משום שיש לי שבעה קלפים. זו הייתה צריכה להיות הלקיחה שמפילה חוזה של 4.

אגב, יש כאלה שיכריזו כך גם עם חמישייה יפה. בדרך כלל במושב השלישי במצב לא פגיע נגד יריבים פגיעים.

3 עם 8 קלפים 

זה קרה לי לפני הרבה שנים. שיחקתי עם שותף לא קבוע בתחרות מקומית נגד אחד הזוגות החזקים ביותר במועדון. 

כולם פגיעים. היריב שלפני פתח 1. אני הכרזתי 3. הייתה לי נקודה אחת. 
שמינייה ב- שבראשה JT9. קלף יחיד ב-. רציתי למנוע מהיריבים מרחב הכרזה שיאפשר להם מציאת התאמה ב- או לחילופין מציאת התאמה של 7 קלפים בסדרה או 9 קלפים בסדרה כששניהם יודעים כמה קלפים בסדרת השליט יש להם ביחד. 

היריב שאחרי עם Kxx ועם אורך וכוח ב- מיהר להכריז 3NT. היריבים ביצעו את החוזה עם 3 לקיחות עודפות. זו התבררה כתוצאה מצוינת משום שרוב ה-Field, ללא הכרזת לחץ, הצליח למצוא את ההתאמה ב- ולבצע חוזה של 6
הדוגמה הזו מראה שאפשר להרוויח מהכרזות לחץ ושאפשר להרוויח גם נגד שחקנים חזקים. 


לפול 3 פעמים בחוזה של 4 פגיע 

בדוגמה הזו היה לי באמת את מה שהבטחתי בהכרזה שלי אבל גם לו הייתי עושה את זה כהכרזת לחץ עם פחות כוח, הכרוז היה נופל. 
מה שחשוב בדוגמה הזו הוא להראות לקוראים שגם שחקנים ברמות הכי גבוהות לא יודעים תמיד מה לעשות במצבים כאלה. 

מדובר בתחרות קבוצות בפסטיבל הברידג' הבינלאומי בתל אביב לפני מספר שנים. 
הזוג ששיחקנו נגדו סיים זמן קצר לפני הפסטיבל במקום העשירי באליפות אירופה הפתוחה לזוגות.

אופיר רשף פתח (1NT (15-17 נקודות. התערבתי בהכרזת 3. היו לי שבעה קלפים בסדרה כולל AJT. היה לי void ב- ו-A בסדרה אחרת.
אלדד גינוסר התקשה למצוא הכרזה נכונה ובחר בהכרזת 4. הכרוז נפל 3 פעמים במצב פגיע אחרי שהשותף שלי הוביל ב-K והמשיך ב- נוסף. 
כמובן שהשותף שלי ישב אחריו עם הרבה קלפים ב-.


הכרזת לחץ ועונשה 

אחד ממחברי הספר Partnership Bidding at bridge (לא מצוין בספר מי מהם) שילם מחיר יקר על הכרזת לחץ. במצב לא פגיע נגד פגיע הכריז 3 אחרי שתי קריאות Pass.   
הוא עשה זאת עם חמישייה שבה: QJT95 ועם QJ53 קלף יחיד ב- ו-Txx.  
ההכרזה היצירתית הזו הייתה יכולה להביא לתוצאה מצוינת לולא שותף לא קבוע הכריז 5, אחרי ה-DBL של היד החזקה ביותר בשולחן אחרי הפותח. היד החלשה של השותף כללה K642. ליריבים לא הייתה ברירה אלא להכפיל.

הכרוז "שילם" 800 נקודות כשבשולחנות אחרים שיחקו 3NT שבוצע. לפעמים גם עם שתי לקיחות עודפות. התוצאה בין 600 נקודות ל-660 ליריבים.
הכרזת 4 של השותף במקום 5 הייתה מביאה לתוצאה מצוינת. היריבים כבר לא היו יכולים לשחק 3NT ובחוזה מוכפל "משלמים" 500 נקודות.

מחברי הספר אומרים שאין מדובר בטעות של אחד השחקנים אלא בחוסר תיאום. השותף חשב שהמתערב מחזיק שבעה קלפים בסדרת ה-.

המסקנה היא בדיוק מה שמופיע בתחילת הפוסט: כמשתמשים בהכרזות לחץ חייבים להיות מתואמים ולשמור על משמעת.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...