יום חמישי, 29 באפריל 2021

פסטיבל הברידג': כששחקנים ברמה גבוהה לא מצליחים לבנות תיאור מהימן של היד שלכם

 

כמו הפוסט הקודם גם הפוסט הזה עוסק בתחרות קבוצות BAM. מדובר על יד ששיחקנו נגד אחד מטובי השחקנים בארץ, ינון לירן. ינון חשב שכדאי לכתוב משהו על היד הזו. קיבלתי את דעתו. 


חזרה לעבר


לפני כעשור שיחקתי בתחרות הזוגות המרכזית בפסטיבל הים האדום באילת,

ביד שעליה אספר שיחקתי נגד שחקנים ברמה גבוהה מאוד: שלמה זליגמן ושחקן פולני. 


פתחתי 1 עם 7 קלפים בסדרה. היו לי גם שני קלפי קטנים ב-, JTx וקלף יחיד ב-

כשהשותף שלי הכריז 3 על פי מוסכמת Bergen Raises, הכרזתי כמו כולם 4. השותף הבטיח לי ארבעה קלפים בסדרת ה- ו6-9 נקודות. 
בדומם היו Axx, ארבעה קלפים ב-♠ , Qx ו-QTxx
כולם נפלו פעם אחת. גם אני. 
אבל היה הבדל בין הנפילה שלי לנפילה של אחרים
אצל כמעט כולם זכתה הגנה ב-A וב-K בכל אחת מהסדרות האדומות. אצלי בשולחן ההגנה לא זכתה ב-A

כיצד זה קרה?


הפולני זכה ב-A וב-K והמשיך ב-. זליגמן זכה ב-K. אני זרקתי את ה-J.
זליגמן שחשש מכך שה-J הוא קלף הוא קלף יחיד. השותף שלו שחקן ברמה גבוהה. אין שום סיכוי שיכריז אוברקול עם חמישייה או שישייה ב- ללא אף נכבד. הוא המשיך ב-. כששוחק ה-K זכיתי ב-A
משכתי בסיבוב אחד את שני השליטים החסרים ושיחקתי את ה-Q עליה זרקתי את ה-T
הפולני זכה ב- הרביעי עם ה-J. עליו זרקתי את ה- האחרון מידי. 

מה בעצם קרה באותה יד?


שחקנים טובים, ולא רק שחקנים טובים, מנסים לדמיין את מבנה וכוח היד של הכרוז או המגנים ועל פיו לתכנן את המשחק.

מבנה הידיים המשוערות מבוסס על המידע מההכרזה ומהמשחק. 

ביד המתוארת לעיל היריבים שלי לא ממש ידעו שיש לי 7 קלפים ב-. הם לא ידעו שאני קצר ב-

ברגע שהם ראו את ה-J שזרקתי הם דמיינו יד שונה לחלוטין מהיד שהייתה לי. לכל היותר שני קלפים ב-. 5-6 קלפים ב-. היד שבנו כללה כמה קלפים ב- בידי. 

באמצעות זריקת ה-J גרמתי להם לדמיין יד שונה לחלוטין מהיד שלי ולפתוח פתח לטעות במשחק שלהם.


היד בתחרות קבוצות BAM



ביד הזו הובלתי ב-9כנגד חוזה של 4.
מה שכתבתי ביחס ליד בפסטיבל הברידג' באילת רלוונטי גם לכאן. 
כשאתה מוביל ב-9. זה לא רביעי מלמעלה. היד שמדמיינים כשרואים הובלה כזו היא בדרך כלל יד עם קלף יחיד או שני קלפים בסדרת ה-. אולי שלושה קלפים. בטח לא יד עם 7 קלפים, כפי שביד בתחילת הפוסט מדמיינים יד עם חמישה או שישה קלפים ב- ולא שבעה.

הכרוז זכה ב-T בדומם. שיחק  לעקיפה ל-J
אם יש לי מעט קלפים ב- אז השותף שלי ארוך בסדרה. 
אם הוא ארוך ב- ההסתברות שיש לו רק 2 קלפים ב- היא יותר מ-50%.
הכרוז שיחק את ה-A במטרה להפיל K שני של שותפי. במקום זה הפיל מידי את ה-7.

עכשיו הכרוז יכול בשקט לזכות בעוד  גבוה, בהנחה שלשותף שלי יש עוד קלפים בסדרת ה-.
אלא שהשותף שלי חתך וזכה בלקיחה, שלא היה זוכה בה בהובלה שלי בקלף ראשון בסדרה אחרת במקום ב-9
על ה- השני זרקתי נמוך. נראה כהובלה קלאסית משני קלפים. 
  
לאחר המשחק שאל אותי ינון: "האם השותף שלך היה יכול לדמיין שיש לך יד כזו"? 
התשובה היא כמובן שלא. גם שחקנים טובים בהרבה מהשותף שלי, כמו ינון, ואחרים ברמה גבוהה במיוחד מתקשים לתאר יד כזו. 

יש חשיבות להובלה דווקא ב-9 ולא בקלף אחר בסדרה. 
ההובלה בסדרה הזו היא "ירייה באפילה": אינני יודע מי עשוי או עלול לחתוך, אם בכלל. 
יהיו מצבים שה-J שווה לקיחה.
יהיו מצבים שהובלת קלף נמוך יותר מוכרת לקיחה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...