יום ראשון, 7 באוגוסט 2022

מה זה משנה איזה קלף אני זורק הם ממילא לא יזכו בלקיחה?

 


את המשפט השגוי שכבכותרת שמעתי יותר מפעם אחת מתלמידים שלי. 

אני בטוח שגם מורים אחרים לברידג' שמעו את זה יותר מפעם אחת. 

בינינו, היו גם לא מעט מקרים שהם חשבו כך, אבל לא טרחו להגיד את זה למורה. 

כמורה, אני יכול לזהות לפעמים את התופעה הזו לפי האופן בו התלמיד משחק. הוא משחק מהר ובוחר קלף אקראי מידו להשלכה על השולחן. המבטים שלו מגלים אדישות. 

בפוסט זה אנסה להסביר לתלמידים מדוע זה כן משנה איזה קלף זורקים? אעשה את זה בליווי דוגמאות.

 

למכור סלאם ובכל זאת לא לבצע אותו


בשיעור על Min-Max הגיעה תלמידה לסלאם הנכון של 6NT מצד דרום. הלקיחה ה-12 צריכה לבוא מעקיפה מוצלחת ב- או שביצוע הסלאם ייכשל. 

בדומם יש: AJT

ביד הכרוז: Kxx

אפשר לבצע עקיפה באמצעות זכייה ב-K ביד הכרוז ומשחק ל-J בדומם.

אפשר לבצע עקיפה באמצעות עקיפה ב-J בדומם לפני או אחרי משיכת קלף גבוה בסדרה. 

הכרוז אינו יודע היכן ה-Q

הכרוז מושך 5 לקיחות גבוהות ב-. למגנים יש 3-2 בסדרה זו. הם צריכים למצוא קלפים לזריקה (Discards). 

מערב זרק שני קלפי

איפה לדעתכם נמצאת ה-Q

בהנחה שמערב הוא תלמיד, ברור שההסתברות שהיא במזרח גבוהה יותר. 

המקרה היחיד שבו היא תיכשל הוא המקרה שבו חמישה קלפים לפחות מתוך שבעת קלפי ה- של המגנים הם במערב. ההסתברות לכך נמוכה. 

שחקן ברמה גבוהה עשוי לזרוק שני קלפי גם כשיש לו ארבעה קלפים, כולל ה-Q

הוא עשוי לעשות את זה כהטעיה על מנת לגרום לכרוז לעקוף לכיוון הלא נכון. 

התלמידה עקפה לכיוון הלא נכון, משום שלא ייחסה חשיבות לקלפים שזרקו המגנים.


לוותר על לקיחה


"כשלא משנה איזה קלף זורקים" תלמידים נוטים לזרוק קודם את הקלפים הקטנים.

החוזה הוא ללא שליט והכרוז זוכה בקלף ה- האחרון כשהקלפים בסדרה זו התחלקו בין השחקנים 4-3-3-3. 

מגן מחזיק בקלפים הבאים בסדרת ה-:

    QJT2

אותו מגן הוביל ב-3. שותפו שיחק את ה-K. הכרוז זכה ב-A.

אותו מגן מחזיק בקלפים הבאים בסדרת ה-:

 K65♠ 

ה-A♠  אינו בדומם, שאחרי אותו שחקן.

איזה קלף תזרקו?

לא זורקים את ה-2. קרוב לוודאי שהוא יזכה בלקיחה משום שקלפי הכרוז והדומם בסדרה זו ייגמרו. 

עליכם לזרוק גבוה יותר מה-2. אף אחד מקלפי ה-♠, פרט ל-K, לא יזכה בלקיחה. ה-K מוגן והוא יהווה כניסה ליד. 

 

לנחש את ה-Q

 

לפני יותר מעשר שנים שיחקתי בתחרות הזוגות הפתוחה בפסטיבל הברידג' הבינלאומי בתל אביב. 

מרבית השחקנים היו בחוזה של 6. אני וחלק קטן מהשחקנים היינו בחוזה של 6NT. 

שיטת החישוב הייתה Match Points. המשמעות היא ששחקן שיבצע חוזה של 6NT עשוי לקבל על היד הזו תוצאה בסדר גודל של בין 70% ל-90%. 

בקלפים פתוחים היה ברור, שהבחירה שלי הייתה נכונה. 

קלף המפתח החסר היה ה-K. הוא ישב אחרי ה-A. אחרי שנכשלתי בעקיפה ב-, היה ברור לי שגורל החוזה תלוי בעקיפה ב-.

בדומם היו לי:

 AJ8x

ביד היו לי:  

 KT9x

 

חיכיתי לראות איזה מהמגנים יזרוק . ברגע שמגן זורק , ההסתברות שה-Q אצל שותפו יותר גבוהה. אני יודע לאיזה כיוון לעקוף. 

בלית ברירה משכתי את שני קלפי ה- הגבוהים. משכתי את קלפי המייג'ור הרבים הגבוהים עד שהשחקן שישב אחרי זרק . משכתי את ה-A מהדומם ושיחקתי את ה-J לעקיפה שהצליחה.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...