הפוסט שכתבתי ב-18 בנובמבר היה מבוא לשאלה זו. בפוסט ציינתי כמה דברים שיש מורים לברידג' שמלמדים בקורסי מתחילים, שלדעתי הם טעות.
הבאתי מספר דוגמאות. ציינתי גם כי אחד הדברים הנ"ל הביא אותי לחשיבה מחודשת על השאלה: האם ללמד מתחילים 2 על 1 מחייבת למשחק מלא בתחילת דרכם (לפני שמלמדים אותם משמעות אחרת להכרזת משיב בגובה 2)?
ה-Trigger לחשיבה המחודשת שלי על הנושא היו אותם תלמידים שסיפרו לי שהמורים שלהם לימדו אותם להכריז בגובה 2 סדרה נמוכה מסדרת הפותח עם חמישה קלפים לפחות. לשיטתם, ההכרזה מבטיחה לפחות 10-11 נקודות.
על מנת לבחון את הבעיות כאשר מכריזים בגובה 2 עם 10 נקודות, אשתמש בדוגמה של פתיחה של ♠1 ומענה של ♦2.
האם הכרזה בגובה 2 היא הכרזת Limit bid?
התשובה היא שלילית. גם עם 15 נקודות למשל המשיב יכול להכריז ♦2. עם 15 נקודות ללא התאמה בסדרת מייג'ור, ברוב המקרים נרצה להיות בחוזה של 3NT.המשמעות היא שהפותח כנראה לא צריך לקרוא Pass. כל מה שהפותח יודע, על פי שיטת הלימוד של אותם המורים, הוא, שלמשיב אין התאמה ב-♠ ויש לפחות 10 נקודות וחמישה קלפים ב-♦.
הבעיה היא כשלפותח יד חלשה יחסית, למשל פתיחה עם 12 נקודות ואז נשאלת השאלה: האם עלינו גבוה מדי בהכרזה?
חלוקות שונות של הפותח עם 12 נקודות
נבחן חלוקות שונות של ידו של הפותח עם 12 נקודות מול משיב שהכריז בגובה 2 עם חמישייה ו-10 נקודות.
כאשר לפותח יש 6 קלפים ב-♠
אין בעיה. הפותח מכריז ♠2. המשיב יכול להכריז Pass.כאשר לפותח 5-4 או 5-5 ללא התאמה ב-♦
אם הסדרה השנייה של הפותח גבוהה מהסדרה שהכריז המשיב ואינה מחיבת הכרזת Reverse אין בעיה. כך למשל, בדוגמה בה אשתמש לאורך הפוסט אם לפותח רביעייה ב-♥ הוא יכריז ♥2.
אבל מה עושים כאשר לפותח יש 12 נקודות ורביעייה ב-♣? היד חלשה מדי מכדי להכריז ♣3. אין ברירה אלא להכריז 2NT גם ללא עוצר ב-♥.
כאשר לפותח התאמה ב-♦
אם לפותח שלושה קלפים ב-♦, נמצאה התאמה. הפותח ללא עוצר ב-♥ וללא אפשרות לקרוא Pass, צריך לבחור בין 2NT ל-♦3.מול חמישייה, לא תמיד איכותית, למשל: Q9532♦, לא בטוח שהחוזה ניתן לביצוע.
סיכום הבעיות
הבעיה היא שהכרזת סדרה חדשה בגובה 2 אינה מוגבלת בנקודות ולכן הפותח איו יכול להכריז Pass. כשהמשיב יכול להיות גם עם חמישייה, לא בהכרח איכותית, ו-10 נקודות מול 12 נקודות, לאו דווקא יפות של הפותח, הם עלולים להגיע לגובה גבוה מדי.הערה: חשוב לציין שמדובר במתחילים ללא יכולות ממשיות בהערכת יד. בשבילם J כקלף יחיד הוא נקודה וגם J בסדרה של AKQJT9 הוא נקודה.
כיצד אני מטפל בבעיה?
אני מטפל בבעיה בדרכים הבאות:1. אני מלמד את התלמידים שלי להכריז 1NT גם עם 10 נקודות. הכרזה בגובה 2 מחייבת 11 נקודות לפחות.
בדוגמה עם 10 נקודות וחמישייה ב-♦ המשיב יכריז 1NT.
כשלפותח 14 נקודות ללא חלוקה מיוחדת הוא לא יבצע משחק מלא. כשלפותח 12 נקודות הוא ישחק בחוזה של 1NT במקום בחוזה של 2NT.
2. הכרזת סדרת מיינור בגובה 2 מחייבת סדרה איכותית עם לפחות שני נכבדים.
3. הכרזת סדרת מיינור בגובה 2 דורשת 6 קלפים, למעט המקרה של חמישייה איכותית במיוחד.
אני יודע שהכלל השלישי לא בהכרח מתאים לשחקנים ברמות גבוהות יותר.
ללמוד 2 על 1 מחייבת למשחק מלא מהתחלה
כאשר תלמידים שלא למדו מעולם להכריז מתחילים ללמוד להכריז 2 על 1 מהתחלה נפתרת הבעיה של הכרזה בגובה 2 עם יד חלשה מדי: המשיב מבטיח 12 נקודות לפחות.בעיה אחת נפתרת ונוצרות בעיות אחרות. בפסקאות הבאות אציג בעיות וכיצד אני מציע להתמודד איתן.
עלולים להגיע למשחק מלא עם 24 נקודות
הבעיה
תלמידי קורס מתחילים לומדים שנדרשות 25 נקודות לפחות למשחק מלא.
מי שקורא את הפוסטים שלי על צעדים ראשונים בהכרזה רואה שאני מציע להשתמש בטבלאות הכרזה ולחבר את הנקודות למינימום ולמקסימום אחרי Limit bid של השותף.
אם יש 25 נקודות, בכל מקרה מכריזים משחק מלא. יש 25 נקודות מול מקסימום נקודות של השותף אז מזמינים.
פוסט לדוגמה: צעדים ראשונים בהכרזה" פתיחה של 1NT.
כשלמשיב יש 12 נקודות וגם לפותח 12 נקודות נהיה במשחק מלא עם 24 נקודות בשיטת ההכרזה 2 על 1 מחיבת למשחק מלא.
התמודדות עם הבעיה
תלמידים צריכים להבין ששיטות ההכרזה בברידג' אינן מדויקות ב-100%.
תלמידים שלי שומעים את זה ממני כבר בשיעור הראשון על הכרזות. השותף פתח 1NT הזמנתם אותו למשחק מלא באמצעות 2NT כשלכם 8-9 נקודות. הוא נענה להזמנה רק עם 17 נקודות. לכם יש 9 נקודות. לשותף 16 נקודות. לא הגעתם למשחק מלא עם 25 נקודות.
כמו שלא הגיעו למשחק מלא עם 25 נקודות, יהיו מקרים שכן יגיעו למשחק מלא עם 24 נקודות.
במקום להראות התאמה בסדרת מייג'ור מכריזים 1NT
הבעיהבחלק מהידיים ללא מספיק נקודות של המשיב למשחק מלא הוא מסתיר התאמה בסדרת מייג'ור ומכריז 1NT.
לתלמיד מתחיל זה לא אינטואיטיבי ולא מסתדר. יהיה לו קשה להבין את זה.
יהיה לו קשה להבין מדוע בסדרת מיינור כן מראים התאמה ובסדרת מייג'ור לא מראים התאמה.
התמודדות עם הבעיה
אני מציע ללמד סוג של Light 2/1 Game Forcing.
אני מציע ללמד אותם להמשיך להראות התאמה במייג'ור ולא להכריז 1NT.
עם 6-9 נקודות והתאמה יכריזו בגובה 2.
עם 10-11 נקודות והתאמה יכריזו בגובה 3.
חשוב לשים לב שהם ממילא לא ינצלו את הכרזת התמיכה לצרכים אחרים ששחקנים מנוסים ובעלי ידע עשויים להשתמש בהכרזות האלה.
הכרזה בגובה 3 לא תהיה Mixed Raise או יד חלשה.
אין בכלל מה לדבר איתם על Bergen Raises. זה רק יבלבל אותם.
1NT מחייב לסיבוב אחד
הבעיהזאת אולי הבעיה הקשה ביותר של שיטת ההכרזה 2 על 1 מחיבת למשחק מלא.
אי אפשר לצפות מתלמיד שלומד רק עכשיו להכריז שיבין מדוע עליו להכריז בגובה 2 עם 12 נקודות כשהשותף הבטיח 6 נקודות ושלל יותר מ-11 נקודות.
התמודדות עם הבעיה
היות וכבר שיניתי את שיטת ההכרזה כך שהמשיב מראה התאמה במייג'ור ולא מכריז 1NT עם התאמה, חסכתי חלק מהקושי לתלמידים.
הפיתרון לידיים מאוזנות עם 12-13 נקודות או אפילו חצי מאוזנות (מושג שהתלמידים לא בהכרח מכירים) הוא להכריז Pass על 1NT.
מה שאני מציע נקרא 1NT Semi Forcing. אין טעם ללמד אותם את המושג הזה. צריך רק להסביר להם באילו תנאים להכריז Pass.
המבחן של הפודינג הוא בטעם
כל מה שנשאר הוא למצוא את הקבוצה המתאימה ולנסות את זה. אחרי שאנסה אספר לקוראים האם הניסיון הצליח?
אם יש בין הקוראים מורים לברידג' שרוצים לנסות את זה בעצמם או כבר ניסו את זה, אשמח לשמוע על הניסיון שלהם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה