מניסיוני כמורה לברידג' אפשר לחלק את תלמידי הברידג' לשלוש קבוצות בעלות מאפיינים שונים: מבוגרים, ילדים או נערים וילדים מחוננים או נערים מחוננים.
גם הכללה זו, כמו מרבית ההכללות, לא לגמרי מדויקת. כך למשל, כבר יצא לי ללמד בקבוצה של פנסיונרים גברת אחת שמאפייניה קרובים יותר למאפיינים של ילד מחונן מאשר למאפייניהם של פנסיונרים.
הבדלים בין מבוגרים לילדים
המונח ילדים בפסקה זו מתייחס גם לנערים ונערות.בעיות משמעת
אין כמעט בעיות משמעת והפרעות מכוונות בשיעורים למבוגרים. יש לא מעט מקרים של בעיות כאלה כשמלמדים ילדים.
ילדים יותר תחרותיים
לא בטוח שזה נכון בתרבויות אחרות המדגישות את הקבוצה יותר מאשר את הפרט, למשל: אינדיאנים שעשו ביניהם תחרות ריצה והראשון נעצר לפני קו הסיום וחיכה עד שכל חבריו יגיעו ורק אז חצו ביחד את קו הסיום.
בהקשר של התרבות המערבית, קרוב לוודאי שהטענה נכונה. זהו לפחות הניסיון שלי ושל אחרים שדיברתי איתם.
לא רק שילדים תחרותיים, עדיין חסרה להם תחושת גבולות היכולת. הם עשויים לחשוב שהם יכולים לנצח כל אחד. קל וחומר, שהם מעריכים שהם יכולים לנצח את חבריהם לכיתה.
התוצאה היא שלילדים חשובה יותר תחושת הניצחון. חשוב להם שתיתלה טבלה של התחרות בשיעור שבה הם מופיעים ראשונים. חשוב להם שהמורה יציג בע"פ את תוצאות התחרות בשיעור וחשוב להם פרס סמלי כלשהו.
זה יכול להביא גם למריבות ולבכי. זה יכול להביא לתחושת תסכול ולהפרעות בשיעורים מצד ילדים שאינם זוכים בתחרויות.
בפוסט הבא אפרט, בין השאר, דרכים להתמודדות עם התסכול או למניעת התסכול.
ילדים נהנים יותר?
לא בכדי הוספתי סימן שאלה. ראיתי כבר לא מעט מבוגרים שנהנים לא פחות מילדים. ראיתי גם ילדים שלא מתחברים לברידג' ולכן לא נהנים.
ילדים קולטים מהר יותר?
לא הייתי חותם על זה. כשלימדתי בבית ספר קבוצה מעורבת של תלמידי תיכון וקשישים, ראיתי לא מעט קשישים שקלטו כמו מרבית הילדים.
למעשה אחד הערכים של קבוצות כאלה, מעבר למפגש וההיכרות בין דורות, הוא שבירת התדמית של הקשישים בעיני הילדים, ככאלה שיכולתם נמוכה יותר.
במה שונים ילדים מחוננים מילדים אחרים?
לימדתי ילדים מחוננים. לימדתי ילדים המוגדרים כמצטיינים ולימדתי ילדים רגילים. הניסיון שלי לא מראה על הבדלים בין ילדים רגילים לבין מצטיינים. יש הבדלים בין מחוננים לשתי הקבוצות האחרות.
צריך לזכור שמחוננים ומצטיינים מוגדרים על פי אחוז מהאוכלוסייה בתוצאות מבחן.
אם איני טועה, מחוננים הם 3% העליונים והמצטיינים הם אלה שאחריהם.
במבחנים כאלה עשויים להיות בעלי תוקף גבוה לאוכלוסיות אבל בוודאי שאינם מדויקים לגבי פרטים.
ילד מחונן שהגיע במקרה חולה למבחן הזה או שבכלל לא הגיע למבחן משום שהיה חולה, לא יוגדר ככזה.
ההכללה שלי אולי נכונה אבל בוודאי לא מדויקת.
ילדים מחוננים או לפחות חלק מהילדים המחוננים שונים מילדים אחרים בכמה היבטים:
1. היכולות שלהם יותר גבוהות
את הסימן שאלה בפסקה הקודמת במשפט "ילדים קולטים מהר יותר?" אי אפשר להוסיף בהקשר של ילדים מחוננים: הם באמת קולטים מהר יותר ממבוגרים וגם מילדים אחרים.
2. הם יותר סקרנים
חלק מהילדים המחוננים יגלו יותר עניין בברידג', וכנראה גם בנושאים אחרים, מאשר ילדים מצטיינים או ילדים רגילים.
הם ישאלו יותר שאלות. הם יחקרו יותר לעומק. הם שאלו אותי: "האם אפשר להמשיך לשחק גם בהפסקה?"
3. לומדים לבד
אלה שקראו לבד ולמדו לבד היו בדרך כלל ילדים מחוננים. לפעמים שאלו אותי שאלות על מה שהם קראו.
4. הם יותר יצירתיים
בהכרזה ובמשחק יש מקום ליצירתיות. הניסיון שלי מראה כי ילדים מחוננים ישחקו ויכריזו באופן מקורי ויצירתי יותר מילדים אחרים.
5. ועוד משהו
זה קורה במקרים נדירים אבל זה קורה. ילד מחונן שעל סמך מה שלימדתי מבין בכוחות עצמו מה שהו שטרם לימדתי ומעלה אותו בשיעור.
לפעמים מה שאותו ילד מבין בלי שלימדתי, שחקנים ממוצעים, המשחקים שנים בתחרויות במועדון, לא מבינים, על אף שבטח כבר הסבירו להם כמה פעמים.
בשבילי כמורה המלמד את ההיגיון שבמשחק זהו סיפוק גדול.