יום שישי, 14 ביולי 2017

מתי זוג שחקנים יכול לנצח בתחרות בה משתתפים זוגות חזקים מהם? - ניתוח אמפירי


בפוסט קודם: מהו מספר הידיים המקסימלי שבו עדיין יוכל זוג שחקנים לנצח בתחרות בה משתתפים זוגות חזקים מהם? הצבתי לעצמי מטרה שאפתנית, אולי אפילו כמעט שלא ניתנת להשגה. המטרה היא לסיים באחד משלושת המקומות הראשונים באחת התחרויות הגדולות בברידג' הישראלי.

בהנחה המבוססת שאיני מתכוון לשחק תמורת תשלום עם שחקנים הרבה יותר טובים ממני, השגת מטרה כזו מחייבת הקדמת זוגות חזקים בהרבה ממני ומשותפה או שותף ברמתי בתחרות כזו.

בפוסט זה אתאר על סמך ניסיוני האישי מצבים בהם הקדמתי זוגות חזקים בהרבה ממני ומשותפה או שותף שלי או ניצחתי זוג כזה. אנסה לתאר פרמטרים שמשפיעים על ההסתברות המאד נמוכה שזה יקרה.
חשוב לזכור: זה קורה אבל ההסתברות לזה נמוכה מאד.

מספר הידיים
ככל שמספר הידיים קטן יותר כך קל יותר לזוג פחות חזק לנצח זוג או זוגות חזקים ממנו. נקודות הקיצון היא יד אחת.
תחרות ברומטר בה שיחקתי בירושלים כשחקן מתחיל (עם שותף ברמתי שפעם ראשונה בחיי שיחקתי איתו) נגד מתיו גרנווטר (עם שותף חזק שהגיע במיוחד מתל אביב), אחרי שכבר זכה באליפות העולם לזוגות מעורבים.
כל מה שהיתי צריך על מנת לנצח אותו (הוא היה הכרוז), כשסביב השולחן שלנו מצטופפים כמעט כל משתתפי התחרות, זה היה למצוא בניתוח לוגי את ההובלה עם ההסתברות הכי גבוהה להפיל חוזה של 3NT. 

זו אולי משימה לא כל כך קלה כשאני והשותף הכרזנו כל הזמן Pass ויש לי 4 נקודות (ה-K הוא הכניסה היחידה שלי ליד אם ה-A אינו בדומם), אבל בהחלט ניתנת לביצוע על פי מהלך ההכרזה והחלוקה ביד שהחזקתי. בדיעבד התברר כי ההובלה הכי טובה היא גם ה-Killing Lead. אלוף העולם נכשל בביצוע חוזה ששחקנים הרבה פחות טובים ממנו ביצעו בקלות, כשלא הובילו ב-.

תחרות קבוצות בשיטת חישוב IMP בפסטיבל
זוהי הרמה הבאה של מספר ידיים קטן. בדרך כלל משחקים 6 ידיים בתחרות כזו. הוספתי פרמטר נוסף, המקל על שחקנים לנצח שחקנים חזקים מהם: שיטת חישוב IMP. 
לפעמים מספיק Slam אחד שהוכרז ובוצע ולא הוכרז בשולחן השני על מנת לנצח קבוצה חזקה יותר שניצחה את כל יתר חמשת הידיים. זה יכול להיות Slam שהסתברות ההצלחה שלו היא 50% או 60% אבל זה גם יכול להיות גם Slam שהסתברותו להצלחה היא 20% ובמקרה התרחש דווקא ביד הזו.

היו כבר הרבה מקרים בהם הייתי בקבוצה חלשה שניצחה קבוצה חזקה הרבה יותר ממנה. זה לא אישי. אני בטוח שלא מעט קוראים יוכלו לספר שגם להם זה קרה.
הדוגמה הבולטת ל-Slam אחד, שבעזרתו קבוצה שלי ניצחה בפסטיבל באילת קבוצה חזקה ממנה, הייתה בתחילת דרכי בברידג'. הקבוצה שלי הוגרלה במושב הראשון נגד קבוצה בה שיחק הזוג דורון ידלין ואודי פרידלנדר. כראש קבוצה של 5 שחקנים, החלטתי שאני אהיה זה שינוח במושב הראשון.

נגד הזוג החזק הזה, ניר שיחק בפעם הראשונה בחייו עם שחקנית חלשה, שממש לא יודעת להכריז. 
הוא בהחלט ראוי למחמאות על זה שהגיע ל-Slam של 6 אליו לא הגיעו בשולחן השני.
דורון ידלין, כמו כל שחקן טוב או אפילו מצוין, לא יודע להוביל נכון נגד חוזה כזה, כשהיריבה פתחה 1, הראתה במהלך ההכרזה שהיא מחזיקה את ה-A שהוא החזיק בידו (היא החזיקה KQxx. היא בטח לא ידעה אז מה זה Control שני, אם בכלל ידעה מה זה Control ראשון.) והיא לא הראתה את ה-void ב-.
הוא הוביל ב-A שנחתך בידו של ניר. הקבוצה שניצחה בחמש מתוך שש הידיים הפסידה לקבוצה החלשה.

לא בכל המקרים ניצחון הקבוצה החלשה נובע מטעויות. לפעמים גם שחקנים חלשים יותר משחקים טוב יותר במספר מצומצם של ידיים. כבר ניצחתי קבוצות חזקות שבשולחן שלי הפסידו ב-5 מתוך 6 הידיים. כנראה שהן לא היו מפסידות לו היינו משחקים נגדן יותר מ-60 ידיים.

בדוגמה אחרת של ניצחון של קבוצה חלשה שלי על קבוצה של ארבעה שחקנים שכבר שיחקו בנבחרות ישראל (ניצחנו ב-IMP אחד ואז זה נחשב לתיקו), "גנבתי" IMP אחד כשבשולחן השני אלון בירמן השאיר את השותפה שלו בחוזה של 3NT. בעקבות מה שקראתי בספר של מייק לורנס, נתתי לשותפה שלי לשחק בחוזה של 4 בהתאמה של 4-3. אני מעדיף חוזה כזה כאשר יש לי A כקלף יחיד בסדרה וההובלה הטבעית בהגנה היא ב-. הילה לוי ביצעה את החוזה אבל גם השותפה שלי ביצעה את החוזה.

בשלב ההצלבה בגביע כבר ניצחתי עם הבן שלי ניר בהפרש גדול את אחד הזוגות החזקים ביותר בארץ ב-12 ידיים. גם כן בשיטת חישוב IMP.
צריך להגיד את האמת. שיחקנו נגד הקבוצה הזו 24 ידיים ובסיכום הכולל הובסנו בהפרש גדול, המשקף את הבדלי הרמה בין הקבוצות.
אני יכול להציג ידיים על מנת לתמוך בטענה שבאותן 12 ידיים ניצחנו אבל יש לי דרך טובה יותר.
לדרך הזאת קוראים: מדד הצעקות. בכל תחרות קבוצות כשהיריבים בשולחן שלי הרבו לצעוק זה על זה, אנחנו ניצחנו בשולחן שלי. אותן 12 הידיים היה מדד צעקות גבוה במיוחד. 
כשהבן שלי קרא למנהל התחרות ומנהל התחרות שאל אותו: "מדוע קראת לי?" הוא ענה: "אני לא יכול לחשוב כי היריבים צועקים כל הזמן זה על זה".

אם תחזרו לפוסט מהו מספר הידיים המקסימלי שבו עדיין יוכל זוג שחקנים לנצח בתחרות בה משתתפים זוגות חזקים מהם? תראו שכבר ניצחנו, שותפתי ואני, זוג הרבה יותר חזק מאיתנו ב-18 ידיים בחישוב בשיטת IMP ב-BBO. 

קרוב לודאי שהגבול העליון למספר הידיים בהם אפשר לנצח  זוגות חזקים הרבה יותר בשיטת חישוב IMP הוא הרבה יותר גבוה מ-18 ידיים.

קבוצות בשיטת BAM
הרבה יותר קשה לנצח קבוצה חזקה יותר בשיטת חישוב BAM. כל יד מחושבת בנפרד. על ניצחון ביד מקבלים 2 נקודות. על הפסד ביד 0 ועל תוצאה זהה מבחינת ניקוד נקודה אחת. על ניצחון ב-Slam של 20% שבמקרה הכל "יושב" בו מקבלים 2 נקודות. בדיוק כמו על ביצוע חוזה עם over trick אחד כשבשולחן השני ביצעו את החוזה ללא over trick.
גם בתחרות זו משחקים 6 ידיים נגד כל קבוצה.

בפסטיבל הברידג' בתל אביב בשנה שעברה מצאנו את עצמנו (אלכס ונורית גלאון, רן בן-אפריים ואני) במקום השני שני מושבים לפני סיום התחרות. שיחקנו גם נגד קבוצות חזקות בהרבה מאיתנו וכפי שאתם מבינים גם ניצחנו כמה קבוצות כאלה.
זה היה יום ששיחקנו בו טוב והכל הלך.

דוגמה בולטת יותר לניצחון של קבוצה חלשה בתחרות BAM מופיעה בפוסט: צריך רק חצי עוצר: ניצחון על שחקנים מנבחרת פולין.
בפעם הראשונה בחיי בה שיחקתי בתחרות BAM, ארבעה שחקנים שכולם מתחת לדרגת רב אמן, ניצחו ארבעה שחקנים מנבחרת פולין. ביד בגללה ניצחנו הכרזתי 3NT עם חצי עוצר ב-. ביצעתי את החוזה עם לקיחה עודפת. בשולחן השני ביצעו חוזה של 5. ניצחנו 5:7. היות שמדובר ב-BAM כנראה שלא שיחקנו רע גם ביתר חמש הידיים.
גם בכל שיטת חישוב שאינה IMP קבוצה חלשה יכולה לנצח קבוצה חזקה במספר קטן של ידיים

תחרות זוגות
עכשיו הגענו לחלק המעניין יותר. בכל תחרות כזו משחקים לפחות 24 ידיים. משחקים נגד מספר רב של זוגות. 
אשתמש רק בדוגמה אחת. אני אמן ארד בתחילת דרכי בברידג'. מתקיימת תחרות ארצית במועדון מרכז הברידג' בירושלים. השותף שלי מודיע לי בערב שלפני התחרות שהוא לא יוכל להגיע. צלצלתי לבריאן זיטמן ז"ל. הוא אמר לי ששחקנית אחת בדרגת אמן לא מצאה שותף ושאל האם אני מוכן לשחק איתה? השבתי בחיוב.

בתחרות ארצית זו של שני מושבים (24 ידיים בכל מושב), השתתפו גם כעשרים רבי אמנים וכמה זוגות ששיחקו בליגה לאומית. שיטת החישוב הייתה Match Points (לא IMP) סיימנו במקום התשיעי המכובד. 
לצורך דיון זה רלוונטי רק המושב השני בו סיימנו במקום ראשון במזרח-מערב.
הזוג שסיים שני במזרח-מערב היו דורון ידלין ואודי פרידלנדר. דורון זכה כבר קודם באליפות אירופה. אודי זכה מאוחר יותר באליפות העולם לזוגות.
אציין שברידג' כמעט לא ידענו, אבל כן שיחקנו טוב. לפחות שיחקנו טוב במושב השני באותה תחרות.  

פער הרמה בינם ובינינו היה אדיר. יש בארץ זוגות חזקים שהפער ברמה בינם לביני עם שותף קבוע ברמתי גדול מאד. אני לא מאמין שיש היום זוג בארץ, שברמה שלי היום, כשאני משחק עם שותף קבוע ברמתי, יש פער כל כך גדול כמו הפער שהיה בין הזוג הזה לביני כשחקן מתחיל ושותפתי המזדמנת, שהייתה שחקנית פחות טובה ממני.
בינינו, כנראה שגם בעולם אין זוג שהפער ברמה ביני עם שותף קבוע ברמתי לבינו כל כך גדול.

בכל זאת סיימנו במקום ראשון במזרח-מערב והם במקום השני. שלא תהיה לאף אחד טעות, לו היינו משחקים ב-100 תחרויות או אלף תחרויות שגם הם היו משתתפים בהן, קרוב לודאי שבכל יתר התחרויות הם היו מסימים לפנינו.

נדמה לי שהוכחתי, שביום מסוים וגם בעזרת קצת מזל, בתחרות של 24 ידיים אפשר לסיים לפני כל זוג בעולם.

ה-Field
פרמטר נוסף המשפיע על היכולת לסיים לפני זוגות חזקים הרבה יותר הוא ה-Field. ב-Field מעורב: שחקנים טובים מאד בצד שחקנים הרבה פחות טובים, יותר קל להקדים זוגות חזקים מאשר ב-Field חזק.

אדגים זאת באמצעות אחת הידיים באותה תחרות ארצית בירושלים בה דנתי בפיסקה הקודמת. בתחרות הזו היה Field מעורב.
באחת הידיים הייתי כרוז בחוזה של 3NT. ההובלה הייתה ב-Q. ביד שלי AKTx. בדומם קלף יחיד בסדרה. נתתי ל-Q לזכות. היריב, שחשב שתפס אותי בסדרה בה אני לא מוגן, המשיך ב- קטן מתחת ל-J. זכיתי ב-T. זכיתי ב-12 לקיחות  כשרוב השחקנים זכו ב-11 לקיחות.
ייתכן בכלל צריך היה להוביל בסדרת מייג'ור. נגד שחקנים טובים יותר כנראה שגם אני הייתי זוכה רק ב-11 לקיחות. 

האם 24 ידיים הוא החסם העליון?
אני מניח ומקווה שלא. אני בטוח שב-Field מעורב מספר הידיים המקסימלי הוא גבוה בהרבה מ-24 ידיים. אני מקווה שגם בתחרויות חזקות יותר, למשל אליפות ישראל, הוא גבוה מספיק על מנת לעבור את מספר הידיים בתחרות.


מה נדרש על מנת שאעמוד במטרה הכמעט לא ניתנת להשגה?
שותף או שותפה מתאימים ברמה שלי שמתואמים איתי היטב. היום הכי טוב של שנינו. קצת מזל אף פעם לא מזיק. כמובן גם התרחשות אירועים שההסתברות להתרחשותם נמוכה.
היות שברוב התחרויות הרלוונטיות ה-Field נוטה יותר לכיוון החזק מאשר למעורב זה יותר קשה.
אליפות הארץ הפתוחה היא תחרות חזקה יותר מאשר אליפות הארץ לזוגות מעורבים. 

סימנתי את האליפות לזוגות מעורבים כתחרות שבה זה פחות בלתי אפשרי. אני ממשיך לחפש שותפה מתאימה שתוכל להתקדם ביחד איתי. לא איכפת לי אם היא תהיה בת 15 או בת 60. חשוב לי שתהיה מוכשרת, תהיה מוכנה להתקדם ולשחק באליפויות הארץ ובתחרויות ארציות ותהיה מוכנה לדבר איתי על ידיים אחרי התחרות.
הערת שוליים
כשאני יוצא לחופשה גם הבלוג שלי יוצא לחופשה. אחזור בסוף חודש יולי.

  

תגובה 1:

  1. מאד לא מסכים איתך בנושא הפילד אתה מוזמן גם להתבונן בתוצאות אליפות הארץ איפה יש יותר הפתעות במוקדמות או בגמר א?

    אני אסביר בפילד חלש השאלה היא פחות כמה טוב שיחקתי ויותר כמה מכרו לי אם שיחקתי בינוני ומכרו לי מלא זה יותר טוב ממשחק מצוין והיריבים שיחקו בינוני

    מסיבה זאת תחרויות כמו אליפות הארץ או ליגה לאומית שיש להם פילטר יותר טובות מתחרות כמו אימפים בפסטיבל שכל מה שצריך זה שזוג מטומטמים יפול ב3 נט עם 9 מלמעלה בבורד אחר תקח 1700 ובעוד בורד הם ישחקו סלאם בקיו ביד... כל הדברים האלה זה הרבה יותר אימפים מלהגיע לחוזה שהוא קצת יותר טוב מגבולי או שיקול דעת נכון במאבק על פארט סקור או מציאת הגנה מנצחת... כשהפילד חזק יש מעט הזדמנות למזל ולכן צריך לשחק טוב כשהפילד חלש מזל (שהמטומטמים יעשו את השטויות שלהם דוקא נגדך) הרבה יותר חשוב מאיך אתה משחק

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...