יום שישי, 2 במרץ 2018

מהביוליטין של מונאקו: כיצד תכריזו?





בפוסט קודם הבאתי יד מתוך תחרות הקבוצות החזקה של משחקי החורף האירופיים במונאקו.

בפוסט זה אביא חידת הכרזה שפורסמה בביוליטין היומי החמישי של התחרות.
בביוליטין השישי ענו על החידה הזו כמה שחקנים מומחים ברמה גבוהה מאד. 
לא הייתה אחידות דעים ביניהם. לפני שאתם קוראים את הניתוח שלי, תנסו לחשוב לבד כיצד אתם הייתם מכריזים?

להלן מהלך ההכרזה והיד שאתם מחזיקים:
 









      

ניתוח ההכרזה עד ההכרזה השנייה שלכם

קונבנציית Leaping Michaels מראה יד חזקה של 5-5 לפחות בסדרה המוכרזת ובסדרת המייג'ור שלא הוכרזה על ידי היריב. הפותח ב-Weak two הראה 6-10 נקודות ושישייה בסדרת ה-. לכם יש 19 נקודות. במקרה הטוב ביותר לשותף שלכם 15 נקודות. זה דורש שלשותפו של הפותח לא יהיו נקודות ולפותח 6 נקודות.
בכל תסריט אחר לשותף שלכם פחות מ-15 נקודות. זה מעורר את החשד שלשותף שלכם אין 5-5 ב- וב-. יש לו כנראה יד חלוקתית של 6-5 או אפילו 6-6 או 7-5.
יש הסכמה בין המומחים על הכרזת 4 טבעית שלכם ועל הכרזת 4 של השותף. 
הכרזת 4 היא הכרזה מחיבת. לא סביר שהשותף שלכם מדמיין שיש לכם יד עם 19 נקודות. הוא בוודאי מניח שיש לכם פחות נקודות.
האם הוא עלול לעצור בגובה נמוך מדי גם בגלל שתיאר יד יותר חזקה מבחינת נקודות  ממה שיש לו? יתכן. ככל שהרמה של השותף גבוהה יותר, פחות סביר שהוא ייתן משקל גבוה למספר הנקודות ולכן פחות סביר שייעצר בגובה נמוך מדי.

מכאן ואילך חלוקים המומחים בדעתם לגבי ההכרזה. יתכן שמשמעות הכרזה של מומחה מושפעת מהסיכומים שלו עם שותפו. 

מה תכריזו?

5
זוהי ההכרזה בה בחר זיא מחמוד. ההסבר שלו: "אני לא ממש אוהב את היד שלי". 
אני דווקא אוהב את היד. ההכרזה לא ממש נראית לי הכרזה המתארת את הכוח של היד. השותף עלול להכריז Pass. עלולים להחמיץ סלאם ואולי אפילו סלאם גדול, אם לשותף יש void ב-.


5  
זוהי ההכרזה שמציע שחקן נבחרת איטליה Norberto Bocchi
ההסבר שלו להכרזה: "התאמה ב- ואין Control ב -".
הוא כנראה אוהב את היד יותר מזיא. זה לא יגמר בפחות מסלאם קטן ב-.
האם מחמיצים סלאם ב- אחרי הכרזה כזו? לא, אם משמעות הכרזת היא שישייה ב-

5
שני מומחים תמכו בהכרזה הזו.
Lorenzo Lauria, שנים רבות שחקנה של נבחרת איטליה והיום מתאזרח במונאקו ו-Dano De Falco. גם דה-פלקו שיחק בנבחרת איטליה. הוא הספיק לזכות באליפויות עולם כשחקנה של הקבוצה הכחולה, נבחרת איטליה האגדית של שנות ה-50 עד ה-70 של המאה הקודמת.
שניהם נתנו הסבר זהה להכרזה זו: "אין לי Control ב-". 
החיסרון של הכרזה זו היא הסתרת ההתאמה ב-
יכול להיות שמחמיצים חוזה של 7. במקום זה משחקים בחוזה של 6.
יכול להיות שמחמיצים חוזה של 6. במקום זה משחקים בחוזה של 5.
שימו לב לכך ששיטת ההכרזה היא IMP. ההבדל בין סלאם קטן בסדרת מייג'ור לסלאם קטן בסדרת מיינור אינו גדול.
גם ההבדל בין סלאם גדול בסדרות שונות אינו גדול.

5NT  
זוהי ההכרזה שמציע שחקנה של נבחרת שוודיה Frederic Wrang. ההסבר שלו: "Pick a Slam". 
גם הוא, כמו יתר המומחים, אופטימי יותר מזיא מחמוד. 
הכרזת Pick a Slam קלאסית מאפשרת גם הכרזת 6NT. 
האם היא מתאימה גם כאן? 
לדעתי לא. אמנם לשותף יכול להיות K, כקלף יחיד בסדרה ולכאורה יש עוצרים בכל הסדרות.

הבעיות הן:

1. ההסתברות לכך נמוכה לאחר הכרזת Leaping Michaels של השותף כשלכם יש 19 נקודות.

2. אם ליריב רק AJ, אז כנראה יש לו נקודות גם לפחות באחת מהסדרות של השותף.

3. האם בשיטת חישוב של IMP שווה בכלל לקחת סיכון כזה?

איך נכון להכריז?
אין לי תשובה לשאלה הזו. כשלחמישה מומחים מצמרת הברידג' העולמי יש ארבע דעות שונות, מי אני שאחליט מי צודק?

אני לא בטוח מה אני הייתי מכריז במקומם. קרוב לוודאי שהייתי חושב שיש סלאם, כפי שחשבו ארבעה מתוך חמשת המומחים.

היד הזו ממחישה לנו את מידת חוסר הוודאות הגדולה בחלק מהמקרים בהם מקבלים החלטות בהכרזות בברידג'.
זה נכון לא רק לברידג', אלא גם לקבלת החלטות בתנאי אי-וודאות בתחומים אחרים.









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...