יום שישי, 11 במאי 2018

פוסט אורח: משחק בטוח


בבלוג זה אני נותן לפעמים את הבמה למישהו אחר הכותב פוסט אורח. התנאים היחידים הם שהתוכן רלוונטי והכותב ראוי.
איני מתערב בשיקולי העריכה של כותב פוסט אורח והאחריות לתכנים היא עליו.

פוסט אורח זה נכתב על ידי בני ניר רוזנטל. התחלנו לשחק ברידג'  כאשר ניר היה בן 12 ואני הייתי בן 54. מאז ניר התקדם הרבה יותר ממני וביחד עם שותפו בן בסקין שיחק בנבחרת הצעירה של ישראל עד גיל 26 וזכה להישגים מכובדים בתחרויות אחרות.


משחק בטוח

אחד הנושאים ה"קלאסיים" בכתיבה על ידיים בברידג' הוא "משחק בטוח". במשחק כזה, הכרוז משחק על מנת לבצע את החוזה במרב הסיכויים, לעיתים תוך ויתור על לקיחות עודפות פוטנציאליות. משחק כזה נעשה כמעט תמיד בתחרויות IMP (אך ישנם מצבים בהם נעשה גם בתחרויות Match Points, כפי שניתן לראות בפוסט המצוין של אלדד גינוסר כאן).

ברשומה זו, אכתוב על יד מאליפות ישראל לזוגות 2018 גמר א', תחרות זו נערכה לפני שבועיים ושיטת החישוב בה היא IMP. במוקדמות, שותפי בן בסקין ואני, לא הצלחנו ולכן לא היינו אמורים לעלות לחצי הגמר. אף על פי כן, עקב פרישות רבות של זוגות שיצאו לפנינו במוקדמות (אני מציין זאת רק כי שמעתי שזוגות מתחילים "מפחדים" לשחק בתחרות כזו, וחבל!), עלינו לחצי הגמר ממנו הצלחנו לעלות לגמר א'. מגמר א' לא הצלחנו להעפיל לגמר העל, שמתקיים בסוף שבוע זה.




מהלך ההכרזה

לאחר שני פאסים ממזרח ומדרום, פתחתי במערב 1. צפון הכריז אוברקול של 2 ובן במזרח, הכריז קיו-ביד 3, הכרזה זו מראה על תמיכה של 3 קלפים לפחות בספייד ויד מקסימלית (אם לא היה מוגבל בנקודות עקב הכרזת הפאס כדילר הכרזה זו היתה מראה יד מזמינה לפחות, עם התאמה בסדרת הספייד). כעת, כנראה בהתבסס על הפגיעות העדיפה, החליט דרום להכריז 4 ואני הכרזתי במערב הכרזת 4, שנעלה את המכרז.


תכנון המשחק

צפון הוביל הובלה טבעית ב-K (זוגות רבים משחקים שהובלה במלך מבקשת סימון של ספירה) וכעת עלי לתכנן את המשחק, במבט ראשון נראים ביד 3 מפסידים אפשריים: הארט אחד, A ו-Q
מפסיד אפשרי נוסף הוא חיתוך בדאימונד אם הדאימונדים מחולקים 3-1 (החלוקה בעלת הסיכויים הגדולים ביותר, אתעלם בתכנון המשחק מחלוקה של 4-0 שסיכוייה לשם השוואה קטנים פי 5 מחלוקה של 3-1 בדאימונד ופי 3 מחלוקה 4-1 בספייד). עתה, אסקור את אפשרויות המשחק השונות. 

כפי ששמתם לב, את תכנון המשחק כדאי לבצע לפני המשחק של הקלף הראשון מהדומם (על אף שביד זו, אכן לא משנה אם מתכננים בלקיחה 2 - בהרבה ידיים אם מתכננים אחרי הלקיחה הראשונה, זה מאוחר מדי!).


אפשרות א' - עקיפת ה-Q 

את ה-Q ניתן לעקוף, אך כיוון שהכניסה היחידה לשולחן היא בדאימונד משחק זה הוא מסוכן: ולאחר עקיפה כושלת בספייד ייתכן ויקבלו המגנים חיתוך בדאימונד (או בחיתוך מיידי או במעבר באס קלאב ואז חיתוך). טרם ראינו מה ישחק צפון בקלף השני, אך אם ישחק דאימונד משחק זה ירמוז שהדאימונדים אכן לא מתחלקים טוב. 


אפשרות ב' - משחק של AK

משחק אפשרי אחר, חוץ מעקיפה בספייד, הוא משחק מיידי של AK. במשחק זה החוזה יתבצע בכל חלוקה של 3-2 בספייד (אם ה-Q נופלת בקלף השני, כפי שקורה ביד הזו, החוזה מבוצע בלקיחה עודפת). אולם, משחק זה יכשל בחלוקה 4-1 של הספיידים (למעט Q♠ סינגלטון) אם בקלף השני ימשיך צפון בהארט: לאחר שאחד המגנים לא משרת ספייד שני, ככרוז לא אוכל להימנע מלהפסיד שני ספיידים (את הספייד השני אפסיד כחיתוך בדאימונד, ולא אוכל למשוך את השליט כיוון שלאחר זכייה ב-Q יוכלו המגנים להמשיך בהארט). 


לאחר שהבנתי שמשחק זה נכשל בחלוקה 4-1, עלי לראות האם משחק אחר יוכל להגן עלי מפני חלוקה כזו תוך כדי כך שלא אסכן את החוזה בחלוקה של 3-2. 


אפשרות ג' - duck בספייד הראשון

משחקים אפשריים אחרים של סדרת השליט הם לשחק מיד ספייד קטן, או להוריד A ואז לשחק ספייד קטן מהיד. במשחקים כאלו נשאר עדיין חותך בשולחן, ולכן לא קיימת הסכנה שיקצרו אותי בהמשך נוסף של הארט. אבל לשחק כך מסכן אותי אם הדאימונדים לא מחולקים והספיידים כן, במיוחד אם שיחקו דאימונד בלקיחה השנייה: ייתכן שכשאפסיד את הספייד השני יחזרו בדאימונד לחיתוך. לכן, במידה וימשיכו דאימונד בלקיחה השנייה, אין לי ברירה אלא לקוות שהספייד מחולק היטב לשחק AK

לעומת זאת, אם יחזרו הארט, כפי שאכן קרה בפועל, ניתן להמשיך באחת מהאפשרויות האלו. נתחיל בניתוח של לשחק מייד בספייד קטן ל-J: כעת, לאחר שההגנה תחזור בספייד או בדאימונד (בחזרה בהארט ניתן לחתוך בשולחן ולזרוק קלאב מהיד, ואז יש 10 לקיחות מלמעלה. בחזרה בקלאב יש לכרוז 10 לקיחות: 4 ספיידים, 5 דאימונדים וקלאב), ניתן לבדוק את חלוקת הספיידים ובמקרה שהספיידים מחולקים ניתן להוציא בבטחה את הספיידים הנותרים ולספור 10 לקיחות (אין סכנה לאיבוד שליטה). כאשר הספיידים לא מחולקים, עדיין לא ניתן לספור 10 לקיחות: אם אבחר להוציא את הספיידים, אאלץ להפסיד הארט (המגן שמחזיק A ישמור הארט, שלא אוכל לחתוך). לכן, כעת אצטרך להמשיך ב-J ולקוות שלא יעלו באס וימשיכו בדאימונד לחיתוך (זה יקרה או כיוון שהדאימונדים מחולקים, או עקב טעות בהגנה. ניתן לחשוב, במשחק של J לשולחן עם KTxx, שייתכן ולכרוז חסרה ה-Q). 

לאחר מכן, או שהחוזה נפל (אם עלו באס והמשיכו דאימונד לחיתוך) או שניתן לספור 10 לקיחות (אם לוקחים אס קלאב וחוזרים בהארט ניתן לחתוך בשולחן ולעבור בקלאב ליד).


אפשרות ד' - duck בספייד השני

כעת לאפשרות משחק השליט היחידה שלא התייחסתי אליה: משחק של A ואז ספייד קטן, אפשרות זו "מרוויחה" לעומת המשחק הקודם אם ה-Q היא סינגלטון (במיוחד אם הדאימונדים 3-1 ואז משחק לפי האפשרות הקודמת נופל). אולם, אם הספיידים 4-1 כשהרביעייה עם ה-Q, במשחק כזה תוכל ההגנה להפיל את החוזה בהגנה מדויקת. על ההגנה, לאחר לקיחת ה-Q, להמשיך בספייד נוסף. במקרה כזה, כשההגנה תיקח את ה-A היא תוכל לחזור בהארט נוסף שיקצר את הספיידים ביד של הכרוז ויגרום לאיבוד שליטה. 


אפשרות ה' - להתחיל עם J

אפשרות אחרונה שאני חושב שראוי לציין היא להתחיל במשחק של J בלקיחה מספר 3: אם יעכבו, ניתן כעת לשחק כפי שמוצע באפשרות הקודמת בבטחה (כעת, ההגנה לא תוכל להפיל את הכרוז גם אם הדאימונדים מתחלקים 3-1: לאחר הפסד של ספייד ניתן לספור לקיחות של 4 ספיידים, 5 דאימונדים וקלאב). אך אם יקחו את האס ספייד וימשיכו בדאימונד, כעת לא אוכל להרשות לעצמי להגן על חלוקה של 4-1 בספיידים, עקב סכנת החיתוך בדאימונד.

לסיכום


על מנת לשמור על כמות שליטים בשולחן שלא תאפשר להגנה לקצר את היד הארוכה במידה והשליטים לא מחולקים היטב, בחרתי לשחק ספייד קטן ל-J בלקיחה מספר 3 ולוותר על האפשרות לא להפסיד אף ספייד. בחלוקה כפי שהייתה בלוח, כפי שקורה לעיתים קרובות, המאמץ היה לשווא: גם הספיידים וגם הדאימונדים התחלקו היטב ועבור המשחק שלי תוגמלתי בהפסד של אימפ על היד.


תגובה 1:

  1. ניר שיחקת היטב את היד בדיוק כמוני
    גם אני שיקתי ספייד קטן בטריק 3 שהבטיח את החוזה
    הצטערתי אחר כך שהספייד לא היה מחולק 4-1 :)


    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...