יום שישי, 15 במרץ 2019

Trust Your Partner



את העיקרון של לתת אמון בשותף אני מלמד בשיעור השני בקורס מתחילים. בשיעור הראשון הם משחקים כשכל אחד מהשחקנים ליד השולחן מנסה להשיג מקסימום לקיחות. אין עדיין שותפות.


הביטוי המעשי של העיקרון

הביטוי המעשי של העיקרון הוא תלוי רמה. שחקן מתחיל ייתן אמון בשותף במצבים פשוטים. למשל: כשהשותף פתח 1NT יניח שיש לו יד מאוזנת עם 15-17 נקודות. 

ככל שהרמה עולה יהיו מצבים מורכבים יותר בהם צריך לתת אמון בשותף. יהיו גם מצבים חריגים בהם על אף שנותנים אמון בשותף חייבים לפעול אחרת ממה שהשותף מצפה שתפעלו.

לא תמיד קל לפעול לפי העיקרון הזה. לפעמים גם שחקנים טובים אינם נותנים אמון בשותף. למרות שאני מודע לעיקרון ומלמד אותו, זה קורה גם לי.

בפוסט זה אביא שתי ידיים ששיחקתי לאחרונה. באחת מהם לא נתנו בי אמון ובשנייה אני הייתי זה שטעה ולא נתן אמון בשותף.


יד 1: למי להאמין? 

בחבילת קלפי ברידג' יש 40 נקודות. מה קורה כשאתם מגלים על פי מהלך ההכרזה שיש בה לפחות 47 נקודות?

זה קרה לשותפה שלי במוקדמות אליפות הארץ לזוגות מעורבים ביד 3 במושב השני.


השותפה שלי קראה Pass בדרום. מערב בחרה להכריז 1 עם 11 נקודות במצב פגיע. לטעמי זו יד עם 11 נקודות לא איכותיות, שאינה עונה על חוק ה-20 וצריך להכריז בה Pass.
אני הכפלתי ומזרח הכריז 2. לשאלה של השותפה שלי ענתה מערב, שזו הכרזה טבעית המבטיחה מספר נקודות קרוב לפתיחה. 
גם ההכרזה של מזרח תמוהה. יש לו רק 4 נקודות עם שישייה לא איכותית ב-.

השותפה שלי קראה Pass. מערב הראתה שישייה שאין לה באמצעות הכרזת 2. הכרזתי 3. 
על פי מהלך ההכרזה אין לי עוצר ב-. אני לא יכול להכריז 3NT. מזרח קרא Pass ועכשיו תור השותפה שלי להכריז. 


ספירת נקודות על פי ההכרזה 

הפותח: לפחות 12 נקודות. כנראה 12-14 נקודות.
המשיב: 10-11 נקודות
צפון (השותף שלה): אחרי שהראתי Big Double ב- יש לי כנראה 18-19 נקודות.

חשבון פשוט: 12+10+18 סך הכל 40 נקודות.
בחרתי בכוונה ערכי מינימום. 
הכל בסדר לו היו לה 0 נקודות או אפילו נקודה או שתיים. במקרה כזה עליה לקרוא Pass. 
אבל יש לה 7 נקודות. 
מישהו כאן רימה בנקודות או טעה שלא במתכוון. 
השותפה בחרה לקרוא Pass.  

מה צריך להכריז?

Trust your Partner מחייב להאמין לשותף ולא ליריבים. 
יש לה עוצר ב- ועוצר ב-. יש לה גם שלושה קלפים ב- מול שישייה או שביעייה סגורה או כמעט סגורה שלי.
אולי יש לי 10 נקודות ב-. אם יש לי 18-19 נקודות מוכרחות להיות לי נקודות בסדרות אחרות. 
אם אין לי עוצר בסדרות שהוכרזו על ידי הריבים, יש לי כנראה A ו-K
אם יש לי עוצר באחת הסדרות, עדיין צריך להיות לי כוח ב-A  או K.

ההכרזה הנכונה היא 3NT. השותפה בחרה להאמין למזרח ולא לשותף שלה.
קשה לא לבצע חוזה של 3NT. רוב השחקנים היו בחוזה הזה. קיבלנו תוצאה גרועה במיוחד.

הערה קטנה ביחס להכרזה הראשונה של מזרח

רוב השחקנים מכריזים Redouble עם 10 נקודות או יותר (יש כאלה שעושים את זה גם עם 9 נקודות). 
חשוב היה לשאול את מערב: מתי אתם מכריזים Redouble? לו התשובה הייתה מתאימה למה שעושים רוב השחקנים, השאלה הבאה היא: אז אם כך, מה המשמעות של הכרזת 2? לדעתי זו יד עם חמישייה או שישייה יפה עם 8-9 נקודות. 

יד 2: כשאני לא מאמין לשותף

כשאני מגלה מצב בו יש סכנה שהיריבים יקבלו הרבה נקודות, נדלקות לי נורות אזהרה ואני מנסה להימנע מכך. ביד הזו ברחתי מ-Double מעניש של השותף מתוך חשש סביר שהחוזה יבוצע.

המצב היה מצב בו אחד מהיריבים פתח. השותף שלי קרא Double. זהו קרוב לוודאי Takeout Double. היריב שאחריו Redouble. 

המצב שבו היריב קורא Redouble הוא מצב בו נדלקות נורות האזהרה שלי ולא בכדי. לפרטים קראו את הפוסט: צרות: Redouble אחרי Takeout Double.

תמצית המצב: ליריבים יש יותר נקודות מאשר לכם וכל Double הוא מעניש. 
מדובר ביד מחצי גמר אליפות ירושלים. צפון-דרום פגיעים. אני יושב בצפון.


לאחר Pass שלי הכריז מזרח 1. למזרח 11 נקודות ויד מתאימה לפתיחה על פי חוק ה-20. השותף שלי הכפיל. אני צריך להניח שיש לו 12-14 נקודות ויד במבנה המתאים להכרזת Takeout Double. מערב עם 12 נקודות קרא Redouble. 

אני מחזיק את אחת הידיים הכי גרועות במצב כזה 4-3-3-3 ללא נקודות. בלית ברירה הכרזתי 1. קיוויתי שהיריבים לא יקראו Double ושהשותף ייתן להם לשחק בחוזה כלשהו. 

מזרח הכריז 2. השותף הכריז לתדהמתי 3. מהזווית שלי להכרזה הזו, במצב פגיע, יכולים להיות שני הסברים או שהוא לא קורא נכון את המצב וחושב שההתערבות שלי מראה 7-8 נקודות או שיש לו אורך וכוח ב-
אם הוא מניח שיש לי 7-8 נקודות, שוב מישהו סופר 47-48 נקודות, כמו ביד הראשונה. במקרה כזה אנחנו נהיה אלו שנשלם את המחיר.

מערב הכריז 3NT. לאחר שתי הכרזות נדהמתי שוב השותף שלי הכפיל. 

הטעות שלי

הנחתי שהשותף שלי קרא לא נכון את המצב והכפיל על גם על בסיס של 7-8 נקודות בידי. היריבים כנראה יבצעו את החוזה עם לקיחות עודפות.
הנחתי גם שיש לו אורך ב- ולכן החלטתי לברוח ל-4. נפלתי 3 פעמים בחוזה מוכפל כשאפשר להפיל חוזה מוכפל של 3NT. 

ניתוח

אין שום ספק שאני צריך לסמוך על השותף ולהכריז Pass. אם אכן יש לו כוח ואורך של יותר מארבעה קלפים ב- נוכל לזכות ב-3-4 לקיחות רק בסדרה זו.

הייתי צריך לחשוב על כך שהוא מחזיק יד של Big Double ולא של Takeout Double ויהיו לו מספיק כניסות ליד על מנת לפתח את סדרת ה-

גם לשותף הייתה תרומה לטעות שלי. עם היד שלו, עם 17 נקודות,  הוא לא צריך להכריז 3.
במצב הזה הכרזת 2 מספיקה. היא מראה יד של 17 נקודות או יותר עם התאמה ב-.
גם הכרזת Pass שלו היא חלופה הגיונית. 












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...