יום חמישי, 6 ביוני 2019

ברידג' שלא היכרתם: מתי בפעם האחרונה השתמשתם בקונבנציית Splinter כשיש לכם 6 קלפים בסדרה הקצרה?


Splinter היא קונבנציה בברידג' באמצעותה מראים התאמה של תשעה קלפים בסדרה וקוצר בסדרה המוכרזת בקפיצה לגובה 4 ולפעמים גם לגובה 3. 

ביד 22 במושב השני בתחרות הזוגות המעורבים בפסטיבל הברידג' בתל אביב מצאנו התאמה של 10 קלפים ב-. על הכרזת 1 של השותפה בדרום הכרזתי 3

הכרזה זו היא הכרזה המתארת רצון לבחון סלאם ב- ומבטיחה את הדברים הבאים:

1. לפחות ארבעה קלפים בסדרת ה-.
לרוב יש למכריז בדיוק ארבעה קלפים. ביד שלי יש 5 קלפים

2. קלף אחד או חוסר בסדרה המוכרזת.
במקרה זה קלפי .
ביד שלי היו שישה קלפים כאלה: AQJ752♠ ממש ההפך ממה שמחייב השימוש בקונבנציה!!!
קלפי סדרת השליט שלי היו KQT85.
להשלמת התמונה של היד עם 6-5 שלי היו לי קלפים יחידים בכל אחת מסדרות המיינור: 6 ו-K.

לפני שאסביר מדוע עשיתי זאת, אשאל כמה שאלות. 


מי יהיה הכרוז ומי "הקפטן" של המכרז?

אין ספק שהשותפה שלי היא הכרוז בחוזה בסדרת ה-
אני הוא "הקפטן", כלומר זה שקובע את גבוה החוזה. הסיבה לכך היא שלי יש יד יוצאת דופן שלשותפה יהיה קשה לדמיין אותה. לשותפה יכולה להיות יד רגילה.


מה הן השאלות ששאלתי את עצמי לפני ההכרזה?


שתי השאלות המרכזיות  ששאלתי את עצמי:

1. האם יש ייתכנות סבירה לסלאם ב-?
סלאם כזה מחייב שלשותף יש לפחות שני קלפי A. 

2. האם הסלאם הזה הוא סלאם קטן או סלאם גדול?
סלאם גדול יהיה כנראה קל לביצוע אם השותף מחזיק בשלושה קלפי A.

היות ששיטת החישוב של התוצאות היא Match Points יש שאלה נוספת:

האם יש הכרזה שלי שעשויה להביא לנו לקיחה עודפת בחוזים של 5 או 6 שאחרים לא יזכו בה? 

אין ספק שאני אהיה כנראה השחקן היחיד שהכריז 3 במצב זה. אם ההכרזה הזו עשויה להביא להובלה ידידותית לכרוז, יש לה יתרון על פני הכרזה אחרת.

יש דבר אחד משותף בין קונבנציית Splinter לבין Controls: גם כשמשתמשים בקונבנציית Splinter מראים Control.
void הוא Control ראשון. Singleton הוא Control שני. 

מה הם ארבעת הקלפים היחידים שמעניין אתי האם הם ביד השותפה?

שלושה קלפי A וה-K
כמובן שקלפי ה-A חשובים יותר.  

מדוע הכרזתי באופן מנוגד לקונבנציה?

כמה "רימיתי" את השותפה והיריבים?

פרט לאורך בסדרה הקצרה עמדתי בכבוד בכל יתר התנאים לקונבנציית Splinter:

1. הראתי Control בסדרה המוכרזת.
ביד שלי שלי יש Control ראשון. זהו ה-A.

2. הבטחתי לפחות ארבעה קלפים בסדרת השותף.
חמישייה הכוללת גם K ו-Q בהחלט עומדת בתנאי זה.


היתרון העיקרי של ההכרזה שלי

כפי שציננו בסעיף הקודם ארבעת הקלפים היחידים החשובים להחלטה שלי על גובה החוזה כוללים את שני קלפי ה-A בסדרת המיינור. 
ההכרזה שלי היא:

1. ההכרזה היחידה שאי אפשר לקרוא אחריה Pass ומאפשרת להראות Control בסדרת מיינור מתחת לגובה של 4NT.

2. היא הכרזה המבקשת להראות Control בסדרת מיינור.

3. אם יראו לי Control בסדרת מיינור כשאשאל כקפטן של המכרז 4NT אז בהסתברות גבוהה מאוד יש לשותפה שלי A באותה סדרה. כשלי יש קלף אחד בסדרה סביר מאוד שלשותפה יהיה אורך בסדרה.

היתרון השני של ההכרזה שלי

במה תובילו אחורי ההכרזה שלי? 
קרוב לוודאי שלא תובילו בסדרת מיינור.
אם תעשו זאת, אתם תובילו לסדרה עם אורך וכוח של היריב. יכול להיות שהוא יזכה בלקיחה. ימשוך שליטים ויזרוק את הקלף היחיד ב- על קלף גבוה בסדרת מיינור.
היריב שלכם ייבצע לקיחה אחת מכל האחרים.

ההובלה הטבעית היא בשליט או ב-. אלו הן בדיוק ההובלות הידידותיות עבור השותפה שלי. השותפה שלי עשויה לזכות בלקיחה עודפת, אם תספיק לזרוק מפסיד בסדרת מיינור על קלף ב-. בחוזה בגובה 5 עשויים להיות מצבים שתזכה אפילו בשתי לקיחות עודפות.

בהתחשב בזה שאני "קפטן המכרז" והשותפה היא הכרוז אין רע בהטעיית את השותפה ואת היריבים. זוהי בדיוק ההזדמנות ללקיחה עודפת שאף אחד אחר לא יבצע. סיכוי לתוצאה של 100%. 

כמובן שיש גם חיסרון בהכרזה כזו כשה-K יושב אחריי ולשותפה שלושה קלפים לפחות בסדרה.

היתרון השלישי

מה החלופות האחרת לבדוק סלאם? להכריז 4NT או להראות Control שני בסדרת מיינור. בלא מעט מקרים, מול יד חלשה של השותפה אתם תהיו בחוזה של 5

אם לשותפה שלי אין Controls בסדרת מיינור. היא תכריז 4. אני כמובן אקרא Pass. נרוויח בכל יד בה נופלים ב-5 ומבצעים 4


המשך ההכרזה ההובלה

השותפה הראתה Control ב-. שאלתי על קלפי מפתח וגיליתי שחסר רק קלף מפתח אחד. קיבלתי הובלה ב-
השותפה ביקשה קלף קטן מהדומם וזכתה ב-K
נראה שההכרזה היצירתית שלי השתלמה. היא תבצע 13 לקיחות שאחרים אולי לא יבצעו.
השותפה זכתה רק ב-12 לקיחות. קיבלנו תוצאה טובה כי לא כולם יודעים להגיע לסלאם ביד כזו. 
מדוע לא זכתה השותפה ב-13 לקיחות?
תנסו לענות על השאלה לפני שתסתכלו על היד המלאה בהמשך הפוסט.

היד המלאה








2 תגובות:

  1. לדעתי אתה שוגה באופן עקרוני באופן התייחסותך לספלינטר ביד.
    מכריז הספלינטר באופן ישיר (להבדיל מספלינטר המבוצע עי המשיב אחרי שלראשונה השיב בגקובי 2נט) אמור לתאר את מבנה של היד שלו (SHAPE) וטווח נקודות מצומצם (כ 3 נקודות) .
    משעשה זאת הפותח של היד יכול להעריך את הפוטנציאל המשותף של שתי הידים על בסיס הכוח של המשיב ומיקום הקוצר והיד של עצמו. הפותח הופך בזאת לקפטן וינהל את המשך המכרז.
    חזרה לצבע יראה חוסר ענין בסלם. קיו ביד מצידו יעשה לצורך המשך התייעצות בסלם או גובה הסלם. 4נט KCB אפשרי כמובן גם כן.
    ספלינטר ביד בהחלט אינו הנחיה לבצוע קיו ביד.
    עם יד כמו שלך אני מתחיל בגקובי 2נט והופך לקפטין של היד

    השבמחק
    תשובות
    1. דורון הרפז, תודה על תגובתך.
      אנחנו חלוקים לגבי היד הזו. כללית, עם ידיים עם מספר נקודות דומה למה שהיה לי 2NT היא ההכרזה המתאימה. עם היד הזו עם שני קלפים יחידים בשתי סדרות אני חושב שצריך להכריז אחרת. ההכרזה של 3 ספייד מזמינה להראות CONTROLS אם יש כאלה, בסדרות המיינור.

      מחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...