יום שבת, 28 במרץ 2020

דברים שלא ידעתם על מוסכמת Cappelletti

על ממציאי הקונבנציה 

 
השחקן האמריקאי Mike Cappelletti לא היה היחיד שפיתח את הקונבנציה. גם שחקן אמריקאי נוסף, Fred Hamilton ושחקן בריטי בשם Julian Pottage (באחד המאמרים מופיע שמו בטעות כ- John F. Pottage), פיתחו את התפיסה של הקונבנציה.
בבריטניה קוראים לקונבנציה Pottage. בארצות הברית קוראים לה לפעמים Cappelletti, לפעמים Hamilton ולפעמים משתמשים בשמות שני השחקנים.


Mike Cappelletti


Cappelletti נולד בשנת 1938 ונפטר בשנת 2013. למרות שהיה משפטן במשרד המשפטים האמריקאי, הוא ידוע בעיקר כשחקן ברידג' וכשחקן פוקר. הוא כתב מספר ספרים על פוקר. הוא גם כתב טור משלו בעיתון פוקר ידוע. 
הישגו הבולט ביותר בברידג' הייתה זכייה במדליית ארד באליפות העולם לקבוצות מעורבות בשנת 1974. 
לפרטים נוספים קראו את הערך בויקיפדיה באנגלית

Fred Hamilton


המילטון נולד בשנת 1936. אביו היה מרצה באוניברסיטת מישיגן. כשחקן נבחרת ארצות הברית זכה בשנת 1976 ב-Bermuda Bowl כשנבחרת ארצות הברית מנצחת את הקבוצה הכחולה האגדית של איטליה. הוא זכה בתחרויות היוקרתיות של אליפויות צפון אמריקה, כגון: Reisinger, Vanderbilt ו-Spingold ובתחרות היוקרתית של Cavendish.  המילטון היה שחקן ברידג' מקצועני ומורה לברידג'. לפרטים נוספים לחצו כאן

Julian Pottage 


Pottage נולד בשנת 1962. הוא למד מתמטיקה באוניברסיטת קיימברידג'. הוא שחקן ברידג', כותב על ברידג' ומורה לברידג'. הוא אוסף בעיות ברידג'
לפרטים נוספים קראו את הערך בויקיפדיה באנגלית.


כשהמתערב מתערב אחרי שקרא Pass 


ברוב ההתייחסויות למוסכמה זו, שאני מכיר, סדר ההכרזה הוא שחקן פותח 1NT היריב שאחריו מתערב בהכרזה. יש גם התייחסות, זהה מבחינת ההכרזה של המתערב, במצב בו לאחר פתיחת 1NT ושתי  קריאות Pass מתערב השחקן במושב הרביעי. 

בפוסט זה אתייחס למצב בו שחקן פתח בקריאת Pass. היריב שאחריו הכריז 1NT. לאחר שתי קריאות Pass השחקן במושב הראשון מחליט להתערב במכרז. 

האם המצב וההכרזה זהים למצב בו זו ההכרזה הראשונה של אותו שחקן?


התשובה כמובן שלילית. להלן מספר הבדלים:

1. שחקן שמתערב בהכרזה הראשונה מבטיח יד דו-סדרתית או יד עם אורך בסדרה אחת עם עד 14 נקודות.
לשחקן שמתערב בהכרזת ה-Rebid לא יכולות להיות 12 נקודות או יותר. לו היו לו 12 נקודות או יותר היה פותח ולא קורא Pass. שימו לב שגם עם 10 נקודות ועם יד דו סדרתית של 5-5 הוא היה פותח לפי חוק ה-20.

2. עם שישייה מספיק יפה בסדרת מייג'ור פותחים בהכרזת הפרעה בגובה 2. זו יכולה להיות הכרזת Weak two. זו יכולה להיות גם הכרזת 2 Multi.

3. שחקנים שמשחקים 2 Multi מנצלים את ההכרזות של 2 ושל 2 על מנת להראות יד של 5-5 בסדרת המייג'ור המוכרזת ובסדרת מיינור לא ידועה. 

המסקנה היא שידו של המתערב בהכרזת Rebid תהיה בהרבה מקרים חלשה יותר מידו של מתערב שזו הכרזתו הראשונה

ממסקנה זו נובע שגם אופן ההכרזה יהיה שונה.

הכרזת כפל


ברור שלשחקן שקרא Pass בהכרזתו הראשונה אין יד מאוזנת עם 15-18 נקודות ולכן ניתן להשתמש בהכרזת הכפל לצורך אחר. 
במצב זה הכרזת כפל מבטיחה שישייה ב- או יד דו סדרתית בסדרות האדומות. 
שותפו מכריז אוטומטית 2. המתערב יקרא Pass במקרה שיש לו אורך בסדרת ה-. במקרה שיש למתערב שתי חמישיות בסדרות האדומות הוא מכריז 2. זוהי הכרזת Pass or Correct. אם שותפו מעדיף לשחק 2 הוא יתקן. 

יתרון בולט של שימוש בהכרזת כפל הוא היכולת לעצור בגובה 2 עם שישה קלפים ב- במקום בגובה 3 על פי התנהלות הקונבנציה ללא קריאת Pass במושב הראשון.

הכרזות אחרות

 
כל ההכרזות האחרות, למעט הכרזת 2, שומרות על משמעותן המקורית. 
הכרזת 2 מבטיחה יד דו-סדרתית ב- וב-.  








2 תגובות:

  1. לא ידוע לי אם מדובר באותו אדם אבל לבריטי המפורסם (בשביל שחקן ברידג לפחות) שמקוראים לו פוטאג׳ קוראים יוליאן לא ג׳ון.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Julian_Pottage

    השבמחק
    תשובות
    1. נצר תודה, את השם השגוי ג'ון מצאתי בקישור הבא http://youth.worldbridge.org/cappelletti-convention/ אתקן.

      מחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...