יום חמישי, 23 באפריל 2020

Claim

נניח שאתם שחקנים מתחילים. הכרזתם 4 עם שמונה קלפים בסדרה. זכיתם בחמש לקיחות. היריבים זכו בשתי לקיחות. 
אתם נשארתם עם J8632 ו-A. תורכם לשחק. שיחקתם את ה-J הוא זכה בלקיחה. אף אחד לא שרת בסדרה (כלומר: שני המגנים לא שיחקו קלף ב- ובדומם ניתן לראות שאין קלפי )

גם לשחקן מתחיל ברור שהוא יזכה בכל הלקיחות. את הזמן המיותר של משחק אפשר לחסוך באמצעות Claim: תביעת כל הלקיחות. 

איך תובעים לקיחות?


שחקן אומר שהוא יזכה בכל הלקיחות. הוא מניח את הקלפים שלו גלויים על השולחן. 
היריבים יכולים לקבל את התביעה שלו או לדחות אותה. בדוגמה למעלה אין שום סיבה לדחות את התביעה של השחקן המתחיל. לאחר קבלת התביעה, רושמים את התוצאה ועוברים לשחק את היד הבאה. 
בדוגמה רושמים שהוא ביצע את החוזה של 4 עם לקיחה עודפת. 

תביעה היא לא בהכרח תביעה של כל הלקיחות


גם הפעם היה שחקן בחוזה של 4. שוב הכרוז שזכה בלקיחה נשאר עם  J8632 ו-A.
ההבדל הוא שהפעם נשאר לאחד היריבים קלף בסדרת השליט. הקלף הוא ה-Q.

שחקן ברמה גבוהה זוכר את מספר קלפי ה- שכבר יצאו. הוא יודע שרק קלף אחד בסדרת השליט טרם שוחק והוא יודע שהוא ה-Q
השחקן הזה יעשה Claim. הוא יגיד שהוא יזכה בחמש מתוך שש הלקיחות שנותרו. 
הוא יניח את קלפיו גלויים.  
הוא גם יסביר: "אני משחק את ה-J אחד מהיריבים יזכה ב-Q. מה שהוא לא ישחק אני אזכה ואחרי זה אזכה בכל הלקיחות". 

הדוגמה הזו מראה ששחקן יכול לתבוע גם חלק מהלקיחות ולא את כולן.
אפשר לתבוע מספר קטן של לקיחות ואפשר להגיד שבכל יתר הלקיחות היריבים יזכו.


ויתור על לקיחות (Concede)


נניח שנגד השחקן המתחיל בדוגמה הראשונה משחק שחקן ברמה גבוהה. הוא כבר רואה שכל שש הלקיחות האחרונות הן של השחקן המתחיל, שלא ספר כמה קלפים ב- כבר יצאו. 
מותר לו לתבוע הפסד של כל הלקיחות, כלומר: להגיד שכל הלקיחות הן של הכרוז. באופן זה יחסוך זמן משחק מיותר. 


כשתובעים צריך להסביר כיצד משחקים


מותר ליריבים גם לא לקבל את ה-Claim ולחשוב שלא כל הלקיחות של התובע. 
דוגמה: החוזה הוא בסדרת ה-. הכרוז תובע את כל הלקיחות. אחד המגנים מחזיק ב-A. אין ספק שהוא יזכה בלקיחה. 

לאחר תביעת לקיחות לא ממשיכים לשחק. מומלץ לקרוא למנהל התחרות כשיש מחלוקות. 

צריך להסביר כיצד משחקים. כששחקן לא מסביר ויש חילוקי דעות, החוק הוא לטובת מי שדוחה את התביעה. כשיש כמה אפשרויות משחק, מנהל התחרות יבחר באפשרות הגיונית שהיא הכי גרועה לתובע. 

הדוגמה הבאה, בה לא קיבלתי תביעה בתחרות ארצית, מדגימה את מה שאני אומר. 
הכרוז היה בחוזה של 4. הוא תבע את כל הלקיחות לביצוע החוזה ללא לקיחות עודפות. הוא לא הסביר כיצד הוא משחק. התנגדתי לתביעתו. 
היה לי קלף נמוך בסדרת השליט. לכרוז שזכה בלקיחה הקודמת היו מספר קלפי  כולל ה-A. הקלף היחיד שלא בסדרת השליט שהיה בידו היה ה-Q

לי לא היה אף קלף בסדרת ה-. כפי שאני זכרתי, וגם שחקנים אחרים ברמה סבירה זכרו, ה-K וה-A כבר שוחקו. ה-Q הייתה הקלף הגבוה בסדרה.
טענתי שזה סביר שהוא ישחק את ה-Q ואני אחתוך. הטענה שלי התקבלה. 

לו אותו שחקן היה מסביר את התביעה שלו אומר "אני משחק את ה-A ומוציא את ה- האחרון של היריבים ואחר כך כל הלקיחות הן שלי". אי אפשר היה לא קבל את התביעה שלו. 


מדוע בעצם עושים Claim?


כשמספר הלקיחות שיזכה אחד הצדדים ברור לגמרי חבל להמשיך לשחק. כדאי לחסוך זמן ואנרגיה לידיים אחרות. 
זה נכון במיוחד לגבי שחקנים המשתתפים בתחרויות בינלאומיות, אליפויות ארציות ומשחקי ליגה ופסטיבלים בינלאומיים. 
בדרך כלל בתחרויות כאלה משחקים מספר גדול של ידיים בפרק זמן קצר. זה מעייף.
מי שחוסך אנרגיה במשחק מיותר, שבו התוצאה ברורה, משאיר לעצמו יותר אנרגיה למצבים המורכבים והלא פשוטים איתם צריך להתמודד בידיים אחרות. 


חוק 74 - כללי התנהגות ודרך ארץ


אחד מתתי הסעיפים בחוק זה אומר, שצריך לעשות Claim כשברור שכל הלקיחות שלך. 
קשה לראות כיצד אוכפים את החוק הזה למעט מקרים חיצוניים. 
אני נתקל לפעמים בשחקנים שאומרים, לפעמים אפילו בכעס, לשחקן שמכבד את חוק 74: "שחק אני לא רוצה שתעשה Claim". השחקנים האלה טועים.


שחקנים מתחילים לעומת שחקנים ברמה גבוהה


אפרופו חוק 74, מתי יודעים שכל הלקיחות הן שלך? זה תלוי ברמת השחקן.
שחקנים ברמה גבוהה יכולים לעשות Claim לפעמים בלקיחה הראשונה או השנייה

שחקנים מתחילים עלולים להיות לא מודעים בכלל לאפשרות של Claim. 
הם גם יכולים לא להבין שכל הלקיחות הן שלהם וכך לעבור על חוק 74 בתום לב. 
לא במקרה הדוגמאות בפוסט זה הן פשוטות במיוחד. הפוסט מיועד בעיקר לשחקנים מתחילים. 
הוא גם מיועד  לתת רקע מתאים לפוסט הבא.

בפוסט הבא


בפוסט הבא אנסה להסביר את ההבדל בין Claim במשחקי ברידג' רגילים, כפי שתואר בפוסט זה, לבין Claim במשחק אינטרנטי ב-BBO. כמה מהתלמידים שלי כבר אמרו לי שהם מחכים להסבר הזה.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...