יום חמישי, 28 במאי 2020

בית האימה: אימונים לליגה ב-BBO

ביוזמתו הברוכה של חברי לקבוצה לליגה קובי שחר שיחקנו משחקי אימון ב-BBO נגד הקבוצה של דורון ליבנה. קובי גם ניהל את התחרות. המתכונת הייתה משחק של 8 או 10 ידיים נגד אחד הזוגות בקבוצה השנייה ובמחצית השנייה משחק של אותו מספר הידיים נגד הזוג השני בקבוצה השנייה. שיטת הניקוד IMP. 
בהמשך התרחבה המסגרת לתחרות של ארבע קבוצות שבכל מפגש מתמודדות שתי קבוצות.

אני ושותפי לא ממש הצטייננו. אחד החסרונות של משחק ב-BBO מהבית הוא שבבית קורים דברים. משהו שקרה בתחילת הסיבוב השני , שלא קשור לברידג', הוציא אותי לגמרי מהריכוז ואני האשם הישיר בתוצאה הגרועה באותו מפגש.



בית האימה


במפגש האחרון בחצי האחרון של המפגש "שילמנו" שותפי ואני 1,100 נקודות על היד הבאה:




צפון פתח ב-1NT. השותף שלי הכריז 2. אנחנו משחקים באופן קבוע את קונבנציית Multi Landy
הכרזת 2 מבטיחה  לפחות 5-4 בשתי סדרות המייג'ור!!!! 
שפשפתי קצת את העיניים בתדהמה, אבל האמנתי לשותף. קרו לי כבר כל מיני דברים מפתיעים אחרי 1NT, אביא כאן שתי דוגמאות.


13 לקיחות אחרי 1NT של היריב

זה לא נראה כל כך רחוק אבל זה קרה לא כל כך מזמן. זה קרה בגמר ב' בפסטיבל הברידג' הבינלאומי באילת.  הבן שלי ביצע 13 לקיחות בחוזה של 4!!!! היריב שלפניו פתח 1NT עם 18 נקודות. 

לפרטים קראו: היריב פתח 1NT: אנחנו זכינו ב-13 לקיחות



בית האימה של אחרים: 2 מוכפל בתחרות IMP 


שוב יריב פתח 1NT. שוב Multi Landy. שוב הבן שלי ואני לפני הרבה שנים. היריב שאחרי הבן שלי הכפיל 2. המשמעות של כפל במצב כזה אינה מענישה ב- ואינה Lead Directing. המשמעות היא שהמכפיל יכול להעניש את אחת מסדרות המייג'ור של המתערב. 

אני מחזיק ב:

xx
Kx
xxx
ATxxxx

מה תכריזו עם היד שלי? 
הניחוש שלי הוא שהיריב שלפני יכול להעניש ב-. אבל זה עלול להיות ניחוש גרוע. העדפתי לא לנחש וקראתי Pass. השותף שלי כנראה יודע איזו סדרת מייג'ור יכולים להעניש. אתן לו להכריז את סדרת המייג'ור הטובה יותר שלו. אני מאוד מקווה שהיא 
היריב שאחריי קרא Pass.
מאוד הופתעתי כשגם ניר קרא Pass
כשחתך את ההובלה ב-A הבנתי מדוע. היד שלו הייתה יד של 5-4-4 עם void ב-.

כמובן שלא הייתי המופתע היחיד. הכרוז דווקא הופתע לראות את הדומם שהנחתי על השולחן.
החוזה המוכפל בוצע עם הרבה לקיחות עודפות. בלא מעט שולחנות אחרים שיחקו היריבים בחוזה של 5, שאי אפשר להפיל אותו.


בחזרה להכרזה ביד הנוכחית


מול לפחות 5-4 בסדרות המייג'ור, התאמה כפולה בשתיהן וההתאמה של לפחות עשרה קלפים ב-, חוזה של 4 נראה נכון ועם סיכוי סביר לביצוע. 
אם לשותף יש J9xx מפסידים לקיחה אחת ל-K שיושב כנראה ביד החזקה שאחרי ה-A בידי. אם ה-K יושב אחריי וה-AQJ  בדומם. אם ה-A יושב אחרי ה-KQJ אצל השותף נזכה גם בשלוש לקיחות לפחות ב-. נותר רק לקוות שאין לשותף שלושה קלפים קטנים ב-

לימדו אותי שאם יודעים מה החוזה הסביר צריך להכריז אותו מיד ולכן הכרזתי 4. ביד הזאת יש סיבות נוספות לקפיצה:

1. ליריבים יש כנראה משחק מלא בסדרת מיינור. הקפיצה המידית מונעת מהם להגיע אליו.
הם אכן יודעים שיש לי 5-6 קלפים ב- אבל הם לא יודעים האם יש לי התאמה כפולה בסדרות המייג'ור או שיש לי דווקא קוצר ב- ואורך וכוח באחד המיינורים. 

2. לפי חוק סך הלקיחות כשיש לנו 10 או 11 קלפים ב- צריך להיות בחוזה של 4

לאחר שהכרזתי 4 צפון הכפיל. לאחר מחשבה ארוכה השותף שלי הכריז 5. מיד הכרזתי 5. צפון הכפיל שוב. נפלתי ארבע פעמים במצב פגיע. היריבים קיבלו 1,100 נקודות.


שגיאות בהכרזה


כשראיתי את הדומם ראיתי את ה-J9. חסרו לי שני קלפים נוספים בסדרה. ראיתי שביעייה 
מה שקרה שהשותף שלי חשב  שאנחנו משחקים Cappelletti. בדרך כלל עם שביעייה מכריזים הכרזה טבעית בגובה 3. השביעייה הזו היא לא איכותית והוא החליט להתייחס אליה כשישייה. 

טעויות כאלה קורות ומותר לטעות. גם לי קרו טעויות שבהן אני מבלבל מוסכמה ששיחקתי עם שותף אחד וחושב שאני משחק אותה עם שותף אחר. 

הטעות של הכרזת 5 לא צריכה לקרות. לא הכרזתי 2. קפצתי ל-4. יש לי כוח ואורך ב-. כנראה שישייה או חמישייה. יש לי כנראה קוצר או חוסר בסדרה אחרת. הכי סביר שהקוצר או החוסר הוא בסדרה הארוכה של השותף, כלומר: 

כשיש שני קלפים טובים מול שישייה איכותית או אפילו חמישייה איכותית שלי 4 הוא החוזה הרע במיעוטו. גם כשהוא מוכפל. 
מבחינה ברידג'יסטית אסור לברוח מהחוזה המוכפל.
השביעייה הלא איכותית ב- לא הפכה לאיכותית בגלל שהכפילו חוזה של 4.


האם לפי חוקי תחרויות ברידג' מותר לי לקרוא Pass על 5 


אחת התועלות של קורס מנהלי תחרויות הוא לומדים גם את החוקים. לו הייתי מתבלבל גם אם השביעייה שלי ב- הייתה כוללת AKQ הייתי נמנע מהכרזת 5. גם אם היה לי Void ב-.

אחרי הכפל על 4 ואחרי המחשבה הארוכה של השותף כבר הבנתי מה קרה. הבנתי שלשותף יש אורך בסדרת מיינור. כשהכריז הבנתי שהוארך הוא ב-

האם ההבנה שלי מתבססת על מידע לא חוקי? 
ברור שכן. אסור לי להשתמש במידע לא חוקי ולכן ברוב המקרים לו הייתי קורא Pass ניתן לקרוא למנהל תחרות ולהעניש אותי. 
מבחינתי לשותף יש לפחות 5-4 בסדרות המייג'ור. זה המידע החוקי שהועבר אלי. אני לא יכול להתעלם ממנו ולהסתמך על מידע לא חוקי. 

מבחינתי ה-5 של השותף מראה רביעייה עלובה ב- ואחד משני דברים:

1. הלא-סביר

השותף שלי מעוניין בסלאם ב- ומראה Control ראשון ב-. לא סביר אחרי שהכפילו חוזה של 4.   

עם היד שלי יש לי בדיוק שתי הכרזות, שעומדות במבחן הסבירות: 5, ההכרזה בה בחרתי בצדק, או 5. השותף שלי עם היד שלו, אחרי הכפל על 5 ייאלץ לתקן ל-5.
לא עדיף חוזה מוכפל של 4


2. הסביר אבל ההסתברות שלו אפסית


זוכרים את היד שתיארתי בפוסט זה עם חוזה מוכפל של 2
למי מתערב עם 5-4 בסדרות המייג'ור יכולה להיות רביעייה בסדרת מיינור במקרה זה 
לו היו לי לפחות ארבעה קלפים ב- הייתי יכול להכריז בלי לעבור על החוק.

ללא ספק, שעם ארבעה קלפים ב- אפשר היה לטעון שאני שחקן שלא מבין הרבה בברידג', כי הוא מעדיף התאמה של 8 קלפים ב- על פני התאמה של 10 קלפים ב-. כשהחוזה בסדרת המיינור הוא בגובה 5 והחוזה בסדרת המייג'ור הוא בגובה 4. 
במקרה זה אי אפשר להגיד שעברתי עבירה על החוק. 

לו היו לי חמישה קלפים ב- והייתי מחליט להכריז Pass אי אפשר לטעון נגדי דבר. 
כמובן שחמישה קלפים זהו תסריט הזוי לחלוטין כשיריב פתח 1NT.

כאמור ההסתברות שאני void ב- לא ממש נמוכה. הסתברות שיש לי יותר משלושה קלפים ב- מאוד נמוכה, שלא לומר אפסית. 
קרוב לוודאי שאתקן ל-5

המסקנה היא שמי שמכיר את החוקים לא היה מעלה בדעתו להכריז   5
או שהשותף יתקן לחוזה מוכפל של 5, בהסתברות גבוהה, או שמנהל התחרות יתקן לאותו חוזה.











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...