יום ראשון, 19 בספטמבר 2021

האם אפשר להכריז Reverse bid עם 4-4 בסדרות המיינור?

 

ישראל ידלין הוא שחקן ברידג' ברמה גבוהה מאוד. ברזומה שלו יש זכייה באליפות אירופה והישגים בולטים רבים בתחרויות בינלאומיות חשובות ובוודאי גם בתחרויות החשובות בברידג' הישראלי.

ישראל העיר לי על הסרטון Reverse bid ששיתפתי בערוץ ה-YouTube שלי. 

ישראל טוען, בצדק, שטעיתי כשאמרתי שהכרזת ואחריה הכרזת Reverse של לא מבטיחה לפחות 4-4 בשתי הסדרות, אלא ידיים עם שתי סדרות ארוכות, כלומר: לפחות 5-4 בשתי הסדרות. בידיים של 4-4 הייתי צריך להכריז 2NT ולא להכריז הכרזת Reverse בסדרת מיינור.

ישראל צודק ולכן אני כותב את הפוסט הזה על מנת להסביר מדוע הוא צודק?

 

ההקשר של הסרטונים שלי

 

כמעט בכל דיון אי אפשר להתעלם מההקשר, לפיכך אסביר את ההקשר לפני שאתייחס לנושא הדיון הנוכחי. 

הסרטונים שאני מעלה הם סרטונים של הרצאות בזום כחלק משיעורים מקוונים שאני מלמד. חלקים נוספים בשיעור הם משחק ידיים בשולחן הדרכה וניתוח בזום מיד לאחר המשחק. לאחר השיעור מקבלים התלמידים את ניתוח הידיים. 

התלמידים אינם שחקני תחרויות. רמת הידע שלהם מוגבלת. אני צריך להתאים את תכני הסרטונים לרמת המשחק שלהם. 

אני לא יכול לרדת לדקויות שיהיו קשות להם להבנה. אני לא יכול להסתמך על קונבנציות שהם אינם מכירים, למשל: Jacoby 2NT, Checkback Stayman ו-Bergen Raises

אני צריך ללמד הגנה, משחק יד והכרזות. שיעורים על נושאים נקבעים לפעמים על פי דברים בסיסיים, שאני רואה שהם עושים לא נכון. 

נקודה כואבת במיוחד היא הובלה נגד חוזים עם שליט. היו כבר עשרות מקרים של הובלה ברביעי מלמעלה מתחת ל-A, מתחת ל-K ומתחת ל-AK. למרות שחזרתי על הנושא הזה מספר רב של פעמים האסימון לא נפל. לכן היה שיעור על הנושא: למי מותר להוביל מתחת ל-A או מתחת ל-K בחוזה עם שליט?

בהקשר של Reverse bid המסר העיקרי שרציתי להעביר להם היה: לא להכריז הכרזת Reverse עם פתיחה מינימלית.

 

מדוע Reverse בסדרת מיינור אינו מראה ידיים עם 4-4?

לצורך הבנת הנושא נשתמש בדוגמה של צפון הפותח 1. דרום מכריז 1 וצפון מכריז 2.

1. ביד של 4-4 אין Reverse חלוקתי.  

מסקנה: למכריז יש 18-22 נקודות


2. אם לצפון 4-4  בסדרות המיינור והחלוקה שלו היא 4-4-3-2 

לו היו לו 20-22 נקודות ויד מאוזנת היה מכריז 2NT ולא 1.

מסקנה: במקרה כזה יש לו 18-19 נקודות ויד מאוזנת. עליו להכריז 2NT.

3. אם החלוקה שלו היא 4-4-4-1 

יש לו רביעייה בסדרת מייג'ור.

אם הרביעייה היא ב-, אז יש התאמה ב- ויש קלף יחיד ב-.

מסקנה: נמצאה התאמה בסדרת מייג'ור.

4. אם הרביעייה היא ב-, אז יש קלף יחיד ב-

במקרה כזה אין מסתירים רביעייה בסדרת מייג'ור. דרום לא שלל רביעייה ב-

מסקנה: הכרזת ה-Reverse הייתה מתבצעת באמצעות הכרזת 2 ולא באמצעות הכרזת 2

 

לתלמידים שלי הייתי צריך להסביר שבמקרה של סדרות מיינור זה לפחות 5-4 בסדרות המיינור.


האם אין מצבים שבהם יש 4-4 בסדרות המיינור ובכל זאת עושים Reverse בסדרת מיינור?


אני בהחלט יכול לחשוב על מצב אחד כזה. המצב הוא המצב בו לפותח יש יד עם חלוקה 4-4-4-1 עם רביעייה ב-

הפותח יודע שלמשיב יש לפחות 6 נקודות ולפחות ורביעייה ב-
 
אבל הוא אינו יודע האם יש לו 6 נקודות ורביעייה ב-? מצב בו אין מה לחשוב על סלאם.
 
האם יש לו 11 נקודות וחמישייה ב-? מצב שבו צריך לבחון סלאם ובהסתברות גבוהה להכריז סלאם.

האם יש לו 10-9 נקודות עם חמישייה ב-? מצב בו גורל הסלאם תלוי במידה לא קטנה בשאלה האם לצפון יש נקודות מבוזבזות ב-.

לצפון אסור להראות מידית את ההתאמה ב-. הוא צריך הכרזה אחרת. 

החלופה האחרת היא להכריז 3. ההכרזה מראה כמובן התאמה ב- ושאיפה לבחון לסלאם. זוהי מוסכמת Splinter או אצל אחרים Control בסדרת ה-.

המשותף לשני ההסברים הללו הוא שמרחב ההכרזה קטן ולדרום אין ידיעה על מבנה היד של צפון. 

אחרי הכרזת Reverse של צפון בסדרת מיינור, דרום אינו יכול להכריז Pass. הוא צריך להמשיך לתאר את היד שלו. 

 

הערת שוליים

 

ההערה גרמה לי לחשוב שאולי כדאי שיהיה בערוץ שלי לפחות סרטון אחד שאינו שיעור חי עם תלמידים, בו אני חייב להתאים את הרמה לרמת התלמידים. 

חשבתי על סרטון בזום בו אני מדבר לבד על נושא הקרוב לליבי. שומעים יוכלו להתייחס אליו ולהעיר בלי התלות ברמת המשחק של התלמידים.

ההעדפה שלי שהוא יהיה בשפה האנגלית כך שיותר שומעים יוכלו להתייחס אליו.

 

תגובה 1:

  1. לא מסכים.
    וזה מיילא אבל גם שחקנים יותר טובים ממני נניח לורנס[1] וריז[2] לא מסכימים.

    1. לורנס
    Tips on Bidding
    Mike Lawrence
    2015
    Master Point Press

    2. Bid Against the Masters
    Keith McNiel Terence Reese
    1993
    Gollancz

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...