יום חמישי, 9 באפריל 2020

מתי צריך לתת Self Alert?

ברידג' הוא משחק על כללים הוגנים. כלל בסיסי כזה הוא: היריבים זכאים לדעת את כל מה שהשותף יודע על משמעות הכרזה שלכם
כשמישהו מכריז הכרזה שאינה טבעית, על שותפו להתריע על כך. אם לא יעשה זאת, היריבים אולי לא ידעו את מה שהשותף שלו יודע על משמעות ההכרזה. הוא ושותפו זוכים ליתרון לא הוגן.

יש שתי צורות התראה בזמן משחק: הוצאת כרטיס Alert והודעה בעל פה (Anouncement). 
לא כאן המקום לעשות את ההבחנה מתי משתמשים בצורת התראה מסוימת. עשיתי את זה בפוסט אחר
בפוסט זה אתמקד רק בהוצאת כרטיס Alert. 
לאחר הוצאת כרטיס Alert היריבים זכאים לשאול את מוציא ה-Alert מה משמעות ההכרזה? הוא מחויב לתת להם תשובה נכונה ומלאה. 


מדוע זה שמוציא Alert הוא שותפו של המכריז ולא המכריז?


כלל הגינות חשוב נוסף בברידג' הוא איסור על העברת מידע לא חוקי בין שותפים. חוק 16 "מידע מורשה ובלתי מורשה " בספר החוקים עוסק בנושא זה.
מידע לא חוקי הוא כל מידע שמועבר בין שותפים באופן ואינו חלק מהעברת המידע החוקית באמצעות הכרזה או משחק. 
דוגמאות: חיוך, הבעת פנים, מחשבה ארוכה שלא לצורך, שיעול, קריצה וכיו"ב

כאשר מי שמוציא את ה-Alert הוא השחקן שהכריז ייתכן ששותפו, ששכח שהם סיכמו על מוסכמה וחשב שזו הכרזה טבעית, יקבל מידע אסור. במיוחד אם המכריז יישאל על ידי יריב מה משמעות ההכרזה? והוא יזכיר לו בעקיפין את הסיכום או את אי ההבנה ביניהם. 
ייתכן גם ששותפו של המכריז טועה במשמעות ההכרזה הלא טבעית, הם סיכמו על קונבנציה א' הוא חושב שזו קונבנציה ב', אותה הוא משחק עם שותפים אחרים. גם במקרה זה יקבל שותפו מידע לא חוקי. 

לכלל הזה שמוציא ה-Alert הוא רק שותפו של המכריז יש שני חריגים: משחק בשולחנות הפרדה ומשחק באתר אינטרנט


משחק בשולחנות הפרדה



משחק כזה נעשה בתחרויות ברמה גבוהה, כמו גמר אליפויות הארץ ותחרויות בינלאומיות חשובות. המטרה היא למנוע העברת רמזים לא חוקיים בין שותפים
מחיצה מחלקת בין שני זוגות שחקנים. בכל צד שחקן אחד מצפון-דרום ושחקן אחד ממזרח-מערב. תיבת ההכרזות שכבר בוצעו עוברת מצד לצד. 
היות שהיריב, שבצד המחיצה של המכריז, לא רואה את שותפו של המכריז, המכריז צריך להוציא Alert ולהסביר בכתב (שלא ישמעו בצד השני של המחיצה) את משמעות הכרזתו. כמובן שגם שותפו צריך להוציא Alert ולהסביר בכתב ליריב שבצד המחיצה שלו. 
סוגיה מעניינת בניהול תחרויות היא כאשר יש הבדל בין שני ההסברים.

משחק באינטרנט



גם במשחק באינטרנט באתר ה-BBO למשל, לא רואים את השחקנים היריבים. רואים רק את מהלך ההכרזה וכל שחקן רואה את הקלפים שלו. בנוסף לכך יש הרבה תחרויות בהן משחקים עם שחקנים שלא מכירים ולא בהכרח מתואמים איתם בשיטות ההכרזה. מסיבות אלה צריך כל שחקן המכריז הכרזה לא טבעית ללחוץ על כפתור Alert לפני ביצוע ההכרזה. יריב יכול ללחוץ על שם המשתמש של המכריז ואז לשאול אותו באמצעות תיבת CHAT להסבר משמעות ההכרזה. ההסבר מופיע בריבוע בו מופיעות גם ההכרזות. 

בימי הקורונה העגומים האלה יותר שחקני ברידג' משחקים ב-BBO. בכורח הנסיבות אני גם מלמד תלמידים ב-BBO במקום ליד שולחן הברידג'. מטבע הדברים חלק מהתלמידים לא ממש שולטים באופן בו משחקים באתר ה-BBO ואינם משתמשים ב-Self Alert כשצריך. 
אני מקווה שהפוסט הזה עוזר לכאלה שלא הבינו את משמעות ה-Self Alert ולא השתמשו בו.

בהתאגדות הישראלית לברידג' כתבו מאמר הסבר על Self Alert ב-BBO. לקריאה לחצו כאן.   

דוגמה


בשיעור שהעברתי ב-BBO פתחה אחת התלמידות 1NT. ההכרזה תיארה יד מאוזנת של 15-17 נקודות. היריבה שאחריה הכריזה 2. היא לא לחצה על Alert לפני ההכרזה.

מה הבינה התלמידה?

ראשית, התלמידה לא הייתה מודעת לכך שצריך לעשות Self Alert.
שנית, התלמידה למדה לפני כן אצל מורה אחר/ת. לא מעט מורים מלמדים את מוסכמת Cappelletti בשלב מוקדם יחסית. גם אותה לימדו את המוסכמה הזו. היא לא מכירה שום דבר אחר. מבחינתה כל שחקני הברידג' משחקים את מוסכמת Cappelletti.
כשכמעט כולם משחקים משהו מתייתר הצורך בהוצאת Alert. כך למשל, פתיחה בגובה 1 בסדרת מייג'ור עם 12-22 נקודות ועם חמישה קלפים לפחות בסדרה אינה מחייבת הוצאת Alert.
במוסכמת Cappelletti ההכרזה הזו מתארת שישייה בסדרה לא ידועה. לתלמידה היו ששיה קלפים בסדרת ה-.

איך מלמד מורה אחר שאני מכיר?

המורה הזה חושב שלא צריך לסבך תלמידים בקונבנציות אחרי פתיחה של 1NT. הוא מלמד אותם שכל הכרזת התערבות אחרי 1NT היא טבעית. רק בשלב מאוד מתקדם הוא מלמד קונבנציות התערבות אחרי 1NT.
לו היה תלמיד שלו ליד השולחן, הוא היה מבין את ההכרזה כהכרזה טבעית.

איך אני מלמד?

התפיסה שלי שצריך ללמד תלמידים פשוט והגיוני. אני מלמדת עקרונות, תפיסות ומושגים ומינימום של קונבנציות הכרחיות ונפוצות. בשלבים מתקדמים יותר אני מלמד גם קונבנציות נוספות. 

אני לא מגיע מוקדם להתערבות אחרי 1NT.
קודם לומדים מספר רב של שיעורים על הכרזות בסיסיות ללא התערבות. יותר פשוט לתלמידים מתחילים להבין את ההכרזות כשיריבים לא מתערבים בהכרזה.
אחרי זה לומדים הכרזות התערבות אחרי פתיחה בסדרה בגובה 1. 
גם בנושא זה נדרשים לפחות 8 שיעורים.

הדבר הראשון שאני מלמד בהקשר של התערבות אחרי פתיחה של 1NT, הוא במה שונה המצב של פתיחה כזו מפתיחה בגובה 1 בסדרה?

הדבר השני שאני מלמד באותו הקשר, הוא באילו מצבים אפשר להתערב במכרז. 

יש שלושה מצבים כאלה:
א. יד מאוזנת חזקה 15-18 נקודות
ב. יד עם סדרה אחת ארוכה
ג. יד עם שתי סדרות ארוכות.

אני גם מסביר שאני לא מלמד בשלב זה קונבנציות משום שיש מספר קונבנציות רב.

הדברים הבאים שאני מלמד הם:
א. התערבות ב-DBL עם יד חזקה מאוזנת של 15-18 נקודות.
ב. התערבות טבעית עם שישייה בסדרת מייג'ור.
ג. התערבות טבעית עם שביעייה בסדרה כלשהי.
ד. התערבות של 2NT המראה לפחות חמישיות בשתי סדרות המיינור.
הסיבה לכך היא שבכל הקונבנציות שאני מכיר להכרזה הזו יש את אותה משמעות.

חלק מהמשתתפים בשיעור היו ברמת הידיעה הזו.

שחקנים ברמה גבוהה יותר

הם מכירים מספר קונבנציות בהן משמעות ההכרזה הזו שונה. דוגמאות: Modified Dont, Multi LandyDONT
פחות צריכים לדאוג לשחקנים כאלה. רובם ישאלו על משמעות ההכרזה, גם אם לא יוציאו Alert.

הערת שוליים

גם כללים מורכבים יותר כמו Pre Alert ו-Post Alert חורגים מטווח הדיון בפוסט זה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...